جدل ناصواب شورا و بهداشت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: جدل بر سر نحوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت. اگر چه این آمارها پذیرفته شده و مورد تایید است اما گمانه زنی‌ها در باره این آمار زمانی مطرح شد که برخی اعضای شورای شهر تهران دراین آمار ایجاد تشکیک کردند. موضوعی که باعث رویارویی وزارت بهداشت و شورای شهرتهران شده است.
صریح ترین اظهارات دراینباره زمانی بود که وزارت بهداشت درباره گفته‌های رئیس کمیسیون سلامت شورا گفته بود ایشان که چنین اظهارات و آمارهای مطرح می‌کنند تخصصشان زنان و زایمان است، بعد ازاین بود که محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم اعلام آمار کرونا به تفکیک استان‌ها از سوی وزارت بهداشت گفت: نحوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت یک خودزنی غیرمنطقی و بدون هیچگونه پشتوانه علمی بود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رئیس کمیسیون سلامت شورا اعلام کردند که طبق آمار‌ها روزانه ۷۰نفر و در برخی از روز‌ها بیش از ۱۰۰ نفر در تهران جان خود را از دست می‌دهند گفت: آقای سخنگوی محترم وزارت بهداشت به‌جای اینکه درباره این حرف شفاف‌سازی کند با لحن نامناسبی می‌گوید اعضای شورا صلاحیت ندارند و تخصصشان زنان و زایمان است! هر متخصصی یک دوره پزشکی عمومی گذرانده و آمار‌های حیاتی را مطالعه کردند و جدا از همه اینها، او رئیس کمیسیون سلامت شورا است و به آمار‌های حوزه بهداشت و درمان استان دسترسی دارد و از آنجایی که مسئولیت آرامستان‌ها با شهرداری‌ها است علت مرگ افراد در آنجا ثبت می‌شود. اطلاعات و آمار‌ها که بسیار راحت در اختیار ما و کمیسیون سلامت بوده و فقط خواستیم خودتان عدد و رقم شفاف را به مردم بگویید!سخنگوی وزارت بهداشت مگر تخصص روابط عمومی دارد که آنجا نشسته است؟ حق شناس ادامه داد: ما درخواست و خواهش و تذکر دادیم، اما خودتان آمار‌ها را اعلام نکردید و در نهایت ما نسبت به قسمی که برای انجام وطیفه خورده‌ایم احساس وظیفه کرده و آمار را منتشر کردیم! حق شناس با بیان اینکه یاد بگیریم درست سخن بگوییم و با مردم شفاف باشیم، گفت: وقتی شورا یا مجلس آماری را منتشر می‌کند به جای توضیح یا عذرخواهی اتهام زنی نکنیم! آمار دقیق را توضیح دهیم تا مراکزی در خارج از کشور اقدام به انتشار آمار نشوند که در نهایت ما سرافکنده شویم. اما سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ گفت : برخی افراد، کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ‌ومیر! ما مسئول این نیستیم که آمارها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات 88هم بعضی از آمارها را قبول نداشتند. پیش‌تر در مورد یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است در مورد تخصص خود صحبت کند تا مرگ‌ومیر. این اتفاق در حالی می‌افتد که از سویی دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز اعلام کرد: اعضای شورای شهر نگران‌اند که این آمار تصور عادی شدن شرایط را ایجاد کنند و بستر اتخاذ تصمیماتی در مورد رفع محدودیت‌ها شوند. او افزوده بود:همان‌گونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات متخصصان و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار ابتلا و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام‌شده رسمی است. جهانپور پاسخ میدهد: همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده‌ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم. ولی عرض کردم که دوستان در حوزه‌ای اظهارنظر کنند که تخصص آن را دارند. در مورد علت فوت هیچ‌کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم درخصوص تخصص این افراد جست‌وجو کردم دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و در مورد انتخابات اظهارنظر داشتند.
