کاهش 70 درصدی مرگ ناشی از کرونا در کشور


به گزارش وبدا، ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری که به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی‌‌های اخیر و افزایش ‌ترددها در کشور، گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا و در کمیته‌های کارشناسی ستاد ملی و در کمیته‌های کارشناسی وزارت بهداشت و وزارت کشور، بحث‌های متعددی انجام شده و بازگشایی‌‌ها بر اساس خرد جمعی و تصمیم‌‌گیری‌‌های ملی انجام می‌‌شود. هیچ تعجیلی در بازگشایی‌ها وجود ندارد و ما فقط ملزم هستیم که عمدتاً ملاحظات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین ملاحظاتی که درباره سلامت روانی و مسائل تفریحی، فرهنگی و مذهبی مردم وجود دارد را هم مورد توجه قرار دهیم.
حریرچی افزود: آنچه مسلم است، این است که ‌برای مجموع تصمیم‌‌گیران سلامت، مردم در اولویت هستند و اگر ببینیم بازگشایی‌‌ها، اثر مضر قابل توجهی داشته باشد، دو اقدام اساسی برای آن پیش‌‌بینی شده است؛ یکی تاخیر در بازگشایی‌‌های آتی و دوم اینکه ممکن است در بازگشایی‌‌های قبلی هم تجدید نظر شود و بازگشت نسبی یا کامل به وضعیت قبلی انجام شود.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که هر بازگشایی اثرش را در افزایش یا کاهش موارد بیماری، حدود پنج روز تا یک هفته بعد در بیماران سرپایی، ‌ ۱۵ روز بعد بر بار بستری و یک ماه بعد بر بار مرگ ‌و میر بیماری نشان می‌‌دهد. حال با توجه به اینکه ما نسبت به سه هفته پیش موارد بستری‌‌مان ۵۰ درصد و موارد مرگ‌ و میرمان ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است امیدواریم همین روند ادامه یافته و بازگشایی‌ها اثر سویی نداشته باشد.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: همچنین در اکثر استان‌‌های کشور خوشبختانه روند نزولی بیماری به‌صورت قابل توجهی مشاهده می‌‌شود. این دستاورد نتیجه اقدامات مناسب مردم، دولت و مجموعه نظام است. اما تأکید می‌‌کنم که در این شرایط که بازگشایی‌‌ها و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت تدریجی و هوشمند انجام می‌‌شود، هرگونه غفلتی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر و شدیدی را در پی داشته باشد.


حریرچی گفت: تا کشف دارو و واکسن، در اکثر کشورهای جهان حدود دو تا سه طغیان بیماری دیگر در یک سال و چند ماه آینده خواهیم داشت. هرگونه غفلت فردی، هم فرد و هم خانواده او را در معرض ابتلای شدید و مرگ و میر قرار می‌دهد و تعدد غفلت‌ها ممکن است فاجعه‌هایی ایجاد کند. بنابراین از مردم می‌خواهیم به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از‌ترددهای غیرضروری وفادار باشند و این سربلندی‌ها در کشور را کماکان ادامه بدهند.
 کاهش مراجعه به مراکز درمانی
وی افزود: قبل از موضوع کرونا، به‌طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۵۰ هزار بار مردم به سیستم بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می‌کردند در حالی‌که در دو ماه اخیر این موضوع به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.
هنوز داروی کرونا ساخته نشده است
معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: هنوز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ ساخته نشده است. اکثر داروهای ضد ویروسی که تجویز می‌شوند یا اثر کم و متوسط داشته یا بی‌اثر هستند. تجویز هر نوع دارو خارج از فهرست دارو و راهنماهای بالینی صحیح نیست و همراهان بیمار را دچار سردرگمی‌و مشکل می‌کند. مسئولان وزارت بهداشت ضمن درک احساسات افرادی که بیمار بدحال کرونایی دارند و می‌خواهند از کوچک‌ترین احتمالات برای نجات جان بیماران استفاده کنند، درخواست می‌کنند به وزارت بهداشت اعتماد کرده و اجازه بدهند بیماران با اصول صحیح درمان شوند.
حریرچی افزود: هر دارویی که خارج از داروخانه‌های رسمی ‌بیمارستانی و غیربیمارستانی تهیه می‌شود، یا کاملاً تقلبی بوده یا قاچاق است و استفاده از آن ممکن است اثر بد در بیمار داشته باشد. بنابراین از تلف کردن منابع مالی برای تهیه چنین داروهایی اجتناب کنید.
