تحلیل تظاهرات آمریکایی‌ها علیه قرنطینه

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: طی روزهای گذشته شاهد بودیم که تظاهراتی در اعتراض به دستور محدودیت رفت و آمد و قرنطینه عمومی برای مقابله با گسترش کووید-۱۹ در برخی از شهر‌های ایالت متحده آمریکا و آلمان شکل گرفت. این در حالی است که در دیدگاه عمومی جامعه ما، کشور‌های توسعه یافته ای
مثل آمریکا نماد فرهنگ و روشنفکری هستند در حالی که اعتراضات این روزها نشان می دهد که مردم جوامعی مثل آمریکا مسائل اقتصادی را به سلامت جامعه ترجیح می دهند! تفاوت جوامع توسعه یافته با کشور‌های در حال توسعه ای مثل کشور ما چیست که تا این اندازه در نحوه برخورد آن‌ها با مسئله قرنطینه خانگی تضاد وجود دارد؟
> نحوه مواجهه ایرانی‌ها با قرنطینه
اوایل اسفند ماه بود که کرونا ویروس وارد ایران شد و به سرعت همه شهر‌های کشور را در نوردید، از همان روزهای اول، محدودیت در رفت و آمد‌ها شکل گرفت و این محدودیت‌ها در تعطیلات نوروزی به قرنطینه خود خواسته خانگی تبدیل شد تا جایی که حتی شاهد بودیم در روز 13 بدر که یکی از آیین‌های سنتی کشورمان است و هر ساله مردم به بهانه این سنت از خانه‌ها بیرون می آیند و به پارک و جنگل می روند، امسال خانه نشینی را انتخاب کردند و هیچ کس از خانه بیرون نرفت. با این حال در همین ایام، بودند کسانی که به دلایل شخصی مسافرت و خروج از خانه را به قرنطینه خانگی ترجیح می دادند اما همان اشخاص هم وقتی دلیل خروج از خانه را از آن‌ها می پرسیدید با شرمندگی دلایل شخصی را بهانه این کار می کردند. حتی وقتی ورودیه شهر‌ها را در ایام نوروز بستند، برخلاف پیش بینی‌ها که گفته می شد این کار با تلفات زیادی همراه خواهد بود، به راحتی مردم پذیرای این موضوع بودند و خیلی از مردم هم در شهر‌های مختلف به مامورین راهنمایی و رانندگی برای بستن ورودی شهر‌ها کمک می کردند. پس از تعطیلات عید نوروز هم وقتی دولت اعلام کرد مشاغل کم خطر با ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و گرفتن مجوز لازم می توانند به سر کار خود


باز گردند؛ اصناف مختلف در آرامش کامل همین کار را انجام دادند و به سر کارهایشان باز گشتند. در این حین اعتراضاتی هم به نحوه مدیریت بحران کرونا ویروس وجود داشت اما هیچ وقت به صورت تظاهرات صورت نگرفت.
> نحوه مواجهه آمریکایی‌ها با قرنطینه
طی چند روز گذشته شاهد بودیم که در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، گروه‌هایی از مردم به خیابان‌ها آمده اند و علیه دستور محدودیت رفت و آمد و قرنطینه عمومی برای مقابله با گسترش کووید-۱۹ اعتراض کردند. این در حالی است که تا کنون آمریکا در صدر تعداد مبتلایان و جانباختگان مربوط به کرونا ویروس قرار دارد؛ معترضان در چندین ایالت در سراسر خاک آمریکا به خیابان‌ها آمده اند، راهبندان ایجاد کرده و به نشانه اعتراض به این محدودیت‌ها، بوق اتومبیلشان را به صدا در آورده اند. به گفته رسانه‌ها کسانی که دست به اعتراض زده اند می گویند که مقررات کنونی باعث محدودیت شدید رفت و آمد آنان شده و به کسب و کارها و زندگی شهروندان آسیب رسانده است. آنان معتقدند که مقررات ماندن در خانه که دولت‌های ایالتی به اجرا گذاشته اند واکنشی بیش از اندازه شدید برای مقابله با گسترش ویروس کرونا بوده است. از آنجا که گروه‌های حمایت از حق شهروندان در حمل اسلحه نیز در میان معترضان هستند، بعضی از تظاهرکنندگان همراه با اسلحه‌های خود در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده و این محدودیت‌ها را به منزله تجاوز به حقوق
و آزادی‌های مدنی مردم دانسته اند. بعضی از معترضان نیز
گفته اند که ادامه محدودیت‌های کنونی تا این زمان به اقتصاد ملی خسارت فراوانی وارد آورده است.
شمار تظاهرکنندگان در نقاط مختلف متفاوت بوده است. مثلا در ویرجینیا و اورگون، تنها چند ده نفر در تظاهرات شرکت داشتند در حالیکه شمار معترضان در ایالت‌های میشیگان و واشنگتن به چند هزار نفر هم رسیده است. اکثر سازمان دهندگان این اعتراضات فعالان محافظه کار، طرفدار ترامپ و حامیان حق حمل اسلحه هستند. بعضی از رسانه‌های آمریکایی گفته اند که بسیاری از این تظاهرات یادآور گردهمایی‌های طرفداری از ترامپ است و در آنها پلاکاردها و تی شرت‌های حمایت از رئیس جمهوری به وفور دیده می شود.
