نقشه ترامپ برای عبور از شرایط بحرانی و ورود به رقابت‌های انتخاباتی چیست؟

بازگشت ترامپ به ریل پوپولیسم و بیگانه‌هراسی
محمدرضا ستاری
شیوع کرونا و آسیب جدی اقتصاد آمریکا به گفته کارشناسان علاوه بر بحران داخلی در این کشور، تمامی برنامه‌ها و دستاوردهای سه سال و نیم گذشته ترامپ را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در این رابطه، دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده که در سه ماهه دوم سال 2020، تولید ناخالص داخلی این کشور 12 درصد کاهش می‌یابد. پیامد این موضوع یعنی افزایش کسری بودجه دولت به 3.7 تریلیون دلار و افزایش بدهی‌های دولت به میزان 100 درصد تولید ناخالص داخلی. از سوی دیگر طبق اعلام وزارت کار ایالات متحده با توجه به شیوع کرونا، 26 میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری داشته‌اند که این امر میزان بیکاری در آمریکا را از 3.5 درصد به ناگهان به نزدیک 16 درصد رسانده است.
بسیاری از ناظران بر این عقیده بودند که با توجه به دستاوردهای اقتصادی چشمگیر ترامپ در طول دوران ریاست‌جمهوری و نیز تشتت حاکم بر حزب دموکرات برای رقابت‌های انتخاباتی سال 2020، تیم او کار چندان دشواری را برای پیروزی در انتنخابات در پیش نخواهد داشت. اما شیوع و همه‌گیری کرونا و آسیب‌های جدی‌ای که از این رهگذر متوجه ایالات متحده شد، تمامی برنامه‌های دونالد ترامپ را برای حضور دوباره در کاخ سفید بر هم زد. در این رابطه روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به اینکه ترامپ قصد داشت با مانور بر روی یک اقتصاد قوی و شکوفا و نیز شکست دادن یک رقیب سوسیالیست محبوب مانند برنی سندرز برای بار دوم سکان هدایت کاخ سفید را بر عهده بگیرد، گزارش داد: هر چند هر دوی این موارد طی یک ماه گذشته ناپدید شده‌اند، اما ترامپ همچنان اسلحه نهایی خود یعنی بیگانه‌هراسی را در اختیار دارد.


صحبت‌های جنجالی او در مورد تزریق سفیدکننده برای درمان کرونا را اگر نادیده بگیریم، او در هفته گذشته رسماً مهاجرت به ایالات متحده را متوقف کرد. با وجود مخالفت‌های فراوان در این مورد، ترامپ بار دیگر به شعار اول آمریکای خود بازگشته و این طور القاء کرد که در شرایط کنونی برنامه‌اش محافظت از کشور و کارگران آمریکایی است.
استراتژی پوپولیسم و بیگانه‌ستیزی
آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، دونالد ترامپ دقیقاً در سال 2016 با پیام پوپولیستی اول آمریکا روی کار آمد. او این موضوع را برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره نیز آزمایش کرد و حالا قصد دارد در میانه همه‌گیری کرونا و سقوط آزاد اقتصاد آمریکا، بار دیگر از حربه تحریک احساسات ملی‌گرایانه و نژادپرستانه به نفع خود استفاده کند.
هر چند برخی تحلیل‌گران معتقدند که ترامپ در شرایط عادی و در بهترین حالت خود می‌توانست یک رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای باشد، اما اکنون با تمامی چالش‌های پیش‌رو، او جمعیت قابل توجهی از طرفدارانش را پشت سر خود دارد؛ افرادی که به راستی شیفته شعارهای ناسیونالیستی و نژادپرستانه او هستند. او در همین دوره اول ریاست‌جمهوری خود از این برنامه نتیجه گرفته است. ابتدا با بند کردن به مکزیکی‌ها گفت که آنها بهترین نفرات خود را به ایالات متحده نمی‌فرستند و مهاجران مکزیکی مرتکب جرم و جنایت در داخل کشور می‌شوند. پس من دیواری خواهم ساخت و هزینه آن را نیز از دولت مکزیک می‌گیرم. موضوعی که سرانجام عملی شد و در نهایت نیز به جدالی میان او و کنگره انجامید که باعث شد تا رکورد تعطیلی دولت در آمریکا شکسته شود.
همین اقدام او با موافقت و همراهی بخش قابل توجهی از طرفدارانش مواجه شد؛ به طوری که شاهد برپایی راهپیمایی‌های مختلفی با شعار «دیوار را بساز» بودیم. همچنین ترامپ در این میانه مسلمانان، سیاه‌پوستان و سایر مهاجران را نیز از برنامه‌ نژادپرستانه خود محروم نکرد و به شدت به آنها تاخت. اما حالا اوضاع برای ترامپ کاملاً متفاوت‌تر از گذشته است. کرونا تا به اینجای کار جان حدود 50 هزار آمریکایی را گرفته که احتمالاً تا روزهای آینده میزان تلفات ناشی از کرونا از جنگ ویتنام نیز بیشتر خواهد شد. اقتصاد کشور نیز در سایه این ویروس به اغما رفته، به طوری که تاکنون حداقل 26 میلیون آمریکایی درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.
