کاهش ۵۰ درصدی بستری و ۷۰ درصدی مرگ و میر کرونایی در ایران

سرویس جامعه جوان آنلاین: بیش از ۵۰ درصد موارد بستری و حدود ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یافته‌است؛ این آماری است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره روند شیوع بیماری کرونا در کشور ارائه می‌دهد. اگرچه وی بعد از ارائه این آمار و تأکید بر روند نزولی ابتلا به کرونا در اکثر استان‌های کشور تصریح می‌کند: «تا زمان کشف واکسن و داروی کرونا در اکثر کشور‌های جهان حدود دو الی سه طغیان بیماری نیز پیش‌رو خواهیم داشت.» به گفته سخنگوی دولت هم هیچ استانی وضعیت قرمز نداریم، اما وضعیت عادی هم نیست. لااقل تا زمانی که دارویی واکسن این ویروس کشف شود. حالا دانشمندان چینی مدعی شده‌اند واکسن کرونا را با موفقیت روی میمون‌ها آزمایش کرده‌اند، اما حتی با فرض صحت چنین ادعایی، تا موفقیت واکسن در مرحله آزمایش انسانی و رسیدن آن به تمام کشور‌های جهان راهی طولانی در پیش داریم؛ مسیری که تنها راهکار برای در امان ماندن از این ویروس همان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است. به خصوص اینکه احتمال موج‌های دوم و سوم کرونا برای کشور ما هم محتمل است.
آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در کشورمان به مرز ۹۰ هزار نفر رسید، از این تعداد۵ هزار و ۵۶۰ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، اما آمار بهبودی‌ها امیدوار‌کننده است. تا کنون ۶۸ هزارو۱۹۳ نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت، تعداد موارد سرپایی ارجاعی از مراکز جامع سلامت بیشتر از مراجعه بیمارستانی است که اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.
وی از ادامه روند کاهشی موارد فوت ناشی از کرونا خبر داد و افزود: «اگر چه بیماری در مرحله مدیریت‌شده قرار دارد، اما برای ادامه این روند در روز‌های آتی، باید نکات بهداشت فردی و عمومی رعایت شده و از تردد‌های غیرضروری جلوگیری شود.»
جهانپور درباره وضعیت پایتخت و برخی نگرانی‌ها از رشد بیماری در این کلانشهر هم گفت: «در تهران در روز‌های گذشته، آمار ابتلای جدید فراتر از تناسب جمعیتی بود، اما در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت ابتلا در تهران هم متناسب با جمعیت است. البته با داده‌های یک روز نمی‌توان قضاوت کرد.»


روند نزولی ابتلا به کرونا
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از کاهش بیش از ۵۰ درصدی موارد بستری و حدود ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور طی سه هفته گذشته خبر داد. به گفته وی در اکثر استان‌های کشور روند نزولی ابتلا مشاهده می‌شود. حریرچی در عین حال تأکید کرد: «در این شرایط که بازگشایی‌ها و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت تدریجی انجام می‌گیرد هرگونه غفلت می تواند فجایع ملی و جهانی ایجاد کند بنابراین از مردم می‌خواهیم به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از تردد‌های غیرضرور وفادار بمانند.»
به گفته آقای معاون تا زمان کشف واکسن و داروی کرونا در اکثر کشور‌های جهان حدود دو الی سه طغیان بیماری نیز در پیش‌رو خواهیم داشت.
اظهارات مان ضد و نقیض نیست!
حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارات ضد و نقیض در زمینه وضعیت کرونا در کشور و به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران، اینگونه توضیح داد: «روند نزولی در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، اما نکته مهم این است که وقتی روزانه ۳۰۰ بیمار جدید در استان تهران بستری می‌شود، گرچه نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است، اما باز هم هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو ما هنوز هشدار دهنده‌است. درست است که مرگ و میر ناشی از کرونا در استان‌های کشور به زیر ۱۰۰ کاهش یافته، اما هر یک مرگ هشدار‌دهنده است. ۹۰ مورد مرگ در کشور یا ۳۰۰ مورد بستری در تهران یا ۱۰۰۰مورد بستری جدید در کشور فقط عدد و رقم نیست، بلکه هر یک از این افراد عزیزان یک خانواده هستند. ما باید هشدار دهیم و در عین حال مردم را هم باید از روند نزولی و موفقیت‌های مردم و نظام در این حوزه مطلع کنیم، اما موارد جدید هم به تنهایی می‌توانند نگران‌کننده باشد.»