> نحوه مواجهه آلمانی‌ها با قرنطینه
مردم آلمان روز شنبه در اعتراض به اقدامات حفاظتی دولت این کشور برای مقابله با کرونا، در برلین تظاهرات کردند. این تظاهرات پس از آن برگزار می‌شود که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هفته پیش و پس از ۴ هفته تعطیلی در این کشور اعلام کرد که تنها برخی از فروشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. مردم آلمان با تجمع در منطقه «رزا لوکزمبورگ پلاتز» در برلین علیه اقدامات حفاظتی دولت اعتراض کردند. مردم در این تظاهرات خواستار پایان یافتن شرایط اضطراری اعمال شده توسط مقامات به دلیل شیوع ویروس کرونا شدند. تظاهرات کنندگان تاکید کردند که چنین اقداماتی نقض حقوق اولیه آن‌ها به شمار می‌آید.
هفته گذشته آنگلا مرکل اعلام کرد:« به صورت تدریجی محدودیت‌های اعمال شده در این کشور برداشته خواهد شد. فروشگاه‌های با مساحت بیش از ۸۰۰ متر مربع می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند اگر چه محدودیت رفت و آمد در این کشور تا سوم مه (۱۴ اردیبهشت) تمدید شده است.»
این در حالی است که بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان به بیش از 156 هزار نفر رسیده است.
> اولویت‌ها متفاوت است
امیر محمود حریرچی، جامعه شناس اجتماعی در خصوص تناقض در نوع رفتار جوامع توسعه یافته و جوامع در حال توسعه در مورد قرنطینه خانگی به آفتاب یزد گفت:« واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته ای مثل آمریکا و آلمان دموکراسی بیشتر از کشور‌های در حال توسعه مثل کشور ما است، مردم حقوقشان را می شناسند و آن را مطرح می کنند اما این موضوع کمتر در کشور ما دیده می شود. با این حال مردم کشوری مثل آمریکا اقتصاد را نسبت به سلامت مردم در اولویت قرار می دهند، چون این کشور یک کشور سرمایه داری است و الان هم می بینیم که قدرت در دست یک سرمایه دار بزرگ قرار گرفته است و خواه نا خواه مردم را به همین سمت و سو سوق می دهد که باید اقتصاد در اولویت قرار بگیرد. این در حالی است که ماجرا در کشور ما به شیوه دیگری اداره می شود. هر چند که این روزها تناقض در اخبار مربوط به کرونا مردم را نسبت به خیلی از مسائل بی اعتنا کرده است و نشانه این بی اعتنایی را هم در رفت و آمد بی مورد برخی‌ها می بینیم اما واقعیت این است که مردم در کشور ما سلامت را در اولویت قرار می دهند. امروز که تا حدی بازگشایی‌ها صورت گرفته است می‌بینیم که خیلی‌ها چاره ای جز رفتن بر سر کارشان ندارند و در همین حین هم فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را تا حد ممکن رعایت می کنند.»
او در ادامه تاکید کرد:« اگر دولت‌ها نشان بدهند که در جهت منافع مردم کار می کنند و برنامه ریزی‌هایشان هم در همان جهت باشد، اعتمادی ایجاد می شود که بر اساس آن مردم همه کارهایی که از آن‌ها خواسته می شود انجام می دهند چون بر این باور هستند که به نفع آن‌ها خواهدبود و بازی سیاسی و جناحی و نفع شخصی در کار نیست. از طرف دیگر مردم باید حقوقشان را بشناسند و آن را مطالبه کنند. کرونا فرصت خوبی بود تا مسئولان اعتماد‌های بر باد رفته را باز گردانند اما دولت متاسفانه اصرار دارد که وضعیت را عادی جلوه بدهد در حالی که تمام دنیا می دانند که وضعیت عادی نیست، با این کار تنها شرایط بدتری در آینده پدید خواهد آمد.»این جامعه شناس تصریح کرد:« فرق کشور ما و کشور‌های غربی در نوع نگاه به اولویت‌های هر جامعه است. جامعه ای مثل آمریکا به دلیل حاکمیت سرمایه داری که دارد اقتصاد را در اولویت قرار می دهد و به همین دلیل هم مردم در اعتراض به اینکه «قرنطینه خانگی با اولویت آن‌ها در تعارض است به خیابان می آیند و اعتراض می کنند در کشوری مثل کشور ما هم اولویت اصلی در ابتدا سلامت است و پس از آن اقتصاد به همین دلیل هم به آرامی در حال بازگشایی مشاغل هستیم تا موج دوم شیوع کرونا با تلفات کمتری همراه باشد. مردم هم این موضوع را
می فهمند و تا حد زیادی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند.»
این طور که معلوم است اولویت‌های کشور‌هاست که در نحوه مقابله آن‌ها با مسئله ای مثل قرنطینه خانگی تفاوت ایجاد می‌کند، در کشور‌هایی مثل آمریکا که اولویت اقتصاد است مسلما قرنطینه خانگی با آن در تعارض است و برای چنین تعارضاتی اعتراض صورت می گیرید.