چالش‌های مردم و متروسواری در قطارهای شلوغ با ماسک‌های کمیاب در شرایط غیرعادی که قرمز نیست!

تناقض‌های کرونایی
زهرا داستانی
در حالی معاون وزیر بهداشت می‌گوید: «تعجیلی در بازگشایی‌ها نیست» که با آزاد شدن تردد در محورهای استانی، پلیس راه از ترافیک‌نیمه سنگین به سمت شهرهای شمالی کشور خبر می‌دهد و به گفته مسئول مقابله با شیوع ویروس کرونا در کلان‌شهر تهران، این ترددهای غیرضروری و تفریحی در سطح شهر و افزایش مسافرت‌ها قطعا به افزایش بار بیماری منجر خواهد شد. این پیش‌بینی‌ها اما رئیس‌جمهوری را وادار کرده که بگوید: «اگر بیماری اوج بگیرد، ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها هستیم». فکر احیای دوباره محدودیت‌ها اما در حالی مطرح می‌شود که تاکید فراوان مسئولان به بازگشایی‌ها برای کاهش بار اقتصادی بر دوش دولت، افزایش بار ترافیکی در خیابان‌ها، متروها و اتوبوس‌ها، نقض فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش خطر ابتلای مردم به کروناویروس را به بار آورده است. این اتفاق حالا مسئولان مترو را واداشته تا در مصوبه‌ای از اجباری شدن ماسک برای ورود به مترو و ممنوعیت ورود مسافران مشکوک به علائم ابتلا به داخل شبکه و ایستگاه‌های مترو خبر دهند، اما هیچ‌کس تاکنون نگفته که چگونه قرار است ماسک موردنیاز بیش از 300 هزار مسافر این روزهای مترو تهیه شود؟ مسافرانی که با مصوبات یک بام و دو هوای مسئولان مواجه‌اند، کمبود ماسک را تجربه می‌کنند و فشارهایی که هروز بیش از گذشته آنها را له می‌کند.
چالش نبودِ ماسک که در روزهای اول شیوع بیماری کرونا بیش از این روزها به چشم می‌آمد، حالا با رفع محدودیت‌ها و بازگشایی دوباره بسیاری از کسب‌وکارها، به حاشیه رفته است. بسیاری از مردم به ساخت ماسک خانگی به شیو‌ه‌های مختلفی که گاه در رسانه‌های رسمی و گاه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، روی‌ آورده‌اند و عده‌ای دیگر که با روند عادی‌سازی کرونا و بازگشایی‌ها به خیال رفع شدن خطر بیماری، از زدن ماسک صرف‌نظر کرده‌اند. اما خبرها از کاهش آمار مبتلایان به کووید 19 در ایران و رفع ممنوعیت‌ها توسط مسئولان این ذهنیت را در مردم ایجاد کرده، مثلا ایرج حریرچی در گفت‌وگوی ویدئویی با خبرنگاران از کاهش بیش از 50 درصد موارد بستری و حدود 70 درصد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور طی سه هفته گذشته خبر داده و گفته است: «در اکثر استان‌‌های کشور روند نزولی مشاهده می‌‌شود که این دستاورد بزرگ مجموعه مردم، دولت و نظام است.» علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز در اظهار نظری یک بام و دو هوایی گفته است:‌ «هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما از وضعیت عادی هم نمی‌توانیم استفاده کنیم.»


کسب‌وکارهایی که تا چند هفته پیش پرخطر شناخته می‌شدند، کار خود را از سر گرفته‌اند و جاده‌های تهران به سمت شهرهای شمالی و سایر استان‌ها که تا پیش از این به دلیل محدودیت تردد خلوت شده بود، باز به حالت قبل بازگشته و شاهد ترافیک‌های سنگین است. برخی پروازهای داخلی فعال و حرکت قطارها به برخی مقاصد کشور دوباره آغاز شده است. تردد در متروها نیز افزایش یافته و وسایل حمل‌ونقل عمومی شاهد افزایش مسافران و نقض هر چه بیشتر فاصله‌ اجتماعی است. مجموعه این اتفاقات که حاصل تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های مسئولان در راستای کاهش تبعات اقتصادی کرونا بوده و مردم را به خطر ابتلا نزدیک‌تر کرده است، سبب شده که آنها دوباره به این فکر بیفتند که از سیاست‌های دیگری چون بازگشتِ دوباره محدودیت‌ها یا اجباری کردن ماسک برای مردم استفاده کنند تا خطر ایجاد موج دوم بیماران را کاهش دهند. حالا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در اظهارات دیروز خود گفته است که «اگر همکاری مردم در کنار تمهیدات اتخاذ شده، همچنان تداوم پیدا کند، تا اندازه‌ای می‌توانیم نسبت به قطع زنجیره شیوع این بیماری امیدوار باشیم و اگر چنانچه سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها باشیم.»
