تعداد فوتی‌های کرونا در کشور به 60 نفر کاهش یافت

به گزارش وبدا، کیانوش جهانپور دیروز در اعلام آخرین آمار کرونا در کشور اظهار داشت: از شنبه تایکشنبه ۷ اردیبهشت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و 153  بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۰۴۸۱ نفر رسید.
جهانپور با‌ اشاره به اینکه متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: عملاً بعد از ۴۶ روز با عدد ۶۰ مورد مرگ و میر مواجه شدیم که اگرچه جان هر کدام از این عزیزان ارزشمند است، اما این کاهش موارد فوت ارزشمند است که امیدواریم ادامه داشته باشد.
به گفته وی، مجموع جان باختگان این بیماری به پنج هزار و ۷۱۰ نفر رسید.
جهانپور با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۶۹۶۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و‌ترخیص شده‌اند، افزود: ۳۰۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


سخنگوی وزارت بهداشت با‌ اشاره به اینکه تا کنون ۴۲۱ هزار و ۳۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، گفت: حدود دو میلیون و ۲۷۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند. جهانپور افزود: بیشترین موارد ثبت‌نام در این سامانه مربوط به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی و از نظر فعالیت مربوط به صنایع، صنوف کوچک، محیط‌های اداری و مراکز تهیه مواد غذایی بوده است.
 بازگشایی مساجد و برگزاری تجمعات مذهبی
 در مناطق سفید کرونا بلامانع خواهد بود
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین همزمان با روز پایانی هفته سلامت که با عنوان «هر رسانه یک پایگاه سلامت» نامگذاری شده، در ارتباطی ویدئو کنفرانسی ضمن تقدیر از اطلاع‌رسانی‌های موثر در بحران کرونا از سوی رسانه‌ها، درباره احتمال بازگشایی اماکن مذهبی و همچنین برخی مدارس در مناطق سفید کرونا، گفت: با توجه به تغییراتی که در آمار ابتلا و حتی موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹در روزها و هفته‌های اخیر داشتیم و همچنین روند نزولی تدریجی موارد ابتلا در اغلب استان‌ها طی دو هفته اخیر، همکاران در معاونت بهداشت وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی ستاد کرونا، شهرستان‌ها و مناطقی که درگیری بیماری به نوعی انفرادی بوده و حتی موارد فوت آن بین صفر تا یک نوسان داشته را احصا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این مناطق شامل ده‌ها منطقه و شهرستان درکشور است که فهرست آنها احصا شده و به زودی از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. امروز هم رئیس جمهور محترم این موضوع را اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، جهانپور افزود: بنابراین آن مواردی که طی روزهای اخیر جزو مناطق سفید قلمداد می‌شوند، می‌توانند بعد از اعلام، بازگشایی بقاع متبرکه یا برخی تجمعات مذهبی مانند نماز جمعه و. .. را داشته باشند. تأکید می‌شود که این موضوع مشروط است به آنکه وضعیت سفید در آن مناطق رسما از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام شود. قاعدتا در مناطق دیگر تا زمانی که در وضعیت سفید قرار نگیرند چنین چیزی مقدورنخواهد بود. طبیعی هم است هر جایی منطقه زرد یا قرمز باشد، مجبور خواهیم بود با همراهی نهادهای دیگر حتی محدودیت‌های بیشتری را با هماهنگی خود مردم اعمال کنیم. در مجموع فهرست استان‌ها و مناطقی که در وضعیت سفید و قرمز کرونا قرار می‌گیرند، توسط معاونت بهداشتی احصا شده و به تدریج اعلام خواهد شد.
 چرایی پایین بودن آمار کرونا در آفریقا
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص چرایی آمار پایین برخی کشورها همچون آفریقا، گفت: کم بودن آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا در برخی کشورها به علت ضعف زیرساخت‌های شناسایی بوده که همین سبب می‌شود آمار این کشورها قابل اعتنا نباشد. مشکل دیگر در این کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه این است که ساختار منسجمی ‌برای انجام تست PCR وجود ندارد یا ممکن است دولت‌ها توانایی کافی مالی برای بهبود ساختار ثبت داده‌ها نداشته باشند. این درحالی است که نباید فراموش کنیم برخی کشورها نیز ممکن است روند انکار را در پیش گرفته باشند.  
 حدود ۷۰ درصد موارد شناسایی شده کرونا
در منطقه مدیترانه‌شرقی مربوط به ایران است
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما خودمان را نزدیک به کشورهایی با ساختار بهداشتی توسعه یافته می‌دانیم و همین سبب می‌‌شود میزان موارد شناسایی شده و گزارش شده در این کشورها بیشتر باشد.  حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد شناسایی و ثبت کرونا در مدیترانه شرقی مربوط به ایران است.  از سوی دیگر میانگین سنی در جوامع مختلف متفاوت است و کشورهای اروپایی باتوجه به بالا بودن سن، موارد مرگ و میر بالاتر است. البته مواردی هم وجود دارد که هنوز به‌صورت قطعی به اثبات نرسیده است که این مورد شامل تزریق واکسن «ب ث ژ» در کشورهای در حال توسعه است که ممکن است این واکسن یک ایمنی متقاطع نسبی ایجاد کرده باشد تا موارد مرگ و شدت بیماری در این کشورهای در حال توسعه، کم‌تر از کشورهایی باشد که این واکسن را دریافت نکرده‌اند. البته نباید از تفاوت‌های ایمنوژنتیک در افراد و کشورهای مختلف غافل
بود.
