حمایت از ۳ میلیون شاغلی که بیکار شدند کمک معیشتی برای دستفروش‌ها و پیک‌موتوری‌ها


علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری ویدئویی که ظهر دیروز شنبه (ششم اردیبهشت) برگزار شد، با ‌اشاره به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی گفت: ما انتظاری جز لفاظی‌های بی‌فایده از آمریکا نداریم، اما موضع‌ خود را اعلام می‌کنیم.
ربیعی افزود: الان هم اعلام می‌کنیم در ماه رمضان و ماه صلح می‌توانیم با کشورهای منطقه، پیمان‌های امنیتی و مقابله با کرونا را باهم مرور کنیم و منطقه‌ای عاری از خشونت در مقابله با کرونا برای حفظ جان انسان‌ها را هم دنبال کنیم. اما قطعا پاسخ‌های لازم را به متجاوزین خواهیم داد.
سخنگوی دولت گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها کماکان فرافکنی می‌کنند و ما هم می‌دانیم با شرایط سختی که پس از شیوع ویروس کرونا در آمریکا به وجود آمده است قطعا دولت آمریکا بخصوص رئیس‌جمهوری این کشور برای منحرف کردن افکار عمومی از اقدامات ناموفق خود در مبارزه با کووید١٩ و همین‌طور فرار از مسئولیت‌های بین‌المللی خود، چاره‌ای جز فرافکنی ندارد.
ربیعی گفت: آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به دلیل انجام یک عمل مرسوم که کمترین مغایرتی با مقررات حقوقی و بین‌المللی ندارد به نقض قطعنامه متهم می‌کند، اما تردیدی نداریم که آمریکا در اثبات این اتهام شکست خواهد خورد.


کشورهای اروپایی باج‌دهی
به آمریکا را خاتمه دهند
سخنگوی دولت تصریح کرد:‌ به کشورهای اروپایی نیز توصیه می‌کنیم از سال‌های گذشته درس بگیرند تا باج‌دهی به این زورگو را هر چه زودتر خاتمه دهند. در این صورت جهان در میانه عبور از کرونا و حتی پسا کرونا امنیت بیشتری خواهد داشت.
ربیعی تصریح کرد: ما هیچ فعالیتی مغایر با قوانین و قطعنامه‌ها صورت ندادیم و این اقدام را حق خود می‌دانیم.
حتی یک ایرانی هم برای ما مهم بوده است
ربیعی درباره وضعیت کارگرانی که در اثر تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا شغل خود را از دست دادند و حمایت دولت از آنها فارغ از اعطای وام به برخی کارگاه‌های تولیدی گفت: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در دولت است.
ربیعی ادامه داد: ۳ میلیون نفر از افرادی که در مرحله اول شناسایی کردیم و مورد حمایت معیشتی قرار دادیم، دقیقا افرادی بودند که در هیچ یک از بانک‌های بیمه‌ای ما سابقه نداشتند و جزو شاغلین ما بودند. بنابراین با مساعدت دولت و سازمان‌ها و نهادهای عمومی مثل بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی، پیک موتوری‌ها و دست‌فروشان با همکاری شهرداری شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند.
پیام غلط نباید توسط مردم دریافت شود که
اوضاع عادی است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای کنترل ازدحام جمعیت در شهر تهران اظهار داشت: من روزانه با مسئولان ستاد مقابله با کرونا تماس دارم. امروز هم با دکتر زالی صحبت کردم. حرف ایشان بسیار درست است. پیام غلط نباید توسط مردم دریافت شود که اوضاع عادی است. اگر هم تغییری رخ داده بر اثر همکاری با مردم بوده است که باید کماکان ادامه یابد.
ربیعی با تاکید بر اینکه کسی نگفته اوضاع عادی است، تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم در شرایط عادی در مقابله با کرونا به سر نمی‌بریم و قدری‌اشتباه، موجب ایجاد شرایط سخت‌ می‌شود. همکاری مردم تاکنون خوب بوده و نیازمندیم مردم در ابرشهر تهران به مراعات بیشتری تن دهند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال بررسی هستیم تا اتوبوس‌های بین شهری بتوانند در شهر قدرت مانور داشته باشند، آنها را به حمل‌ونقل شهری اضافه کنیم، ابراز داشت: در این رابطه در حال رایزنی با شهردار تهران هستیم.
ربیعی با ‌اشاره به آخرین گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت در‌باره کرونا گفت: آخرین اطلاعات بدست آمده از نظر تعداد بستری و فوتی، در مرحله مدیریت شده و به تعبیر برخی از دوستان در مرحله خوب و بسیار خوب قرار داریم و نسبت به اوج بیماری تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در برخی تقریبا به نصف رسیده است و در برخی نقاط نیز کمتر شده است.
پروتکل‌ها رعایت نشود
در بازگشایی بوستان‌ها
تجدید نظر می‌کنیم
وی افزود: اتراق در پارک‌ها ممنوع است، اما گزارش شده است عده‌ای در کنار هم روبروی هم با فاصله‌های کم می‌نشینند و شطرنج بازی می‌کنند اگر این روند تداوم داشته باشد و پروتکل‌ها رعایت نشود در بازگشایی بوستان‌ها و در برخی تصمیم‌ها تجدید نظر می‌کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: درخواست ما این است که در هر بازگشایی که آن طوری که پروتکل ابلاغ کرده قوانین رعایت شود.