کاهش سطح هوشیاری مردم نسبت به بیماری کرونا در حالی در ایران رخ داده که مسئولان هنوز به این باور نرسیده‌اند که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی خودشان مسبب این موضوع بوده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت که به تازگی از مشاهده تجمع و اتراق مردم در پارک‌ها ابراز نگرانی و گلایه کرده است، معتقد است که مسئولان باید متوجه تعابیرشان باشند تا دریافت پیام غلط از سوی مردم صورت نگیرد. او گفته است:‌ «ما نباید رفتار بهداشتی را کاهش دهیم؛ زیرا ممکن است دچار مشکل شویم.» سخنگوی دولت عنوان کرده است: «روی سخن ما با مردم این است که با رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به دولت کمک کنند تا کنترل نسبی را تداوم ببخشیم و هنگامی که به همکاری بزرگ مردم رسیدیم، می‌توانیم به اپیدمی این بیماری کمک کنیم.»
از سرگیری مسافرت‌ها، پیک‌نیک‌ها و گردش‌های درون شهری، دید و بازدیدهای خانوادگی در ایران و بازگشت خیل مردم به متروها و اتوبوس‌های شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که سهم 26.5 درصدی از شیوع بیماری را دارد، بدون رعایت نکات بهداشت، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در حالی در حال رخ دادن است که اکنون مسئولانی چون عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور از احتمال الزامی شدن استفاده از ماسک را در مترو و تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها خبر داده است و علیخانی، عضو شورای شهر تهران نیز در تشریح جزئیات مصوبه شیوه‌نامه استفاده از مترو در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از الزامی شدن استفاده از ماسک در زمان سوار شدن به مترو برای تمامی مسافران، عرضه نکردن بلیت تک سفره به شکل نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت، فاصله‌گذاری در ایستگاه‌ها در مقابل گیشه‌های فروش بلیت، سکوهای انتظار و داخل واگن‌ها، ایجاد تونل‌های ضدعفونی مسافران در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو و ممانعت از ورود مسافران مشکوک به علائم ابتلا به داخل شبکه و ایستگاه‌های مترو با همکاری شرکت شهر سالم خبر داده است.
سیاست‌های کاهش محدودیت‌های اجتماعی از سوی دولت و ستاد مبارزه با کرونا در حالی که از یک سو به بازگشت جریان زندگی به شرایط عادی در شهرهای ایران و کاهش توجه مردم به اصول بهداشتی کمک می‌کند که حالا دوباره سخن از بازگشت محدودیت‌های اجتماعی به میان آمده است. در حالی که ادعاها و اظهارات ابتدایی مسئولان در روزهای کمبود ماسک حکایت از عدم نیاز مردم عادی به ماسک داشت، حالا مصوبات جدید خبر از الزام استفاده از ماسک برای عموم مردم دارد. این یک بام و دوهوایی تصمیمات مسئولان این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا هزینه‌ای که این گونه تصمیم‌گیری‌ها برای مردم دارد بیشتر از دنباله‌دار شدن قرنطینه نبوده است؟
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» فرصت‌ها و چالش‌های حضور مستقل خبرنگاران در فضای مجازی را بررسی می‌کند فیلترهای عبور از خط قرمزهای رسانه علیرضا صدقی بحران فضای عمومی در ایران «ابتکار» از نقاط اشتراک و افتراق اصولگرایان در مجلس آینده گزارش می‌دهد رفاقت‌ها و رقابت‌های فراکسیونی در مجلس یازدهم چالش‌های مردم و متروسواری در قطارهای شلوغ با ماسک‌های کمیاب در شرایط غیرعادی که قرمز نیست! کدام کسب‌وکارها از شرایط خاص شیوع کووید19 سود کردند؟ فرصت‌های اقتصادی تهدید کرونا ادامه گمانه‌زنی‌ها در‏مورد سلامتی رهبر کره‌شمالی رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی: باید خودمان را با کرونا سازگار کنیم چگونه عربستان با سرمایه‌گذاری در ورزش قصد دارد چهره‌ خشن خود را پنهان سازد؟ دیپلماسی ورزشی به سبک بن سلمان رهبر انقلاب اسلامی در مراسم انس با قرآن: خیانت نکردن در امانت شامل مسئولیت هم می‌شود رهبر انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله امینی را تسلیت گفتند وداع با یار دیرین امام رهبر انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله امینی را تسلیت گفتند وداع با یار دیرین امام