رضایی میرقائد 1400؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی : محسن رضایی سال هاست که شهره است به کنایه‌ها و اظهارنظر علیه دولت. چه آن زمان که حسن روحانی سر مست از پیروزی 92 و بعد از آن به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای در اوج بود و چه این روزها که با چالش‌های بسیاری دست به گریبان است.
محسن رضایی، موضع ضد دولتی اش را با همان فرمان سال 92 تا امروز خوب حفظ کرده؛ هیچ گاه هوادار روحانی نبوده که این روزها از او بریده باشد. او یک مخالف سرسخت از دیرباز تا امروز است. رضایی همیشه خود را در قد و قامت یک دولت متضاد در برابر روحانی می‌دید، یک رقیب. یک اپوزیسیون و یک منتقد تمام عیار.
تحولات اخیر بورس ایران و اظهارات روحانی درباره آن باعث شده تا محسن رضایی اینبار خطاب به دولت بگوید توضیحات آقای رئیس جمهور درباره بورس ناکافی و غیرکارشناسانه است. شاید درظاهر،رضایی به عنوان یک اقتصاددان این سخن را بیان کرده است. اما مروری به گفته‌های رضایی نشان می‌دهد، که وی هر زمانی که فرصتی بیابد در هرزمینه‌ای دولت را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهد تا با این کار نمکی بر زخم‌های رئیس دولتی باشد که با رویای تدبیرو امید به روی کار آمد و حالا نتیجه آن رویا، کابوسی شده که در بیداری هم، لحظه‌ای نه حسن روحانی و نه مردمی که به او رای دادند را رها نمی‌کند.
محسن رضایی اما هنوز هم تم انتخاباتی دارد، کسی که آغاز حضور‌های همیشگی اش درانتخابات را از ثبت نام در مجلس ششم کلید زد و اندکی بعد هم خود را در جایگاهی فراتر از پارلمان و بهارستان یعنی در پاستور و کاخ ریاست جمهوری دید و همین شد تا درانتخابات نهم ریاست جمهوری شرکت کند و بازهم در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سر و کله اش پیداشود. در سال 92 هم در مقابل حسن روحانی و اصلاح‌طلبان قد برافراشت اما هرچه بود این که آرزوی رئیس جمهور شدن وی، به تحقق نپیوست، ولی خوی مناظره گری و ایستادگی دربرابر حسن روحانی همواره با او ماند.


> ایران با روحانی سودان دوم است
رضایی خیلی قبل تر از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها و اینکه فشار اقتصادی اینچنین بر سر مردم بیاوردعلیه دولت می‌گفت. تازه فروردین 96 شروع شده بود که در دومین مجمع ملی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی، در لباس دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی ادامه دولت روحانی را برابر با تبدیل شدن ایران به سودان دوم توصیف کرد، وی که در مواقع کاندیداتوری اش خود را فراجناحی توصیف می‌کند آن روز با صراحت بیان داشت که از هر تصمیم جبهه اصولگرای نیروهای انقلاب دفاع می‌کند.
این اظهارات رضایی در حالی مطرح شد که چندهفته قبل از آن در واپسین روزهای سال 95 در نامه‌ای به رئیس جمهور، عملکرد او را به باد انتقاد گرفته بود، او دراین نامه نوشته بود که برنامه‌های شما در مذاکرات با اوباما برای رفع تحریم‌ها نتوانسته مشکلات اقتصادی را حل کند. رضایی درآن نامه سیاست‌های خارجه حسن روحانی را به عنوان بازی "جنگ و ضد جنگ" یاد کرده و آن را به کنایه با سیاست سرهنگ و حقوقدان وی در عرصه داخلی مقایسه کرد و اعلام داشت که مطمئن باشد اینبار با این دوگانه‌سازی راه به جایی نخواهد برد.