او درجایی دیگر اما تقابلش را با شورای شهر صریحتر هم می‌کند و اخیرا اعلام داشته وزیر بهداشت می‌بایست به دستگاه‌های بالادستی گزارش بدهد،هیچ الزام قانونی برای رفتن وزیر به شورای شهر تهران وجود ندارد وزیر بهداشت نباید به شورای شهر تهران آمار بدهد.


جدل میان شورای شهر و زیر بهداشت همچنان ادامه دارد تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران روز گذشته بیان کرده که برای گرفتن آمار قدرتمان در بهشت زهرا زیاد است و آمار فوتی‌های کرونایی را از این سازمان می‌گیریم.
اما این جدل تا کجا ادامه دارد و پایان آن چه خواهد بود؟
> به آن‌ها چه مربوط؟
مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا دراینباره به دفاع از وزارت بهداشت پرداخته و به آفتاب یزد می‌گوید : دراین مناقشه هیچکس به فکر مردم نیست، آماری که وزارت بهداشت میدهد از زبان یک دکتر تحصیلکرده اعلام می‌شود، او شعور هم دارد مردم هم گوش می‌کنند آنچه وی می‌گوید بر اساس آماری است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور آمده او می‌گوید آن‌ها این تعداد بیمار را که تست داده اند و تستشان مثبت است را به ما اعلام کردند، اما آیا همه به بیمارستان می‌آیند و تست می‌دهند؟ یکی از بستگان من گفته اگر
بیمار شدم و حتی در حال مرگ بودم مرا به دکتر نبرید آیا این جزو آماراست؟ آیا تمام بیماران کرونایی آزمایش میدهند و ازشان آزمایش گرفته می‌شود؟ قطعا خیر، آیا همه آزمایش‌هایی که گرفته می‌شود نتایجش درست است؟ قطعا خیر، آیا امکان آزمایش در همه جا وجود دارد بازهم مطمئنا خیر. اگر این موارد را در نظر بگیریم آن وقت می‌توان گفت بله تعدادی که وزارت بهداشت می‌گوید تعداد واقعی نیست تعداد واقعی بالاتر از این هاست همه هم میدانند. در همه جای دنیا نیز همین است این وسط شورای شهر تهران مگر چه چیزی را کشف کرده که دائم علیه آمار وزارت بهداشت می‌گوید. وی اضافه می‌کند : این میزان با توجه به نوع شدت و ضعفی که بیماری از خود در اشخاص نشان میدهد پنج درصد کل واقعی است اگر بخواهید درست بسنجید شاید نزدیک به دومیلیون کرونایی داشته باشیم که بسیاری از آن‌ها نمایش بیماری هم ندارند. البته در حال حاضر تست‌های جدید و روش‌های جدید هم میگیریم که بیشتر معلوم شود که چه میزان از افراد کرونا گرفته اند. مردانی در باره اظهارات محسن هاشمی هم که بیان داشته با بهشت زهرا در ارتباطیم و آمار کرونایی‌ها را از وزارت بهداشت می‌گیریم گفت : پارسال که کرونا نبود کسی در بهشت زهرا خاک نمیشد؟ همه مرگ‌ها که براساس کرونا نیست. آمارهم بالاتر ازاین میزان است اما مقصر که نباید وزارت بهداشت اعلام شود. وی درباره اظهارات شورای شهر در مقابل وزارت بهداشت گفت : شورا ی شهر این شهر را که یک باران بزند کلی مشکلات برای مردم ایجاد می‌کند را درست کند. چه کار به این کارها دارد، شورای شهر چرا اصلا به این موضوع دخالت می‌کند. مردانی بدون اشاره به اینکه چرا آمارهای شهرستان‌ها و تهران به تفکیک اعلام نمی‌شود گفت: نباید به خاطر منافع شخصی علیه هم سخن بگوییم. ما نمی‌گوییم آمار بیماران بیشتر نیست اما آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند براساس چیزی است که دانشگاه‌های علوم پرشکی اعلام کرده است. اخیرا براساس روش‌های سرولوژی می‌توانیم کاری کنیم تا مبتلایان بیشتری را شناسایی کنیم. اما در هر صورت 90 درصد این بیماری نشانه ندارد.
