بازگشت ٣ استان به وضعيت قرمز

آرمان ملي- منيره چگيني: وزارت بهداشت در تازه‌ترين آمار رسمي مبتلايان و جان‌باختگان ويروس کرونا روزگذشته را اعلام کرد و براساس آن از شنبه (6 ارديبهشت) تا يکشنبه (7 ارديبهشت) 1153 مبتلاي جديد شناسايي شده و 60 نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند. به اين ترتيب شمار کل مبتلايان به کوويد-19در ايران به 90‌هزار و 481 نفر و فوت‌شدگان به 5‌هزار و 710 نفر رسيد. تعداد کل بهبوديافتگان نيز به 69 نفر‌هزار و 657 نفر اعلام شده است. به گفته کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت 3‌هزار و 79 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. اين در حالي است که تا روز شنبه تعداد مبتلايان به کرونا در ايران 89‌هزار و 328 نفر و فوت‌شدگان 55‌هزار و 650 نفر اعلام شده بود.
بازگشايي مساجد و اماکن زيارتي
اما يکي از موضوعات مهم اين روزهاي کشور در ارتباط با شيوع کرونا، بازگشايي مساجد و اماکن متبرکه است. در حالي که پارک‌ها، بوستان‌ها و ديگر مراکز عمومي همچون پاساژ‌ها فعاليت خود را آغاز کرده‌اند، بسياري بر اين باورند که چرا اين قانون شامل مساجد و اماکن زيارتي همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نمي‌شود. در طرف مقابل کارشناسان بهداشتي اعلام مي‌کنند که تجمع مردم در مساجد و اماکن زيارتي موجب عدم کنترل ويروس کرونا مي‌شود. چندي پيش رئيس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود که تا اواسط ارديبهشت‌ماه اين اماکن بازگشايي خواهد شد با اين حال حسن روحاني روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که کشور تقسيم بندي جديدي خواهد داشت و مناطقي که به لحاظ ابتلا به کرونا سفيد باشند از نيمه ارديبهشت يا نيمه ماه رمضان امکان اين را خواهند داشت که مساجد و نمازجمعه‌هاي آنان برقرار شود. او همچنين اعلام کرده که در بيش از 100 شهرستان مساجد،‌ بقاع متبرکه و نمازهاي جمعه باز مي‌شود. کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت نيز اين موضوع را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: بيش از 300 منطقه سفيد در کشور داريم که توسط وزارت بهداشت احصا شده است. مناطقي که جزو منطقه سفيد از لحاظ درگيري با کرونا باشد، مي‌توانند بقاع متبرکه يا برخي تجمع‌هاي مذهبي را بازگشايي کنند. در حالي برخي از نقاط کشور به شرايط سفيد رسيده‌اند که حدود 10 استاندار از جمله کرمان، همدان، زنجان، اصفهان، قم، فارس و کهگيلويه و بويراحمد اعلام کرده‌اند که استان‌شان به وضعيت سفيد نرسيده است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز نيز اعلام کرد که موارد بستري بر اثر ويروس کرونا در خوزستان در مدت يک هفته گذشته 50‌درصد افزايش يافته‌است. تصميم‌گيري در خصوص اختصاص بيمارستان‌هاي ديگر به بيماران مبتلا به کرونا در حال انجام است چون بيمارستان رازي اهواز براي پذيرش بيمار جديد ظرفيت ندارد. محمدحسين قرباني، نماينده تام‌الاختيار وزير بهداشت در گيلان نيز درباره خطر بازگشت مجدد بحران کرونا به‌اين استان هشدار داد. وي با بيان اينکه با عادي شدن ترددها و حضور مسافران در گيلان، احتمال شيوع موج دوم کرونا در استان به وجود مي‌آيد اظهار داشت: بنده بارها در اين مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نيز مي‌گويم که اگر شرايط براي مردم عادي شود گيلان مجددا با بحران شيوع گسترده کرونا روبه‌رو مي‌شود. او آمار ابتلا خانوادگي به ويروس کرونا در استان و گزارش‌هايي که در اين مورد مي‌رسد را بسيار نگران‌کننده و جدي دانست و عنوان کرد: انجام ديد و بازديدهاي دست‌جمعي، شرکت در محافل و ديدارهاي خانوادگي موجب شده ويروس کرونا در بين خانواده‌ها شيوع پيدا کند. پيش از وي حسين قاسمي، دبير کميته امنيت اجتماعي ستاد ملي مقابله با کرونا گفته است: «در ماه رمضان برگزاري هرگونه مراسم اعم از رسمي و غيررسمي ممنوع است» و خبر از پيگيري مراجع ذيربط در خصوص مراسم‌هاي برگزار شده داد و تاکيد کرد: با توجه به اهميت سلامت آحاد جامعه تخلفات اين امر قابليت پيگيري دارد.
