خروج کرونا از ۱۱۶ شهرستان کشور

سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق آمار‌های وزارت بهداشت طی دو هفته گذشته ۱۱۶ شهرستان بودند که کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی مناطق هم میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم ۲/ ۰ یا ۳/ ۰ بیمار در روز داشته‌اند و در وضعیت سفید قرار دارند و حدود ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا هستند. شهرستان‌های سفید هم هر لحظه ممکن است به شهرستان‌های زرد یا قرمز بپیوندند و این یعنی به رغم آمار و ارقام کاهشی در ابتلا هر لحظه احتمال اوج‌گیری ویروس تاجدار وجود دارد. در پایتخت هم اگرچه نگرانی‌ها برجاست، اما علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم از کنترل نسبی اپیدمی کرونا در پایتخت خبر می‌دهد و بر رعایت جانب احتیاط تأکید دارد و می‌گوید: «ممکن است حجم زیاد ترافیک، تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد‌های غیر ضرور در سطح شهر آمار‌ها را در هفته‌های پیش‌رو دستخوش تغییر کند.» با تمام اینها، اما آنطور که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید در حوزه درمان کرونا پا به پای دنیا و حتی جلوتر از آن‌ها حرکت می‌کنیم.

روز گذشته مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر رسید. از این تعداد تا کنون۷۰ هزارو ۹۳۳ نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند. ۹۶ بیمار کووید۱۹ هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان این بیماری به۵ هزارو ۸۰۶ نفر برسد. با وجود این دیروز برای نخستین‌بار بعد از ۳۶ روز آمار مبتلایان به کووید ۱۹ به زیر هزار رسید.
پیشتازی ایران در درمان کرونا