نامه سراسر انتقاد و حمله اسفند 95 از سوی رضایی به حسن روحانی بیانگر این مطلب بود که هرچند وی، همچنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت است اما از آنجایی که برخلاف سال 92 دیگر نامزد انتخاباتی و رقیب حسن روحانی نیست باید در سال 96 در نقش یک رقیب باقی بماند و با هجمه به او این رقابت را به نمایش بگذارد.
> بعد از هاشمی در مجمع
محسن رضایی و روند مخالفتش با دولت، ظاهرا با درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی وارد فاز تازه تری شده بود. به شکلی که با نبود هاشمی در مجمع تشخیص بسیاری محسن رضایی را نه فقط به عنوان دبیر مجمع بلکه به عنوان تصمیم ساز این نهاد یاد می‌کردند و جالب اینکه او یکی از کسانی بود که در بحث لوایح چهارگانه fatf به مقابله با دولت پرداخت. لوایحی که آنقدر بلاتکلیف ماند تا ایران را در لیست سیاه fatf قرارداد. جالب تر زمانی بود که برخی نمایندگان مجلس و شخصیت‌های حقوقی و سیاسی تلاش داشتند تا عدم پاسخ گویی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان مقرر به لوایح fatf را به معنای تایید آن تلقی کنند و اولین کسی که چنین موضوعی را به شدت رد کرد و عدم پاسخ و تعیین تکلیف این لوایح را به معنای رد آن و اولویت قرارگرفتن نظر شورای نگهبان دانست محسن رضایی بود. محسن رضایی همان کسی است که وقتی حسن روحانی اظهارداشت نمی‌شود تصمیم‌گیری درباره لوایح مصوب مجلس و دولت را به دست جمعی ۲۰، ۳۰ نفره سپرد، گفت: «این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و حرف قانونی‌ای هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا ۳۰ نفر ارتباطی ندارد و اگر قانون به جمعی اختیار داده باشد که تصمیمی را در چارچوب قانونی مشخص بگیرد، دیگر سایر موضوعات اهمیتی ندارد. اعضای هیئت دولت کم‌جمعیت‌تر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و اگر بنا باشد بر اساس این اظهارات رئیس‌جمهور عمل شود، پس ایشان نیز یک نفر است و نمی‌شود که نظرات یک نفر را مبنای بسیاری از حرکات کشور قرار داد... اینکه برخی تاخیرات مجمع را مورد انتقاد قرار می‌دهند، درست نیست».
> از سیل تا رفراندوم
در کنار ماجرای لوایح fatf که رضایی علنا در برابر دولت ایستاد، هر موضوع دیگری بهانه خوبی برای او درراستای حمله به دولت می‌شد مثلا وقتی در ماجرای سیل فروردین 98 گفت : متاسفانه دولت، دائما در رویارویی با زلزله و سیل غافلگیر می‌شود و توانایی پیش‌بینی و پیش‌گیری حوادث را نیافته است.
وی گردوغبار خوزستان را هم فرصت خوبی قلمداد می‌کرد برای هجمه به تیم حسن روحانی و دراینباره اظهار می‌داشت: «خوزستانی‌ها، غبار را نشانه بی‌وفایی و عدم صداقت دولتمردان می‌دانند به عهد و وعده‌ها.»
رضایی بدون نادیده گرفتن تمام سنگ‌هایی که دراین سال‌ها بر سرراه دولت انداخته شد درشبکه تلویزیونی ظاهر می‌شد و اظهار می‌داشت : « امروز ایران یک قدرت بزرگ است؛ اما هنوز آقایان در بحث تورم و بیکاری گرفتارند.»