وی با تأکید دوباره بر اینکه تهران به دلیل مرکزیت و محل رفت و آمد بودن می‌تواند پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور باشد، افزود: «هرگونه تصمیم‌گیری برای کل کشور و تهران در ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود. بر همین اساس بازگشایی کسب و کار‌ها در تهران با یک هفته تأخیر آغاز شد.»
بنا به تأکید معاون کل وزارت بهداشت اثر هر بازگشایی حدود یک هفته بعد بر بیماران سرپایی و ۱۵ روز بعد بر بار بیماری‌ها و یک ماه بعد بر بار مرگ و میر مشخص می‌شود. بنا به تعبیر وی کاهش حدود ۵۰ درصد موارد بستری و ۷۰ درصد موارد مرگ و میر در کشور نسبت به سه هفته قبل نشان می‌دهد بازگشایی‌ها اثر سوئی در این زمینه نداشته‌است.
موج‌های بعدی در راه است
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور یکسان نیست، افزود: «در برخی از استان‌های مهمانپذیر و پرتردد همچون آذریایجان‌های شرقی و غربی، تهران و فارس شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم.»
بنا به تأکید وی بیماری کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت و باید منتظر موج‌های دیگر باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.
به گفته گویا، کرونا بیماری پیچیده‌ای است و دارو و واکسن ندارد. تنها کاری که برای پیشگیری از ابتلا به آن می‌توان کرد رعایت مسائل بهداشتی و ماندن در خانه به ویژه برای افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان و دیابت است. به گفته وی اگر مردم از این پس مسائل بهداشتی را رعایت نکنند دوباره بیماری شعله‌ور خواهد شد.
محمد قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان هم خطر کرونا را به آتش زیر خاکستر تشبیه کرد و گفت: «ورود مسافران به استان و افزایش تردد موجب شعله‌ور شدن این بیماری خواهد شد.»
بازگشایی بقاع متبرکه پس از تدوین پروتکل‌های بهداشتی
رئیس‌جمهور هم با اشاره به اقدامات انجام‌شده و ارزیابی‌ها تأکید کرد: «به‌رغم آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر چنانچه سطح هشدار‌ها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیای مجدد محدودیت‌ها باشیم.» وی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی بقاع متبرکه و مراکز مذهبی نیز از وزارت بهداشت خواست تا پروتکل‌های مرتبط را تدوین نماید و برای جلسه بعدی ستاد در این‌باره تصمیم‌گیری و پروتکل‌ها مصوب شود.
مبتلایان به کرونا در مرز ۳ میلیون
در دنیا هم شمار مبتلایان به کووید ۱۹ به مرز ۳ میلیون نفر رسید. آخرین آمار جهانی تاکنون ۲میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۵۸ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور امریکا در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۳۸ هزار و ۵۲۳ مبتلا مواجه بوده‌است. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلیس و ترکیه در جایگاه‌های بعدی ابتلا قرار دارند. در بین اخبار متعددی که درباره کشف واکسن یا داروی کرونا به گوش می‌رسد، این‌بار چینی‌ها اعلام کردند آزمایش واکسن کرونا روی میمون‌ها مثبت بوده و مانع از ابتلای آن‌ها به ویروس شده‌است.
رسوایی‌های غربی!
رسوایی اظهار‌نظر غیرعلمی ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای درمان کرونا تا جایی پیش‌رفته است که وی را مجبور کرد حرفش را سؤالی طعنه‌آمیز از خبرنگاران عنوان کند و بگوید: «می‌خواستم واکنش شما خبرنگاران را بدانم»!
نسخه‌پیچی‌های ترامپ برای کرونا مورد تمسخر بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های امریکایی قرار گرفته‌است.   واشنگتن‌پست نوشت ترامپ طی این مدت تقریباً این جنگ رمان‌های کرایه تعیین‌شده را مرتب توصیه کرده‌است.
در سایر کشور‌های غربی هم شرایط چندان مساعدی برقرار نیست. طبق گفته مقامات فرانسه در پی اعمال محدودیت و قرنطینه شهری در این کشور، سرقت از فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها در سه ماه اول سال نسبت به سال گذشته افزایش ۵۶ درصدی داشته‌است.
صادق خان شهردار لندن هم در تماس شهردار تهران، با بیان اینکه تهران از نظر مقابله با کرونا جلوتر از آنهاست، از این بابت به مسئولان کشورمان تبریک گفت.