 اعلام مناطق سفید کرونا تا 2 روز آینده
جهانپور درخصوص ارائه آمار تفکیکی ابتلا به کرونا به شکل استانی، ‌ گفت: در مورد آمار، بسیج ملی مقابله با کرونا و ستاد ملی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. اینکه افراد دیگری خواهان آمار هستند را درک نمی‌کنم و طبیعی است درخصوص موضوعی که آن را درک نکردم صحبت نکنم. لیبل‌ها و نشانه‌گذاری‌ها بر اساس رنگ‌های زرد، قرمز و... بر اساس اتفاقات روزهای اخیر توسط مطالعه اپیدمیولوژی صورت گرفته احصا شده است. شاید صدها نقطه کشور سفید اعلام شوند که مناطق سفید همان‌طور که رئیس جمهور اعلام کردند ظرف امروز یا یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.  
 تجمع در پارک‌ها همچنان ممنوع
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازگشایی پارک‌ها و تجمع در بوستان‌ها، ‌اظهار داشت: تجمع در پارک‌ها آزاد نیست. این‌که ورود به پارک‌ها آزاد باشد با تجمع در پارک‌ها تفاوت دارد. بازگشایی پارک‌ها با هدف حضور انفرادی انجام شده و همچنان تجمع در پارک‌ها ممنوع است و عوامل انتظامی ‌هم با این موضوع برخورد می‌کنند. این‌که افراد برای ورزش انفرادی در پارک‌ها حاضر شوند فعلا برقرار شده و مردم با رعایت فاصله‌گذاری می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. فاصله‌گذاری و رعایت آن مهم است و البته اکثر مردم متوجه موضوع هستند و با جدیت مراقبت می‌کنند.
 ایران، از جمله کشورهایی که کمترین ابتلا به کرونا را در کادر درمان دارد
سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ما پس از شیوع کرونا یکی از کشورهایی بودیم که کمترین ابتلا به کووید ۱۹ نسبت به  بسیاری ازکشورها در کادر درمان را داشتیم، گفت: این موضوع  نتیجه تلاش و دقت کادر درمان است و با وجود کمبود اقلام حفاظتی در روزهای نخست، توانستیم با سرعت زیادی اقلام حفاظتی و بهداشتی را تولید کنیم و آنها را در اختیار کادر درمان قرار دهیم. در برخی کشورهای توسعه یافته اکنون هر هفته یا دو هفته یک‌بار یک ماسک در اختیار کادر درمان قرار می‌دهند؛ در حالی که ما اکنون این مشکل را نداریم.
 به دنبال استفاده اجباری از ماسک نیستیم
جهانپور در پاسخ به سؤالی درباره استفاده اجباری از ماسک و دستکش در مترو بیان کرد: در مورد استفاده از ماسک در مکان‌هایی که احتمال عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد، توصیه انجام دادیم. حتی گفتیم که استفاده از ماسک خانگی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما در وزارت بهداشت به دنبال استفاده اجباری از ماسک نیستیم. زیرا معتقدیم مردم این درک عملی را دارند که وقتی گفته می‌شود استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ می‌تواند کمک‌کننده باشد، خودشان این کار را انجام می‌دهند.
 کاهش روند کمک‌های خارجی
وی درباره کمک‌های خارجی به ایران و کمک ایران به سایر کشورها در شرایط شیوع کرونا گفت: روند کمک‌های خارجی کاهش یافته است و برخی از این کشورها خودشان درگیری بیشتری دارند. به هر حال روند کمک‌ها تا حدی ادامه دارد.
 دپوی استراتژیک اقلام مرتبط با کرونا،
 بعد از مهار بیماری
جهانپور گفت: در صورتی که به سمت مهار بیماری در کشور برویم، بخشی از مازاد تولیدی را برای دپوی استراتژیک ذخیره خواهیم کرد، زیرا ممکن است در پاییز با شیوع ویروس مواجه باشیم. اقلام حفاظتی و بهداشتی را بعد از برطرف شدن مشکلات داخلی، می‌توانیم با اولویت کشورهای همجوار، در اختیار سایر کشورها بگذاریم. حتی اگر مازاد بر نیاز تولیداتی داشته باشیم، می‌توانیم امکانات خود را در اختیار مردم آمریکا هم بگذاریم، زیرا مردم آمریکا با دولت آنها برای ما متفاوت
است.