روزانه 300 بیمار جدید
 در تهران بستری می‌شوند
وی درباره برخی اظهارات ضد و نقیض در زمینه وضعیت کرونا در کشور و به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران، گفت: در اظهاراتی که گفته و بیان می‌شود از نظر من هیچ تناقضی وجود ندارد. روند نزولی در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، ‌اما نکته مهم این است که وقتی روزانه ۳۰۰ بیمار جدید در استان تهران بستری می‌شود، گرچه نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است، اما باز هم هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو ما هنوز هشدار‌دهنده است. درست است که مرگ و میر ناشی از کرونا در استان‌های کشور به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافته، اما هر یک مرگ هشدار‌دهنده است.
وضعیت تخت‌های ICU
 به نسبت اسفند بهتر شده است
معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو نیز اظهار داشت: باید توجه کرد که هر بیماری که در آی‌سی‌یو پذیرش شده، بدحال محسوب نمی‌شود. بلکه تعدادی از بیماران‌مان در آی‌سی‌یو هستند که مراقبت بیشتری نیاز دارند. در عین حال باید توجه کرد که وضعیت‌مان در ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو ما نسبت به اواخر اسفند و اوایل فروردین که در مضیقه قرار داشتیم و کار طاقت‌فرسایی داشتیم، در حال حاضر از نظر تعداد تخت خالی آی‌سی‌یو و ذخیره آی‌سی‌یو  بهتر است و با توجه به تجربه‌ای که حاصل شده، ارجاع به تخت‌ها و بخش آی‌سی‌یو به موازات کاهش بار بیماران بیمارستانی، مقداری کاهش یافته است.
تهران همچنان می‌تواند
 پاشنه آشیل باشد
حریرچی افزود: در عین حال پیش از این هم اعلام کردم که تهران می‌تواند پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور باشد؛ چراکه مرکزیت و محل رفت‌وآمد است،‌ اما هرگونه تصمیم‌گیری برای کل کشور و تهران در ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود. بر همین اساس بازگشایی کسب‌وکارها در تهران با یک هفته تاخیر آغاز شد. در حال حاضر طرحی مطرح است که اگر مراحل تصویبش انجام شود، احتمالا برای مناطق سفید و مناطقی که شیوع کمتر دارند، تصمیم‌گیری خاص شوند و به تدریج به سایر مناطق توسعه یابد.
 تأثیر آب و هوا بر ویروس کرونا
وی در ادامه درباره اثرگذاری تغییرات آب و هوایی بر کرونا گفت: اکثر ویروس‌ها سرمادوست هستند و میل جزیی تا متوسط به سمت محیط سرد دارند و ممکن است ویروس کرونا هم این رفتار را نشان بدهد. موضوع دیگر این است که رفتار اجتماعی مردم در کشورهای مختلف به‌خاطر ملاحظات آب و هوایی و دمایی، در فصل سرما به این‌ ترتیب است که مردم معمولا در محیط‌های بسته حضور دارند و پنجره‌ها را کمتر باز می‌کنند و این موارد باعث می‌شود هوا در فضای بسته گردش کند. در نتیجه مردم در فصل سرما به تفریح‌های داخل فضای بسته تمایل دارند، اما در فصل گرما به سمت فضای باز می‌روند. این موضوع باعث می‌شود انتقال ویروس‌ها در فصل گرما نسبت به فصل سرد کمتر باشد؛ اکنون این ویروس به نیمکره جنوبی هم رفته است. اینکه ویروس کرونا در فصل گرما کم می‌شود خود به خود منتفی است.
زمان بازگشایی اماکن مذهبی
معاون وزیر بهداشت درباره بازگشایی اماکن مذهبی و حرم‌های مقدس بیان کرد: فعلا در مورد اماکن مذهبی تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم‌گیری شده است. با توجه به سایر بازگشایی‌ها و ملاحظات و پروتکل‌ها در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. یکی از پیشنهادها این است که اماکن مذهبی و مساجد و امام‌زاده‌ها با توجه به سطح درگیری شهرستان مربوطه بازگشایی شود، از سویی هم محل تجمع و هم وضعیت ابتلا در شهرستان خاص در این زمینه باید مدنظر باشد.