آنطور که محمد‌رضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید، در حوزه درمان کرونا پا به پای دنیا و حتی جلوتر از آن‌ها حرکت می‌کنیم به گونه‌ای که هر چه ایران در این زمینه انجام می‌دهد، اندکی بعد از سوی نهاد‌های معتبری نظیر سازمان جهانی بهداشت مورد تأیید قرار می‌گیرد. در این حوزه کرونا، در زمینه تأمین دارو، ماسک، کیت‌های تشخیص، مواد ضد‌عفونی و الکل خودکفا هستیم و با تولید انبوه شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانجات داروسازی، در شرایط صادرات بسیاری از این محصولات قرار داریم. صبنا به تأکید وی پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کشور به مرحله‌ای رسیده‌است که هر دارویی در دنیا تولید می‌شود، ظرف کمتر از دو سال در ایران به مرحله بومی‌سازی و تولید انبوه می‌رسد.
۱۱۶ شهرستان در وضعیت سفید
تقسیمات جدید کشوری بر مبنای کرونا آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بود. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری روز گذشته خود درباره تقسیمات کشوری جدید کرونایی در کشور و چگونه رنگ‌بندی شهرستان‌ها به سفید، زرد و قرمز اینگونه توضیح داد: «اگر شهرستانی باشد که طی دو هفته گذشته، کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته؛ این یکی از شهرستان‌هایی است که آلودگی زیادی ندارد. البته این اطلاعات تضمینی نیست و یک شهرستان سفید ممکن است برای همیشه سفید باقی نماند و هر شهرستان ممکن است با گذشت زمان شرایطش تغییر کند.»
به گفته وی طی دو هفته گذشته ۱۱۶ شهرستان به‌طور میانگین کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی مناطق هم میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم ۲/ ۰ یا ۳/ ۰ بیمار در روز داشته‌اند.
۶۰ شهرستان با وضعیت قرمز
به گفته رئیسی حدود ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که در خود این شهرستان‌ها هم شرایط یکسان نیست و طیف بسیار وسیعی وجود دارد. به عنوان مثال شاخص‌ها در این استان‌ها از پنج بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است تا ۳۵ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر. از آنجایی که این شهرستان‌ها جزو مراکز استان‌ها بوده و از شهر‌های بزرگ محسوب می‌شوند، جمعیت زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند. در عین حال ۱۱۶ شهرستانی که جزو مناطق سفید هستند، جمعیتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون را شامل می‌شوند. وی تصریح کرد: «بر همین اساس در اکثر مناطق کشور همچنان درگیر ویروس هستیم و باید همچنان به صورت جدی مبارزه کنیم و اصلاً وضعیت عادی و خوب نیست. ما بر اساس رصد روزانه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در عین حال هر سه روز یکبار جدول مناطق سفید را به روز می‌کنیم. اگر مناطق سفید را کنار بگذاریم، بقیه مناطق قرمز و زرد محسوب می‌شوند.».
اما این ۶۰ منطقه قرمز در کدامین قسمت از جغرافیای ایران قرار دارند؟
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال گفت: «مناطق قرمز در جا‌های مختلف است، اما نزدیک به ۶۰ شهرستان ما جزو مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. این مناطق عمدتاً شامل مراکز استان‌ها هستند. مناطقی در لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارند. در اکثر استان‌های ما حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان به عنوان منطقه قرمز وجود دارد.»
رئیسی با ابراز نگرانی درباره عادی شدن اوضاع برای مردم افزود: «کار اصلی برعهده مردم است و شعار در «خانه بمانیم» شعار اصلی ماست و اگر کسی از منزل خارج می‌شود برای موضوعات ضروری باید بیرون بیاید. باید توجه کرد که این ویروس ناشناخته است و مدام رفتار خود را تغییر می‌دهد و ما مدام با کرونا شطرنج بازی می‌کنیم. اینطور نیست که بتوانیم حرکت بعدی‌اش را پیش‌بینی کنیم.»
کرونا از بین نمی‌رود!
به گفته رئیسی کرونا به طور کلی از بین نخواهد رفت، بلکه با ما خواهد ماند، اما با حالت کنترل شده. بنا به تصریح وی در پاییز باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم و باید در این زمینه آمادگی لازم را هم داشته باشیم. یادمان باشد که در پاییز بیماری فصلی آنفلوآنزا را هم داریم که علائم این بیماری‌ها هم شبیه به یکدیگر است.
اصلی‌ترین چالش این روز‌ها برای کنترل بیماری کرونا وسایل حمل و نقل عمومی است که به خصوص در ساعات اوج ترافیک به هیچ عنوان امکان اجرای فاصله اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد و علامت‌هایی که روی صندلی‌های اتوبوس یا مترو زده شده در اغلب ساعات روز به یک شوخی می‌ماند! به همین خاطر هم بنا به توصیه معاون وزیر بهداشت بهتر است مردم در اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند. به گفته وی در بسیاری از موارد نیازی به خرید ماسک نیست و در خانه هم قابل‌تهیه است.
کنترل نسبی کرونا در تهران
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کنترل نسبی اپیدمی کرونا در کلانشهر تهران، همچنان نگران است. به گفته وی ممکن است حجم زیاد ترافیک، تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد‌های غیرلازم در سطح شهر، آمار‌ها را در هفته‌های پیش‌رو دستخوش تغییر کند.
زالی از ترخیص ۵۴۲ مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های تهران طی روزی که گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: «خوشبختانه این آمار بیانگر افزایش بهبود‌یافتگان در تهران است.»
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تهران یکی از پرخطر‌ترین استان‌ها در زمینه اپیدمی کروناست، معتقد است: «تغییر در آمار یا افت نسبی در مبتلایان به کرونا باید در شهر بزرگی همچون تهران یک موضوع نسبی تلقی شود؛ چراکه ثابت‌شدن آمار ماحصل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در دو هفته‌ای است که در تقارن با عید نوروز قرار گرفت.»
تهیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران هم در برنامه در انتهای الوند درباره اقدامات سپاه در مبارزه با کرونا، توضیحاتی داد. به گفته وی متناسب با شرایط و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، کمک‌های سپاه پاسداران و بسیج همچنان ادامه دارد. روز‌های اول سپاه بحث بهداشت و در اختیار قرار دادن بیمارستان‌ها و ایجاد نقاهتگاه‌ها در مراکز استان‌ها و تهران را در دستور کار داشت و این نیازی بود که ستاد ملی کرونا و وزیر بهداشت درخواست داشتند، اما در روز‌های بعد شرایط متفاوت‌تر شد و به‌کارگیری خانواده بسیج و سپاه برای ضدعفونی‌کردن مراکز تجمع بزرگ از جمله بیمارستان‌ها را شاهد بودیم. اخیراً نیز بعد از فرمایشات رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه به کسانی که شغلشان را در جریان کرونا از دست داده‌اند و مشکل دارند قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه امام حسن (ع) راه‌اندازی شد و تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی برای ۵/ ۳ میلیون خانواده تهیه شده‌است که مرحله دوم و سوم آن در طول ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.
عبور از ۳ میلیون نفر
آمار‌های رسمی منتشرشده از سوی نهاد‌های دولتی کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا (بیماری کوویدـ‌۱۹) در جهان اکنون به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.
تاکنون بیش از ۸۸۲ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در سراسر جهان سلامتی خود را بازیافته‌اند و بیش از ۲۰۷ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. کشور امریکا با ۹۸۷هزار و ۳۲۲ مبتلا در رده نخست جهان قرار دارد.
پس از اظهارات دونالد ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای درمان کرونا، «اداره سلامت ایالت ایلینوی» امریکا اظهار داشت: در دو روز گذشته تماس‌های بسیاری مبنی بر استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده برای درمان بیماری کرونا گرفته شده‌است. نگزی ایزایک، مدیر اداره سلامت ایلینوی گفت: «تزریق، خوردن و قرقره کردن مواد ضدعفونی‌کننده خانگی بسیار خطرناک است؛ این اعمال توصیه نمی‌شود و می‌تواند کشنده باشد.»