درگیری لفظی شدید بن سلمان و پوتین بر سر نفت در گفت و گوی آفتاب یزد با دکتر بیگدلی بررسی شد

روسیه ی زیرک و عربستانِ مستاصل!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل بین الملل، در واکنش به درگیری لفظی بن سلمان و پوتین و پیامدهای آن معتقد است: «عربستان و ساختار قدرت در ریاض به گونه ای است که چاره ای جز پناه بردن به آمریکا و تحمل کنایه ها و
توهین های کاخ سفید نشینان برایش باقی نمانده ضمن آن که پوتین آن قدر زیرک هست که در گذر ایام به خواسته های خود دست پیدا کند. »
دکتر علی بیگدلی ضمن«زرگری» ندانستن درگیری لفظی مقامات ریاض و مسکو خاطر نشان می کند:« این درگیری در نهایت فایده ای


برای بازار نفت نخواهد داشت زیرا پیش بینی ها حکایت از آن دارد که تا یکسالِ آینده بازار نفت تغییر محسوسی در بخش قیمت به خود نخواهد دید.»
‏nدرگیری لفظی شدید بن سلمان و پوتین بر سر نفت
سوم اردیبهشت برخی رسانه ها به نقل از سایت میدل ایست آی خبری را روی خروجی خود قرار دادند که می تواند نگاه تحلیلگران را بر آینده ی روابط روسیه و ریاض متمرکز کند. این سایت اعلام کرده بود: قبل از نشست اخیر اوپک و شکست اعضا در رسیدن به توافقی درباره کاهش تولید نفت، درگیری لفظی میان محمد بن سلمان و ولادیمیر پوتین رخ داد.
ظاهراًمنابعی به سایت میدل ایست آی اعلام کرده بودند: «ماه میلادی گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشتند که این گفتگوی تلفنی به یک درگیری لفظی شدید میان دو طرف تبدیل شد و همین مسئله موجب نزاع میان دو طرف شده و عربستان تصمیم به افزایش تولید نفت گرفت و افزایش تولید نفت موجب پایین آمدن قیمت آن شد. این مکالمه تلفنی قبل از نشست اوپک در ششم مارس صورت گرفت. در این نشست بزرگترین صادرکنندگان نفت در توافق بر سر کاهش تولید به رغم کاهش تقاضای جهانی به خاطر شیوع کرونا ناکام ماندند.
در همان خبر از قول یک مسئول سعودی می خوانیم: قبل از این نشست، پوتین و محمد بن سلمان مکالمه تلفنی داشتند.
محمد بن سلمان خشمگین بود و هشدار داد و بعد تهدید کرد اگر توافقی حاصل نشود عربستان جنگ قیمت‌ها را آغاز خواهد کرد. در این مکالمه دو طرف صدایشان را روی یکدیگر بلند کردند. پوتین با این هشدار مخالفت کرد و مکالمه به پایان رسید.
میدل ایست آی همچنین اعلام می کند: محمد بن سلمان قبل از تماس با پوتین با جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تماس گرفت. کوشنر از محمد بن سلمان نخواست با پوتین تماس بگیرد اما او در جریان این تماس بود و به آن اعتراضی نکرد. قیمت نفت بعد از نشست اخیر اوپک و شکست کشورها در توافقی درباره کاهش تولید به شدت پایین آمده است.»
دکتر علی بیگدلی ضمن اشاره به برخی تلاش های به ظاهر پنهانی عربستان برای دست زدن به مجموعه اقداماتی که رنگ انتقام گیری دارد اضافه می کند:« ساختار سیاسی
در عربستان به قدری متزلزل است که اگر یک روز
آمریکایی ها دست از حمایت مقامات ریاض بردارند
معلوم نیست چه بلایی بر سرِ هسته ی قدرت در این کشور
خواهد آمد.»