نتايج مداخلات را دو هفته بعد مي‌بينيم


در اين شرايط فرمانده عمليات مقابله با کرونا که از منتقدان جدي عدم اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و بازگشت کشور به شرايط «روال عادي» است، با بيان اينکه بررسي نتايج مداخلات امروز بر تعداد مبتلايان به کوويد -19 نيازمند فرصت دوهفته‌اي است تا بتوانيم آمار درستي از کاهش و يا افزايش مبتلايان به کرونا را ارائه دهيم. عليرضا زالي با اشاره به اينکه طي 24 ساعت گذشته 240 مورد جديد در بخش‌‌هاي عادي بيمارستان‌‌هاي پايتخت بستري شده‌‌اند، اظهار کرد: مواردي که به‌عنوان مورد جديد در بخش‌‌هاي مراقبت‌‌هاي ويژه بيمارستان‌هاي تهران بستري شدند بالغ بر 86 مورد بوده است. بيماراني که در بخش‌‌هاي ويژه بستري مي‌شوند، بيماران بدحالي هستند که ميزان ترخيص اين بيماران نسبت به ساير مبتلايان با روند کندتري پيش مي‌‌رود. خبرهاي رسمي نيز از فوت تعدادي از کارکنان و پرسنل کادر بيمارستاني حکايت دارد. در روزهايي که آمار افسردگي و خستگي پزشکان و پرستاران با توجه مراجعات مردم به بيمارستان‌ها نگراني بسياري ايجاد کرده است، تاکنون بيش از 13 پزشک و پرستار جان خود را از دست داده‌اند. همچنين عليرضا سليمي، معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشکي از شهادت چهار متخصص بيهوشي در خط مقدم مقابله با کرونا خبر داد. وي افزود: «متخصصان بيهوشي جزو چند رشته‌اي در پزشکي هستند که تماس بسيار نزديک و طولاني مدت با مبتلايان دارند. خدمات اين گروه از متخصصان در ريسک ابتلاي بالايي ارائه مي‌شود. به غير از دکتر محمود ايرواني که عصر روز شنبه در بيمارستان مسيح دانشوري شهيد شدند، سه شهيد ديگر از اين جمع داشته‌ايم. متاسفانه آمار خيلي بالاست. در يکي از بيمارستان‌ها از هفت متخصص بيهوشي، هر هفت نفر مبتلا شدند.» به باور بسياري از کارشناسان کمبود وسايل ايمني در ميان کادر پزشکي و پرستاري و افزايش تعداد مراجعات موجب افزايش تعداد مبتلايان شده است، در حالي که هنوز به قله کرونا نرسيده‌ايم. چند تن از مديران مياني وزارت بهداشت و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با تاکيد براينکه موج اول و افزايشي کرونا ادامه دارد و هنوز به قله اپيدمي کرونا نرسيده‌ايم. حسين عرفاني، رئيس اداره مراقبت مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفته است که با شيبي ملايم و صعودي در حال نزديک شدن به آن هستيم. همچنان در موج اول و موج افزايشي بيماري هستيم و داريم نزديک مي‌شويم به قله بيماري اما رسيدن به قله شرط و شروطي دارد و آن هم اين است که مجددا عوامل انتقال بر عوامل کنترل فائق نيايند.»