كينه شتري احمدي‌نژادي‌ها عليه قاليباف

آرمان ملي- حميد شجاعي: رقابت براي کسب قدرت در ميان اصولگرايان چند ماهي است که آغاز شده و گروه‌هاي مختلف اصولگرا با لابي‌هاي مختلف درصدد کسب حمايت اکثريت نمايندگان منتخب و گروه‌هاي ديگر هستند تا کرسي‌هاي مجلس را از آن خود کنند. طيف قاليباف، جبهه پايداري و احمدي‌نژادي‌ها مهم‌ترين جرياناتي هستند که داعيه‌دار کرسي رياستند، اما احمدي‌نژادي‌ها که از هم‌اکنون فراکسيون خودرا نيز راه‌اندازي کرده‌اند با کانديداهايي چون علي نيکزاد، شمس‌الدين حسيني، فريدون عباسي و حميدرضا حاجي‌بابايي چنته پرتري از ساير گروه‌ها دارند. شمس‌الدين حسيني منتخب مجلس يازدهم مي‌گويد: «حتما من و يکي از دوستان هم با تفاهم و رايزني‌هايي که مي‌کنيم مي‌خواهيم کانديداي رياست مجلس شويم.»
روح احمدي‌نژاد در مجلس يازدهم
کمتر از يک ماه ديگر مجلس دهم به پايان رسيده و مجلس يازدهم کار خود را آغاز خواهد کرد؛ مجلسي که اين بار به طور متوازن جريانات سياسي را پوشش نداده بلکه صرفا به پوشش اصولگرايان پرداخته و آنها را از ميانه‌رو تا تندرو دسته‌بندي کرده است. از اين رو با اينکه هنوز به طور رسمي مجلس يازدهم آغاز به کار نکرده اما چندي است که جلسات مجازي و لابي‌هاي گسترده اصولگرايان براي تصاحب 12 کرسي هيأت رئيسه و به‌خصوص صندلي رئيس آغاز شده است. در اين ميان شاهد تحرکات چهار دسته از گروه‌هاي اصولگرايي هستيم که با يکديگر به رقابت مي‌پردازند. احمدي‌نژادي‌ها که عزم خود را براي تصاحب صندلي رئيس جزم کرده‌اند، قاليباف و طيف همراهش که ماه‌هاست برنامه تاثيرگذاري در مجلس از طريق کسب کرسي‌هاي هيأت رئيسه و کميسيون‌ها را در دستور کار داشته‌اند، موتلفه که با وجود افراد کم در مجلس نيم‌نگاهي به کرسي رياست دوخته‌اند و جبهه پايداري که داعيه برپايي مجلس نهمي ديگر اين بار با رياست آقاتهراني را در سر مي‌پرورانند. با اين حال آنچه مسلم است اينکه گويا احمدي‌نژادي‌ها بيش از ساير اصولگرايان براي مجلس يازدهم نقشه کشيده‌اند. چنانکه به قرائت عده‌اي روح احمدي‌نژاد در مجلس يازدهم سايه خواهد افکند. مساله جايي جالب‌تر مي‌شود که احمدي‌نژادي‌ها بر‌خلاف ساير اصولگرايان که با ديدگاه‌هاي متفاوت وارد مجلس شده‌اند و برمبناي مسائلي به ائتلاف مي‌رسند يک کل واحد به نام وزراي دولت‌هاي نهم و دهم را تشکيل داده‌اند. مويد اين سخن نيز فراکسيوني تحت‌عنوان کارگزاران دولت‌هاي نهم و دهم است که اخيرا اعلام موجوديت کرده که البته حجت‌الاسلام بهمن شريف‌زاده از نزديکان سياسي احمدي‌نژاد در واکنش به اعلام موجوديت فراکسيون مذکور گفت: احمدي‌نژاد هيچ ورودي‌اي به اين مساله ندارد. 8عضو کابينه دولت نهم و دهم، 9 استاندار، تعداد قابل‌توجهي از معاونان وزرا، فرمانداران و مديران دوره احمدي‌نژاد منتخبان اين دوره مجلس هستند که حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهند داشت که از جمله شاخص‌ترين اين چهره‌ها مي‌توان به سيدشمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش، علي نيکزاد وزير راه و مسکن، رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي در دولت‌هاي احمدي‌نژاد اشاره کرد. در اين ميان اين افراد نيز اکثريت داعيه رياست دارند که از 3 نفر به عنوان کانديداي جدي رياست مجلس ياد مي‌شود. شمس‌الدين حسيني، علي نيکزاد و حميدرضا حاجي‌بابايي که نشان‌دهنده چنته پر احمدي‌نژادي‌ها براي تصاحب کرسي‌هاي پارلمان هستند. با اين حال نبايد از ساير جريانات داخل مجلس نيز غافل بود. از گروه‌هاي داخل اصولگرايي و افرادي مثل قاليباف، ميرسليم، آقاتهراني، ذوالنوري تا مسعود پزشکيان که سابقه نايب رئيسي مجلس را دارد. آنچه مسجل است اينکه در صحنه عمل، رقابت ميان ژنرال‌هاي احمدي‌نژاد و ياران قاليباف خواهد بود و بايد ديد يکي از اين دو طيف کرسي‌ها را تصاحب مي‌کنند يا شاهد يک شگفتانه در پارلمان خواهيم بود.
رقيب قاليباف نيستم


يک منتخب مجلس يازدهم درباره آرايش سياسي مجلس يازدهم اظهار داشت: تا مجلس تشکيل نشده زود است که اين نوع قضاوت‌ها را انجام دهيم، بايد صبر کنيم تا مجلس فعاليت خود را شروع کند و بعد در مورد اين مسائل صحبت کنيم. خبرآنلاين نوشت: سيدشمس‌الدين حسيني در خصوص رقابت براي هيأت رئيسه و کانديداتوري براي کسب کرسي رئيس مجلس گفته است حتما من يا يکي از دوستان قرار است کانديداي رياست مجلس باشيم. آقاي عباسي هم اعلام کرده است ولي ما جلساتي داريم که درواقع فراتر از دولت نهم و دهم است. تعداد قابل‌توجهي از دوستان در اين جلسات حضور پيدا مي‌کنند و يکي از مباحث‌مان هم در آنجا تعيين مشارکت و تعيين ارکان مجلس است. حتما من و يکي از دوستان هم با تفاهم و رايزني‌هايي که مي‌کنيم مي‌خواهيم کانديداي رياست مجلس شويم. وزير اقتصاد دولت‌هاي نهم و دهم در خصوص رقابت با افرادي چون قاليباف و ميرسليم بيان کرد: من با هيچ‌کدام از اينها رقيب نيستم. الان دوستان زيادي براي افراد زيادي دارند رايزني مي‌کنند و طبيعي است که در اثر اين رايزني‌ها راي جذب کنند. البته همه بحث درباره رياست نيست؛ بلکه درباره جايگاه رياست کميسيون‌ها هم هست. وي در خصوص تفاهم طيف‌هاي مختلف براي تقسيم 12 کرسي مجلس تصريح کرد: تعيين هيات رئيسه و کميسيون‌ها تقسيم غنايم نيست و اين رويکرد، رويکرد غلطي است. اين جنس تفاهم‌ها و اين جنس رايزني‌ها پيش از تشکيل مجلس و پيش از حضور در صحن بيشتر در حد ايده است و من به شخصه معتقدم تفاهم به مفهوم تقسيم کرسي‌ها، مغاير با فلسفه خدمت است.