وی ادامه می دهد:«مثلث شومِ آمریکا ـ اسرائیل ـ عربستان اگرچه هیچ کار خاصی برای رسیدن به اهدافی که در منطقه و جهان داشته اند انجام نداده اند اما حضور صدها شرکت تجاری با ملیت و سرمایه گذاران اسرائیلی و تحت نام های عربی نشان دهنده ی این است که نزدیکی بن سلمان و پوتین مقطعی و صرفاً برای منافع نفتی است اما در همین نزدیکی و ائتلاف نیز می توان به دو موضوع
فکر کرد.»بیگدلی ادامه می دهد:« مسئله ی نخست فشار تحریم ها
بر اقتصاد روسیه است. روسیه اگرچه در مسائل نظامی ابرقدرتی
بی مثال است اما پاشنه آشیل این کشور مسائل و معضلات عدیده
اقتصادی است که اگر به این موضوع خوب دقت کنیم خواهیم دید بازیگری های روسیه بیشتر از آن که ابعاد سیاسی ـ نظامی داشته باشد؛ اقتصادی است.
‏nدرگیری نفتی عربستان و آمریکا در مسیر یک جنگ بزرگ
یک روز قبل از انتشار خبر درگیری پوتین ـ بن سلمان، برخی اخبار و بررسی ها حکایتی دیگر را پیش رو قرار می دهد و آن این که:«درگیری نفتی میان عربستان و آمریکا در نتیجه اقدامات اخیر ریاض که منجر به کاهش چشمگیر قیمت نفت شده، به‌احتمال زیاد دو طرف را به‌سمت یک جنگ بزرگ می‌کشاند.
«گویا الجزیره نوشته است؛ هم‌زمان با آغاز جنگ نفتی اخیری که عربستان به‌راه انداخت، مناسبات میان ریاض و ابوظبی با واشنگتن در نتیجه درگیری منافع طرفین به خطر افتاده است و حتی اگر این جنگ در سایه شیوع کرونا پایدار هم نباشد، باز هم روابط آنها بسیار خدشه‌دار خواهد شد.»
این موضوع را با آقای دکتر بیگدلی در میان می گذاریم. وی می گوید:
« شاید پرسشی مطرح باشد که علی رغم دشمنی دیرینه‌ی
آمریکا و روسیه، چرا ترامپ تا این اندازه در تلاش است تا میانه ی شکرآب شده ی کاخ سفید ـ کرملین را ترمیم کند آن هم وقتی جمهوری خواهان در دشمنی با روس ها ید طولایی دارند؟ در پاسخ باید گفت؛ موضع جمهوری خواهانِ جنگ طلب همان است که بوده اما ترامپ می کوشید تا از طریق روسیه موضوع کره ی شمالی را فیصله دهد.»بیگدلی می افزاید:« اگر می بینیم قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته به دلیل بازی های چند بعدی عربستان، روسیه و آمریکا بر سر معادله ای به نام نفت است اما درگیری عربستان و آمریکا بر سر نفت را بشنوید و باور نکنید!»
‏nعربستان گستاخ شده است!
«جیمز ام دورسی» نویسنده وب‌سایت آمریکایی «مدرن دیپلماسی» در گزارشی می نویسد: تاکنون عربستان سعودی به‌دنبال رفتارهای گستاخانه و بی‌پروا مورد خشم آمریکا واقع شده؛ درحالی که امارات تا این لحظه با وجود اینکه اعلام کرده برای حمایت از جنگ نفتی ریاض و مسکو تولید خود را افزایش خواهد داد
موفق به فرار از رادارهای آمریکایی شده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که؛ امارات تا کجا می‌تواند از آتش خشم ایالات متحده فرار کند؟
نویسنده این گزارش خاطرنشان می کند: در تاریخ 12 آوریل جاری با توافق میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان خارج از اوپک، قرار شد که تولید نفت به‌میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که این امر می‌توانست از بروز یک بحران فوری جلوگیری کند. اما یک روز پس از این توافق 13 نماینده جمهوری‌خواه در کنگره به‌نمایندگی از کشورهای تولیدکننده نفت از طریق یک مکالمه تلفنی دوساعته با «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان به این کشور هشدار دادند.
در این راستا «کیفن کرامر» سناتور ایالت «داکوتای شمالی» آمریکا اظهار می دارد: سعودی‌ها بیش از یک ماه درگیر یک جنگ علیه تولیدکنندگان نفت آمریکایی بودند و همه اینها درحالی است که ما با همه نیروهایمان از آنها حمایت می‌کردیم. وی ادامه داد: این روش درست برای تعامل میان دوستان با یکدیگر نیست و اقدامات آنها غیرقابل توجیه بود و هرگز فراموش نخواهد شد؛ گام بعدی عربستان مشخص می‌کند که آیا مشارکت استراتژیک ریاض و واشنگتن قابل ترمیم و نجات یافتن است یا نه.