حتی وقتی حسن روحانی خواستار برگزاری رفراندوم در زمینه‌هایی می‌شد که نهادهای مختلف با آن اختلاف دارند نیز بدون توجه به اصل قانون اساسی که در آن رفراندوم را محترم شمرده اظهارداشت : «متاسفانه برخی مواقع شاهد رفتار‌هایی خارج از چارچوب دین و قانون از کسانی هستیم که در کشور مسئولیت و اختیارات داشته یا دارند. کسانی که باید پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود در قبال مردم و کشور و نظام باشند، مطالبی را مطرح می‌کنند که خوراک تبلیغی دشمنان و رسانه‌های معاند بیگانه را فراهم می‌کند». وی طرح رفراندوم را مسئله فرعی بیان کرده و خواسته بود به جای آن به فکر رفع مشکلات مردم و عمل به وظایف قانونی و انقلابی خود باشند.»
محسن رضایی حتی مدعی شده بود که در وزارتخانه‌های دولت، نفوذی وجود دارد تا جایی که دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در واکنش، با ارسال نامه‌ای به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارائه مستندات ادعای او شد.
> سوژه‌ها ی جذاب
اما بی‌تردید موضوعاتی مانند خروج ترامپ از برجام و صدالبته ماجرای افزایش قیمت بنزین سوژه‌هایی نبودند که محسن رضایی بخواهد به این سادگی‌ها از آن بگذرد آنگونه که بیان داشت : «گفتند با برجام که گل سر سبدشان بود ایران را بهشت می‌کنیم؟ پس چرا ترامپ از آن خارج شد؟ آیا خروج رئیس جمهور آمریکا از این معاهده به معنای شکست این تفکر نگاه به بیرون از مرزها نیست......ما با این اندیشه که اجازه نمی‌دهد اقتصاد مردمی و مدیریت کشور در امتداد رهبری قرار بگیرد و بعد هم به جای اعتراف به اشتباهات خود، مشکلات را به گردن رهبری می‌اندازند، چه کار کنیم؟»
و در داستان افزایش قیمت بنزین هم که بی‌تردید محبوبیت دولت به نازل‌ترین سطح خود رسید رضایی فرصت را غنیمت شمرده و گفت: «کنار کشیدن آقای روحانی از پذیرش مسئولیت انتخاب زمان و چگونگی اجرای افزایش قیمت بنزین جای شگفتی دارد.»
رضایی گفت : «یک سال پیش جناب آقای رئیس جمهور به رهبری پیشنهاد کردند چون شرایط کشور سخت شده، شما به میدان بیایید و ما هر چه شما بگویید عمل می‌کنیم؛ رهبری فرمودند: من طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سران قوا را مسئول این بخش می‌کنم، اما در چارچوب‌های قانونی عمل کنید و من را هم در جریان قرار دهید. رهبری در جزییات دخالت نمی‌کنند که قیمت هر لیتر بنزین هزار یا هزار و پانصد تومان باشد و کلیات را تایید می‌کنند و فرمودند از تصمیم سران سه قوه حمایت می‌کنم. »
و این اواخر هم موضوع کرونا فرصتی برای حمله به دولت روحانی بود تا وی درباره اش بگوید:« در مبارزه با ‎کرونا از انضباط خبری نیست. رئیس جمهور باید شخصا مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود. »
و حالا هم که موضوع بورس برای حمله محسن رضایی به حسن روحانی فصل خوبی شده است.
البته بی‌تردید انتقادها و رودررویی رضایی با دولت حسن روحانی بسیار بیش ازاینهاست که دراین فرصت تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره شد، انتقاداتی که هنوز خلق و خوی سیاسی -انتخاباتی درآن دیده می‌شود شاید رضایی با علم به عدم محبوبیت دولت دراین روزها تلاش دارد تا حالا با راه یافتن محمد باقر قالیباف به مجلس و احتمالا ریاست او دراین نهاد و همینطور حضور آیت الله رئیسی درریاست قوه قضاییه، با خیال جمع تری نسبت به گذشته برای انتخابات 1400 کاندیدای اصولگرایان شود و از سویی دیگر خود را به عنوان یک چهره اپوزیسیون دولت معرفی کرده تا بلکه ازاین طریق آرای بیشتری را به سمت خود جذب کند.