اگر بیماری اوج بگیرد، ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها هستیم

آفتاب یزد- گروه سیاسی: درحالی که برخی اخبار حکایت از این دارد که روند ابتلا به کرونا تا حدی کاهشی شده است موضوع برسر ادامه فعالیت‌ها همچنان داغ است. با تقریب اینکه کرونا معمولا دو تا سه هفته بعد از ابتلا خودش را نشان می‌دهد به نظر می‌رسد وضعیت کاهشی این روزها ناشی از اقدامات و سخت گیری‌هایی است که از نیمه دوم تعطیلات فروردین آغاز شد و تا بیستم این ماه ادامه یافت. حالا پرسش جدی این است که با آغاز فعالیت‌ها وضعیت به چه شکل در می‌آید. از سوی دیگر آنطور که دولت گفته یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزهای دولت بازگشایی اماکن مذهبی است. دیروز رئیس جمهور گفت: از آنجا که مسئولین کادر درمانی و مراجع عظام و روحانیت معظم کشور دغدغه متقابل حفظ جان و سلامت مردم و در عین حال برقراری یک وضعیت قابل تحمل برای بازفعالیت مراکز مذهبی را دارند می‌توان امیدوار بود که در شرایط بهبود شاخص‌های کنترل بیماری، مراکز مذهبی کشور با تعیین شرایط و دستورالعمل‌هایی باز شوند.
به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با قدردانی از همراهی مراجع عظام تقلید، علما و روحانیت در مسیر مقابله و کنترل بیماری کرونا، گفت: دقیقاً حساسیت‌ها و دغدغه‌های مراجع عظام، علما و روحانیت معظم طی مدت کنترل بیماری برای مراقبت از جان و سلامتی مردم به موازات و به همان میزان حساسیت و دغدغه مسئولین بهداشت و درمان بوده است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و
جا دارد از همکاری و همراهی تمامی مراجع، علما، روحانیت، ائمه جمعه متولیان هیئت‌های مذهبی تشکر و سپاسگزاری کنم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص دستیابی به وضعیت رضایت‌بخش نسبی در مقابله با شیوع بیماری کرونا، همکاری و همراهی مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مایه مباهات دانست و اظهار داشت: اگر همکاری مردم در کنار تمهیدات اتخاذ شده، همچنان تداوم پیدا کند، تا اندازه‌ای می‌توانیم نسبت به قطع زنجیره شیوع این بیماری امیدوار باشیم.


روحانی گفت: بر اساس گزارش‌های ارایه شده با توجه به تمهیدات اتخاذ شده از جمله افزایش مراکز آزمایشگاهی، تسریع در ارایه نتایج آن در زمان‌های کوتاه‌تر و در عین حال با تلاش کادر درمانی کشور و مراقبت‌هایی که انجام شده افراد زیادی توانسته‌اند به شکل سرپایی درمان شوند.
رئیس جمهور همچنین با مدیریت هماهنگ میان همه بخش‌ها و دستگاه‌ها و با مراقبت‌های ویژه‌ای که انجام شده مسئولین با حضور بهنگام در استان‌ها و شهرستان‌هایی که آلوده می‌شدند و با مراقبت و ایجاد محدودیت‌ها توانسته‌اند از اوج‌گیری بیماری جلوگیری کرده و سریعاً وضعیت را به سمت شرایط با ثبات هدایت کنند. روحانی تصریح کرد: اقدامات انجام شده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که برغم آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر چنانچه سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها باشیم که البته امیدواریم مردم عزیز کماکان هشدارها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند و به مسئولین در کنترل بیماری تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات و قابل اطمینان کمک کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: بدون تردید مسیر مقابله و کنترل این بیماری را بدون همراهی مردم نمی‌توان طی کرد. روحانی گفت:‌ در عین حال براساس گزارش‌های ارایه شده، کمیته‌های ستاد ملی موظف شدند که روند آغاز فعالیت در هر شهرستان و استان را با بررسی آمارها و شاخص‌های شیوع بیماری و وضعیت کنترل آن با رعایت شرایط خاص و پروتکل‌های مشخص، اعلام کنند و البته این موضوع بستگی تام و تمام به میزان ابتلا، بستری و فوتی‌های هر استانی دارد.
در این جلسه، روسای کمیته‌های مرتبط نتایج بررسی‌های خود را در خصوص بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه ارایه کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه در ماه معنویت و میهمانی خدا قرار داریم و جان‌های تشنه برای راز و نیاز و عبادت و زیارت بقاع متبرکه بی‌قرار است، مقرر شد وزارت بهداشت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مناسب را تهیه و طراحی کند تا در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
سخنگوی دولت گفت: کرونا در مسیر مدیریت شده است، هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس
از بین نرفته است.
علاوه براین سخنگوی دولت نیز دیروز تاکید کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از افزایش ابتلا حین آغاز به کار فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت. به گزارش ایسنا،‌ علی ربیعی طی گفت‌وگویی اینترنتی با تعدادی از خبرنگاران،‌ اظهار کرد: تلاش همه مدیران این است که با غربالگری وزارت بهداشت، از ورود افراد بیمار به کارگاه‌ها جلوگیری شود؛‌ مناسبات باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم تولید را با کمترین درگیری افراد داشته باشیم.
