امریکا در محاصره باروت نفت!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: ده‌ها نفت‌کش غول‌پیکر در آب‌های امریکا تبدیل به انبار‌های ذخیره‌سازی شدند، نه می‌توانند به مقصد جدیدی بروند و نه نفت خود را در انباری ذخیره کنند. صحنه‌ای که هیچ‌گاه در امریکا دیده نشده بود و حالا یانکی‌ها مانده‌اند، با بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت روی آب و در مخازن ذخیره‌سازی.
بلومبرگ در وصف این وضعیت می‌نویسد: بازرگانان در حال حاضر که عرضه جهانی به دلیل شیوع کرونا فراتر از تقاضا رفته، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت را در کشتی‌ها نگهداری می‌کنند که نسبت به دو هفته پیش دو برابر شده است. آخرین باری که سطح ذخیره‌سازی نفت در مخازن شناور به رکورد بالایی صعود کرده بود، سال ۲۰۰۹ بود که بازرگانان بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در دریا نگهداری می‌کردند.
با سقوط تقاضا، بسیاری از تولیدکنندگان جهان همچنان به تولید معمول خود ادامه دادند و ذخایر نفتی و نفت‌کش‌ها را با نفت خام «فروخته نشده» پر کردند. سقوط شدید قیمت نفت در امریکا به دلیل پر بودن مخازن ذخیره‌سازی و کاهش تقاضا، وضعیت تولید را در امریکا دردناک کرده است و کابوس بدی را برای ترامپ ایجاد کرده است. او حالا به مجادله با فدرال رزرو مشغول شده است.
ترامپ می‌خواهد از بانک مرکزی امریکا برای شرکت‌های نفتی کمک مالی دریافت کند، هرچند در قالب تسهیلات، اما بانک مرکزی این کشور هیچ واکنشی نشان نداده است.


ترامپ هفته گذشته اظهار کرد که از دن برویت، وزیر انرژی و منوچین درخواست کرده که راهی برای کمک به شرکت‌های نفتی پیدا کنند.
ترامپ همچنین برنامه‌های پر کردن ذخایر استراتژیک نفت امریکا را اعلام کرده که بر اساس آن حدود ۷۷ میلیون بشکه را از بازار جمع خواهد کرد، اما کنگره امریکا تاکنون حاضر نشده است منابع مالی لازم را برای این برنامه تأیید کند، زیرا دموکرات‌ها مخالف کمک به صنعت نفت هستند و می‌گویند کارکنان بیکار و سایر بخش‌های اقتصاد هم به کمک نیاز دارند.
ازجمله اقدامات دیگر وزارت انرژی امریکا، مذاکره با شرکت‌های نفتی برای کرایه بخشی از فضای موجود تأسیسات نگهداری ذخایر استراتژیک نفت به آن‌ها بوده است.
حالا پرزیدنت در بن‌بست قرار دارد؛ کنگره هنوز مجوز و اعتبار لازم را برای خرید نفت روی دریا صادر نکرده و شرکت‌های نفتی امریکایی نیز در آستانه یک سقوط وحشتناک قرار دارند. نفتی که ترامپ آن را عامل اعتبارش می‌دانست و مدام سیاست انرژی خود را می‌ستود، حالا تبدیل به انبار باروتی شده که تصاویرش، مایه تحقیرش شده است.