> نگاهی به آمار فوتی‌های بهشت زهرا
این در حالی است که از سویی دیگر محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهرتهران و از بانیان مطرح‌کننده این تناقض آماری وزارت بهداشت به آفتاب یزد می‌گوید: آنچه ما می‌گوییم کاملا روشن است. ما می‌گوییم آمار تهران
را خود ستاد مقابله با کرونا اعلام کند. ما مدعی نشدیم که می‌خواهیم آمار اعلام کنیم، نکته‌ای که خیلی دقیق و روشن و صریح بیان می‌شود این است که تهران یکی از متراکم ترین جمعیت‌های جهان را در خود جای داده است و آمار این شهر جای نگرانی دارد. چرا باید اطلاعاتی که وجود دارد و در آن دیگر بحث تحریم وتکنولوژی و مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت هم نیست که مانع دسترسی به اطلاعات باشند بدون هیچ دلیلی از مردم دریغ می‌شود. این اطلاعات اگر درست دریافت می‌شد روی سبک زندگی مردم تهران و مراقبت‌هایشان تاثیر می‌گذاشت. وی ادامه می‌دهد: دراین مدت دبیر کمیته سلامت رئیس کمیته سلامت و محیط زیست، کمیته حمل و نقل، کمیسیون فرهنگی و هم رئیس شورابه انحای مختلف بیان کردند که این عدد فوتی را در تهران اعلام کنید این نوعی لجبازی است که مسئولین وزارت بهداشت انجام داده و از حداقل وظایف خود سرپیچی می‌کنند. این حق مردم تهران است که بدانند هر روز در شهرشان چه تعداد به کرونا مبتلا می‌شوند؟
حق شناس درباره اینکه تعداد فوتی‌های تهران طی دوماه گذشته به چه نحوی است گفت : عددی که الان داریم 13 هزار نفر در تهران در اسفند98 و فروردین ماه در بهشت زهرا پذیرش شده اند این مجموعه کل درگذشتی‌های تهران است خودتان با رجوع به سازمان ثبت احوال و آمار فوتی‌های کل سال 97 در تهران متوجه موضوع خواهیدشد. در مورد اینکه چه تعداد از این آمار براساس کرونا بوده نظری نمیدهم نه اینکه برخی آمار را نداشته باشیم اما اعلام هم نمی‌کنیم، ستاد، این آمار را باید اعلام کند. می‌توانند اعلام بکنند و این موضوع را به اطلاع مردم برسند وقتی که دارند اعلام می‌کنند که فلان نفر در کشور مبتلا شده اند چرا جای این آمار را اعلام نمی‌کنید تا بدانیم ازاین میزان چه قدر متوجه تهران است.