وی ادامه داد: دولت هم بابت کارگران غیر رسمی نگران است. فکر می‌کنیم بخشی از کارگران غیررسمی در بازگشایی اول مشاغل کم ریسک بر خواهند گشت و از بیکاران کاسته می‌شود. وزارت کار و رفاه اجتماعی مسئول شده تا این دسته از افراد را در زیر چتر قرار دهد. سه ملیون نفری که شناسایی کردیم افرادی بودند که در هیچ بانکی حضور نداشتند.
ربیعی گفت: دلشوره و دل‌ نگرانی ما از آن دسته از افرادی است که در مشاغل رسمی نبودند و شغل‌شان را از دست دادند؛ ما حمایت‌مان را ادامه می‌دهیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: آثار میان مدت و دراز مدت تعطیلی مشاغل بر اثر کرونا را در نظر گرفتیم. در سناریو جاری که داریم دنبال می‌کنیم تاکنون نزدیک به 800 هزار نفر به بیمه‌های بیکاری مراجعه کردند. مشاغل پرریسک همچنان تعطیل می‌مانند. مشاغل نیمه ریسک به سمت بازگشایی می‌روند و مشاغل کم ریسک هم اکنون باز هستند.
وی با توضیح سیاست‌هایی که دولت در راستای حفظ مشاغل در پیش گرفته است، گفت: یکی از سیاست‌ها حفظ اشتغال با وام‌ها بود. این وام‌ها به نحوی طراحی شدند که مشکلات را برطرف کنند. بیکار ننشستیم؛ فکر می‌کنیم کرونا ادامه دارد و بدبینانه ترین سناریوها را بررسی کردیم.
ربیعی گفت: به وزارتخانه‌های مربوطه این سمت‌گیری داده شده که برنامه دنباله دار برای ادامه شدن کرونا را بررسی کنند. وزارت ارتباطات برنامه دارد تا به مشاغل انلاین کمک کند؛ با سرعت زیادی خرید‌های با واسطه ایجاد شده که خودش شغل ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تلاش سازمان برنامه و بودجه برای برنامه ریزی در دوران کرونا گفت: تمام دستگاه‌های مهم و سایر دستگاه‌ها مثل بسیج مستضعفان که اعلام کردند برنامه دارند در برنامه سازمان برنامه و بودجه با حضور نمایندگان قوه قضاییه جلسه دارند. قطعا به پاسخگویی درباره وضعیت تولید، اشتغال و اقتصاد ادامه می‌دهیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در دولت روزانه گزارشات را دریافت می‌کنیم. بر اساس آخرین گزارشات، از لحاظ تعداد بستری و فوتی‌ها در مرحله مدیریت شده‌ای هستیم. حتی برخی دوستان تعبیر مدیریت خوب و بسیار خوب را به کار بردند. نسبت به دوران اوج بیماری به نصف رسیدیم. این نکته حائز اهمیت است که هنوز بیماری در کشور وجود دارد. تا موقعی که ویروس در کشور است و دارو کشف نشده باید اقدامات لازم را انجام دهیم. کرونا در مسیر مدیریت شده است، هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس از بین نرفته است.
وی ادامه داد: من صبح با دکتر زالی صحبت کردم بحث این بود که پیام اشتباه به مردم داده نشود. کاهش آمارها وجود دارد اما ویروس
از بین نرفته است. استفاده از ماسک، فاصله گذاری
اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی مهم است؛ مردم باید به دولت کمک کنند.
ربیعی گفت: کماکان درخواست‌مان این است که برای موارد ضروری بیرون بروند. اطراق در پارک‌ها ممنوع بود اما دیروز عده‌ای در پارک‌ها رو در روی هم نشستند. ما ناگزیر هستیم در برخی تصمیمات تجدیدنظر کنیم. اگر پروتکل‌ها انجام نشود حتی تصمیمات سخت گیرانه و جرایم هم در نظر گرفته شده است.
سایر اخبار این روزنامه
برای کاندیداتوری با ظریف رایزنی شده است؟ زمینه استفاده ملی از فرکانس‌ را فراهم کنید پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله امینی اگر بیماری اوج بگیرد، ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها هستیم تاوان ابتذال مقایسه بحث برانگیز مهران مدیری با راننده تاکسی برخلاف تلاش‌های چند هفته گذشته، تیم دیپلماسی ایران نتوانست در لغو تحریم ها و یا دریافت وام از صندوق بین المللی در دوران کرونا، به توفیقی دست بیابد، این اتفاق در حالی رخ داده که طی روزهای اخیر تنش های ایران با اروپا و آمریکا افزایش یافته است ایران بازار گازی عراق و ترکیه را از دست می‌دهد؟ علی اکبر رائفی‌پور که سال‌ها با تریبون‌های محافظه کاران به عنوان «استاد» سخنرانی و رشد کرد، با حملات بی‌سابقه از سوی این جریان مواجه شده و گویی تاریخ انقضای او تمام شده، آیا اصولگرایان به دنبال معرفی چهره‌ای جدید به جای او هستند؟ چشم آموزش و پرورش به گوشی‌‌های اضافه مردم! سقف بازیگران و همکاری های منطقه ای نگران نباش،دیکته ها تمام می شوند! در پسا کرونا چه نمره ای به خود می دهی؟ روز معلم را مبارک کنیم دغدغه های سازندگان تجهیزات صنعت نفت غرور سلبریتیسم ...