اينها«گدازاده» هستند؛ نگوييد«آقازاده»

محمد دادکان رئيس اسبق فدراسيون فوتبال درباره وضعيت اين روز‌هاي فوتبال کشورمان اظهارکرد: درد اين روز‌هاي ورزش ما اين است که بايد ببينيم چه کساني مديران باشگاه‌ها را جابه‌جا مي‌کنند. شما وقتي يک فردي را به‌عنوان مسئول در جايي قرار مي‌دهيد و به او مسئوليت مي‌دهيد و آن فرد ورزش را نمي‌شناسد، در عرض يکسال 5 مديرعامل متفاوت براي يک باشگاه انتخاب مي‌کند. آن مدير نمي‌تواند امکانات لازم را براي باشگاه فراهم کند. اين فرد مشکلاتي را براي باشگاه ايجاد مي‌کند. هر چند اين حرف‌ها سرانجامي نخواهد داشت، زيرا شخصي که خودش را به خواب‌زده به هيچ عنوان نمي‌توان بيدارش کرد.
وضعيت باشگاه‌ها
«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت: او افزود: امروز که مسابقات ورزشي و رقابت‌هاي ليگ برتر تعطيل شده بهتر است مسئولان وزارت ورزش و کميته ملي المپيک وضعيت فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها را از نظر مسائل مالي مورد بررسي و ارزيابي قرار دهند. وقتي شما فدراسيوني داريد که بيش از 100 ميليارد تومان بدهکار است. براي مثال باشگاه پرسپوليس 100 ميليارد و به‌تبع آن هم باشگاه استقلال 100 ميليارد بدهکار است که اينها کمترين مشکلات است. اخيرا خبردار شدم که مديران اين 2 باشگاه از 5 جاي مختلف کمک گرفتند تا مطالبات بازيکنان خود را پرداخت کنند. حال به‌نظر شما آيا الان زمان خوبي نيست که مسئولان ورزش وضعيت مالي اين باشگاه‌ها را بررسي کنند؟
انتخاب مدير


دادکان ادامه داد: وقتي شما مديري را انتخاب مي‌کنيد که در عرض 5 ماه 6 ميليارد تومان پول را جابه‌جا مي‌کند و هيچ مدرکي هم در اين مورد وجود ندارد قطعا در آينده مشکلاتي به‌وجود خواهد آمد. زماني که از باشگاه مي‌پرسيد که اين پول را کجا خرج کرديد مي‌گويد داديم به بازيکن و وقتي از بازيکن سوال مي‌کنيد مي‌گويد باشگاه تا الان هيچ پولي به ما نداده است. شفاف‌تر از اين نمي‌شود که من بروم وضعيت مالي اين باشگاه‌ها را بررسي کنم؟ هر چند هيچگاه اين کار‌ها صورت نخواهد گرفت.
فساد
رئيس اسبق فدراسيون فوتبال درباره دست‌هاي پشت‌پرده در فوتبال گفت: به‌نظر من دست‌هاي پشت‌پرده در فوتبال ما خيلي زياد است. نه اينکه بخواهم بگويم در زمان من به‌عنوان رئيس فدراسيون فوتبال دست‌هاي پشت‌پرده وجود نداشت. در زمان من هم اين مساله وجود داشته و زياد هم بود. شما ببينيد فساد به کجا رسيده که جامعه ما خسته شده و ديگر کسي خبر‌هاي ورزشي را گوش نمي‌دهد. اين هم به‌دليل اين است که فساد در جامعه فراگير شده است. جالب است خيلي‌ها مي‌گويند در فوتبال ما آقازاده‌ها کار را در دست گرفته‌اند. اين لقب آقازاده را من خودم اولين نفر بودم که در ورزش به کار بردم، اما بعد‌ها به اين نتيجه رسيدم که همه آقازاده‌ها قابل احترام هستند. اينهايي که الان در فوتبال ما کار مي‌کنند آقازاده نيستند بلکه گدازاده هستند. دادکان تصريح کرد: وقتي شما آقازاده هستيد هيچ‌وقت دست به چنين کار‌هايي نمي‌زنيد. همان‌طور که گفتم اينها گدازاده هستند که وارد ورزش شده‌اند و بيش از حد به آنها بها داديم. آنها باعث به‌وجود آمدن اين همه افتضاحات در فوتبال شده‌اند. زماني هم که بخواهيد اين مشکلات را پيگيري کنيد به شما اجازه نمي‌دهند، زيرا آنها در اين چند سال آنقدر آدم‌هاي زيادي دور خودشان جمع کرده‌اند که شما به هيچ عنوان نمي‌توانيد به آن نقطه‌اي که مدنظرتان است برسيد. حتي به جايي مي‌رسيد که براي شما نقطه‌اي را تعيين مي‌کنند و مي‌گويند که حق نداريد از اين نقطه جلوتر بياييد.
حل مشکل فوتبال
رئيس اسبق فدراسيون فوتبال درباه اينکه آيا به‌نظر شما مي‌توان اين مشکلات را حل کرد و به يک هم بستگي رسيد؛ عنوان کرد: صددرصد مي‌شود که اين کار‌ را کرد. عوامل مختلفي وجود دارد. الان که مسابقات ليگ برتر تعطيل شده مسئولان ورزش به سراغ فساد‌هاي مالي باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها بروند.