تغییر تاکتیک از حمله به ضدحمله
ریک ویلسون به عنوان یک استراتژیست سیاسی معتقد است: گزاره‌های انتخاباتی ترامپ اساساً بر محور اقتصادی عالی و اینکه من اقتصاد را بهبود بخشیده‌ام متمرکز بوده، اما وقتی که همه چیز به ناگهان تغییر می‌کند، چالش اساسی نمایان خواهد شد. او اکنون نه تنها با وضعیت اقتصادی بغرنجی روبه‌رو است، بلکه کناره‌گیری سندرز به نفع جو بایدن نیز می‌تواند برنامه تبلیغاتی او برای مقابله با سوسیالیسم را دستخوش تغییر کند.
برای این منظور است که گزارش‌های روزانه کاخ سفید در خصوص مقابله با کرونا و نیز توقف مهاجرت به این کشور جایگزین برنامه‌هایی از قبیل ساختن دیوار مرزی با مکزیک شده است؛ برای اینکه وانمود شود همچنان آمریکا و مردم این کشور در اولویت سیاست‌های دولت ترامپ قرار دارند. جالب اینجاست که طرفداران او نیز چنین اقداماتی را ناشی از تعصب ندانسته و عمیقاً باور می‌کنند که هدف ترامپ نجات کارگران و مردم آمریکاست!
اما مخالفان موضوع را از دریچه دیگری می‌نگرند. آنها استدلال می‌کنند که کینه‌ورزی، نفرت‌پراکنی و پیش‌داوری جزئی از سیاست یا استراتژی ترامپ نیست؛ بلکه یک ویژگی بارز از شخصیت اوست. در این رابطه ریک ویلسون به گاردین می‌گوید: باید قبول کرد که وی این استراتژی را که سابقاً به نفعش تمام شده باز هم ادامه دهد. ترامپ به طرفداران جمهوری‌خواه این‌طور القاء می‌کند که همه مشکلات زیر سر رنگین‌پوستان و خارجی‌هاست. در حال حاضر وی و متحدان جمهوری‌خواهش تلاش قابل توجهی را صورت داده‌اند که این‌طور وانمود شود، ویروس کرونا از یک آزمایشگاه چینی به تمامی جهان سرایت کرده است. همچنین احتمالاً برنامه بعدی آنها در این رهگذر، حمله به جو بایدن به خاطر روابط خوبش با چین باشد.
ویلسون همچنین به عنوان یک استراتژیست سیاسی و مدیر یک کمپین با هدف جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ معتقد است: احتمالاً چیزی که در آینده از ترامپ شاهد خواهید بود، داستان‌هایی از این قبیل و بزرگنمایی از نقش چین برای ضربه زدن به ایالات متحده است. به همین دلیل دموکرات‌ها هر چند با شرایط دشواری روبه‌رو هستند، باید متوجه باشند که ترامپ قصد دارد در وضعیت کنونی با شدت بیشتری از سلاح بیگانه‌هراسی به منظور پیروزی در انتخابات و جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی استفاده کند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون امور جوانان در نامه‌ای به دادستان کل کشور، خواستار ورود دستگاه قضا به موضوع دفاتر غیرمجاز مشاوره در فضای مجازی شد ژوبین صفاری اصلاح‌طلبی در محاق «ابتکار» از اما و اگرهای طرح تمدید خودکار 6 ماهه اجاره‌نامه مستاجران گزارش می‌دهد آیا سرانجام مشاغل هنری به عنوان شغلی رسمی در لیست مشاغل وزارت کار ثبت خواهد شد؟ شغل: هنرمند! اتحادیه اروپا بخشی از گزارش خود در مورد کرونا را تغییر داد عقب‌نشینی اروپا تحت فشار چین منتخبان مجلس یازدهم برای انجام وظیفه نمایندگی به چه آموزش‌های نیاز دارند؟ یازدهمی‌ها در مدرسه بهارستان! نقشه ترامپ برای عبور از شرایط بحرانی و ورود به رقابت‌های انتخاباتی چیست؟ رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد اختصاص 5 هزار میلیارد تومان بودجه برای بیمه بیکاری تشریح اقدامات سازمان انرژی اتمی در مقابله با ویروس کرونا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد اختصاص 5 هزار میلیارد تومان بودجه برای بیمه بیکاری وزیر آموزش‌وپرورش: تلاش و ایثارگری معلمان اطلاع‌رسانی شود