> سوال از ثبت احوال
حق شناس درپاسخ به این که برخی می‌گویند دلیل اعلام نشدن فوتی‌ها و مبتلایان به تفکیک شهرها برای این است که برخی شهر‌ها به جهت رقم کم مبتلایان بی‌دلیل احساس امنیت و آرامش نکنند و یا به علت زیاد بودن آن بی‌دلیل نگرانی بیش از حد نداشته باشند گفت : چه طور در روزهای اول اسفند اعلام می‌کردند؟ بعد ا اعلام نکردند، مگر می‌شود ما این سیاست یک بام و دوهوا را داشته باشیم. در ثانی درتهران همه جا را آزاد گذاشتند هیچ جایی در حال حاضر قرنطینه نیست؟ برای چه پس آمار فوتی کلی را اعلام می‌کنید پس این هم اعلام نکنید که مردم نگران نشوند. این عضور شورای شهر تهران اضافه می‌کند: مثلا اگر اعلام بکنید که امروز 70 نفر درتهران فوت کردند آن موقع امکان نظارت من به عنوان نماینده مردم شهر و باقی مردم وجود دارد می‌دانیم که چه زمانی آمار بالا و چه زمان نزولی است. وقتی اطلاعات در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد امکان پرسشگری فراهم نمی‌شود و به تبع آن پاسخگویی هم در کار نیست، به عبارتی با این کار شماهم امکان نظارت را حذف می‌کنید، هم امکان پرسشگری و هم امکان داوری و قضاورت در مورد عملکرد کسی که وظیفه اش فراهم کردن سلامت مردم است. وی درباره آمار می‌گوید: وقتی شما سری به سایت ثبت احوال بزنید،میبینید ثبت احوال آمار فوتی را به شکل فصلی اعلام می‌کند در مورد کشور نکته این است که در سال 98 آمار تا یاییز وجود دارد، اما آمار زمستان را ثبت احوال اعلام نکرده است با اینکه بیشتر از یک ماه و یک هفته از سال 99 هم گذشته است، وظیفه ثبت احوال این بود که این آمار را در سازمان ثبت احوال بگذارند و تا امروز نگذاشتند.
وی در پاسخ به کسانی که به او حمله کردند و گفتند آن‌هایی که در سال 88 متخصص آمار شده بودند اکنون نیز چنین آمارهایی از فوتی‌ها میدهند می‌گوید : دوست ندارم وارد این بحث شخصی شوم این انحراف دادن مسئله اصلی است. ما می‌گوییم چرا وظیفه ت را انجام نمیدهی. به نانوا می‌گوییم چرا نان نمی‌پزی میگوید چون رفتی فلان آرایشگاه!چه ربطی دارد؟ به نظر می‌رسد این اظهارات برای آن است تا اذهان را از یک مسئله‌ای که مورد سوال است به موضوعی دیگر که نفعی ندارد حواله دهند.
> نتیجه گیری
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی چنین جدل‌هایی به سود مردم نباشد.بهرحال لازم است ضمن حفظ روحیه پرسشگری به اطلاعات نهاد‌های ملی اطمینان کرد و اگر نقدی نیز مطرح است به صورت فنی و علمی طرح شود.از ظرف دیگر نوع ادبیات مسئولین در تریبون‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.عدم ورود به مسائل شخصی و پرهیز از کنایه‌های سیاسی و جناحی در یک موضوع ملی باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده وزارت بهداشت به شورای شهر برود
داریوش قنبری- اعضای شورای شهر تهران در قبال مردم و رای مردم مسئول هستند و قاعدتا میبایست در همین چارچوب نیز اظهار نظر کنند. اظهارنگرانی آنها از بابت کرونا درتهران که باعث واکنش تند این وزارتخانه نیز شده است، قطعا مبتنی بر مستندات خاصی است که باید رفع شبهه شود. اما متاسفانه سخنگوی وزارت بهداشت طی روزهای گذشته که این نگرانی از سوی شورای شهر تهران مطرح شده است؛ از حرفه تخصصی خودش فاصله گرفت و بی‌دلیل مسئله را سیاسی کرد.
در هر صورت انتظار این است که دراین زمینه شفافسازی شود و مسئولین بهداشت در شورای شهر حضور پیدا کنند و به سوالاتی که اعضای شورای شهر دارند پاسخ بدهند، این خیلی بهتر از پاسخ‌های سیاسی و برخی انگ‌هایی است که به اعضای شورای شهر زده شد.
قرار نیست کسی کسی را وادار به سکوت کند نمایندگان شورای شهر به اعتبار رایی که گرفتند احساس مسئولیت می‌کنند و حرفی هم که زده می‌شود به خاطر احساس مسئولیت است. باید به شکل علمی نسبت به مسائلی که مطرح میشود پاسخ داد..
پاسخ نماینده وزارت بهداشت تاکنون غیر دقیق بوده است.