جیمز ام دورسی نویسنده این گزارش تصریح کرد: اظهارات و واکنش‌های اعضای کنگره نشان می‌دهد که مناسبات عربستان و کنگره در طول دو سال گذشته رو به وخامت و فروپاشی گذاشته و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از جنگ نفتی عربستان بسیار خشمگین است. اقدامات عربستان در ضربه زدن به صنعت نفت شل آمریکا که به‌سمت ایجاد حدود 10 میلیون شغل پیش می‌رود نشان می‌دهد که ریاض بدون توجه به ترس و نگرانی‌های واشنگتن و یا اینکه جهان در سایه شیوع کرونا دچار یک آسیب جدی اقتصادی شود، همچنان در راستای تحقق منافع خود عمل می‌کند.
‏nعربستان خشمگین و مستاصل است!
دکتر بیگدلی در ادامه ضمن خشمگین دانستن مقامات ریاض می گوید:
« عربستان عملاً شاهد نفوذ روزافزون تهران است و انفعال
بیش از پیش واشنگتن فلذا در عین مستاصل بودن خشمگین است زیرا هر آن ممکن است آمریکا دست حمایت خود از پشت عربستان بردارد.» بیگدلی می افزاید:« مقامات عربستانی تحقیر شدند، دچار توهین های ترامپ شدند صدها میلیارد دلار اسلحه و مهمات خریدند اما همچنان می بینند که مقامات کاخ سفید به قول هایی که داده اند و نیز انتظاراتی که بن سلمان و حلقه ی گرد آمده دور او دارند عمل نکرده و برآورده نشده پس با روی خوش به استقبال پوتین می روند، اولین رئیس جمهوری از بلوک شرق که راهی ریاض می شود راهیِ ریاض که تا بن دندان به آمریکا و سیاست های کاخ سفید وابسته و گوش به فرمان است.»
آخرین پرسش ما از دکتر بیگدلی آن است که آیا این جنگ های لفظی بر بازار نفت تاثیری نیز دارد؟ که وی در پاسخ می گوید:
« بازار نفت با بیش از 30 میلیون بشکه تولید اضافی رو در رو است، ماه های گرم سال در پیش است ضمن آن که کرونا فاجعه ای اقتصادی در ابعاد جهانی به بار آورده است پس این مجادلات لفظی بر سر نفت و سیاست های نفتی عملا تا یک سال آینده نمی توان تاثیری بر قیمت نفت بگذارد مگر آن که کاهش ده میلیون بشکه استوار بماند و برای کاهش تولید بیشتر به توافق برسند.»
بیگدلی اضافه می کند: «عربستان وابسته به دلارهای نفتی، بودجه ی خود را با نفت 80 دلاری بسته است اما اکنون باید نفت را بین 10 تا 17 دلار بفروشد ضمن آن که کاهش تولید نیز داشته باشد همزمان حواسش به اخم کرملین و کاخ سفید نیز باشد پس یک راه پیش پای عربستان می ماند و آن استقراض است در دورانی که همه در تلاش هستند تا خود را از ورطه ی نابودی
نجات دهند.»
‏nترامپ و جمهوری خواهان اصلی ترین بازندگان پساکرونا!
بیگدلی این را نیز اضافه می کند که:« هم عربستان، هم آمریکا و روسیه روزگار سختی در پیش دارند ضمن آنکه با ادامه دار شدن بازار ورشکسته ی نفتی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ بعید نیست که ترامپ رویای حضور دوباره در کاخ سفید را نتواند عملی کند زیرا اقتصاد آمریکا با بحرانی ویران کننده رو
در رو است ضمن آن که همه از ترامپ رونق کسب و کار می خواستند
و سرازیر شدن ثروت به آمریکا حال آنکه عملا ترامپِ جمهوری خواه
جز ضرر چیزی برای آمریکایی ها نداشته و این یعنی
شاهین بخت روی سر جو بایدن در پرواز است نه ترامپِ
جمهوری خواه! »