رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان:

برای درمان کرونا و تولید واکسن‌ آن، ما هم رقابت می‌کنیم
رئیس‌جمهوری افزایش تعداد پارک‌های علم و فناوری را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش محصول داشته‌اند.
حسن روحانی عصر دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پارک‌های علم و فناوری درمجموع از نظر درآمد و هم از نظر اشتغال شتاب خوبی داشته‌اند به طوری که در ۷ سال اخیر از سال ۹۲ تا امروز تعداد پارک‌های علم و فناوری ۱۹ درصد افزایش یافته و تعداد آن از بیش از ۳۰ پارک به ۴۳ پارک رسیده‌ که پیشرفت بسیار خوبی است.
رئیس‌جمهوری افزود: اینکه یک پارک علم و فناوری کار تحقیقاتی خود را با شرکت‌های در اختیار به محصول رسیده است بسیار ارزشمند و با سامانه‌ای که تولید کرده می‌داند که محصول تولیدی در کدام فروشگاه به فروش رسیده است و آن فروشگاه به چه مشتری‌هایی و با چه قیمت‌هایی تحویل داده است.


روحانی تصریح کرد: افزایش تعداد پارک های علم و فناوری پیشرفت بسیار ارزشمند است، از نظر درآمدزایی هم این شرکت‌ها حرکت خوبی داشته‌اند؛ وزیر علوم هم گزارش داده‌اند که ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان فعال در پارک‌های علم و فناوری بوده است.
وی اضافه کرد: ما امروز فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌بینیم و پارک‌های علم و فناوری با همه قدرت از روز اولی که با این ویروس ما مواجه شدیم به میدان آمدند و نیازمندی‌هایی که داریم در بخش ضد عفونی، تشخیص، پیشگیری، مراقبت و درمان در همه زمینه‌ها وارد شدند در برخی از زمینه‌ها مثل درمان اصلا خود دنیا هم هنوز در مراحل اولیه است.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: شناخت ما نسبت به این ویروس در طول جهان چند ماه بیشتر نیست و از وقتی اسم این ویروس از پایان سال ۲۰۱۹ آشکار شد، تا امروز زمان زیادی نیست بنابراین برای درمان زمان بیشتری نیاز است تا به درمان برسیم و برای واکسن هم زمان بیشتری نیاز باشد. البته کار در همه زمینه‌ها آغاز شده و امروز در جلسه با شرکت‌های دانش‌بنیان درباره واکسن نبود. مراکزی هستند که به طور ویژه روی واکسن کار می کنند که اگر به محصول برسیم کار بزرگی است و همه دنیا هم این کار را می‌کنند یعنی مسئله درمان کرونا یا واکسن یک رقابت جهانی است و ما وارد یک رقابت جهانی شدیم. تمام کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته تلاش می‌کنند که به نتیجه برسند و ماهم داخل این رقابت هستیم و اگر بتوانیم زودتر از دیگران به نتیجه برسیم از لحاظ افتخار، سلامت و نجات بشر و اقتصاد چقدر برای ما مهم است.
روحانی افزود: در داستان ویروس کرونا که نیازمندی‌های زیادی داریم باید تقسیم کاری انجام دهیم. شرکت‌های دانش‏بنیانی که بیشتر در زمینه ماسک، کیت تشخیص و دستگاه تنفسی کار کردند آنها را بیشتر تقویت کنیم و از ۴۳ پارکی که الان در بخش‌های مختلف فعال هستند، تقسیم بندی داشته باشیم و هر کدام در یک بخش بیشتر فعال شوند.
رئیس‌جمهوری گفت: دستگاه‌های دیگر به فکر واکسن هستند معنای این‌ها این است یک کار بزرگی در سراسر کشور در حال انجام است. همه دست به دست هم دادند و این کار عظیم پیگیری می‌شود. امیدوارم این روند با کمک مردم ادامه پیدا کند. البته همه این کارهایی که می‌شود باید کل ملت کمک کنند در صحنه یعنی همه مردم باید به دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دهد توجه کنند. با توجه به آنهاست که این کارها مفید واقع می‏شود و‏گرنه شیوع این بیماری به گونه‏ای است که هر آن هر کجا ممکن است شعله‏ور شود و ما حواسمان جمع باشد.
وی ادامه داد: تصمیم اخیری که اتخاذ کردیم به نظر من تشویق کننده استان‌ها و شهرستان‌ها و تشویق کننده محققین و شرکت‏های دانش بنیان ما است. تقسیم بندی شهرستان‌ها برای این است که آنجاهایی که شرایط سفید دارند بتوانند فعالیت اجتماعی را راحت‌تر انجام دهند. البته پروتکل‌ها باید همچنان مورد مراعات قرار بگیرد اما این تصمیم که اتخاذ شد مساجد، محافل دینی و مذهبی در جاهای سفید با توجه به پروتکل بتواند فعالیت خود را از نیمه شهریور یا نیمه ماه رمضان آغاز کنند و معنایش این است که می‌توانیم رقابتی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، بین بیمارستان و بین پارک‌های علم فناوری در استان‌های مختلف آغاز کنیم و همه باید به سمت سفید شدن تلاش کنیم.
روحانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح رنگ‌بندی منطقه‌ای (سفید، زرد و قرمز) برای وضعیت کرونا در کشور، گفت: ما باید تلاش کنیم منطقه سفید در کشور توسعه پیدا کند، قرمز به سمت زرد و زرد به منطقه سفید تبدیل شود، تا آرام آرام از ویروس کرونا فاصله بگیریم.
وی تصریح کرد: بسیار مهم است که در کنار پارک‌های علم و فناوری به کارخانه های نوآوری برسیم. دراین کارخانه‌ها تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند شتاب دهنده‌ها کنار آنها می‏آیند که می‏توانند فعالیت آنها را تسهیل کنند. کارخانه‌های نوآوری در یکی دو استان فعال شده‌اند و امیدواریم به زوید شاهد فعالیت کارخانه‏های نو‏آوری باشیم و همه استان‌ها بتوانند در این زمینه قدم مهمی بردارند در کنار این ژردیس‏ها کارخانه‏های نواری می‏تواند برای کشور موثر باشد و حرکت بسیار خوبی را در جاکعه ایجاد کنند.
روحانی گفت: اقتصاد، دانشگاه، فعالیت و خدمات سنتی باید آرام آرام جای خود را به فعالیت‌های نوین و علمی بدهند، البته کم کم بخش خدمات به سمت «دانش بنیان شدن» و «دیجیتالی شدن» در حال حرکت است. دانشگاه‌های سنتی کشور هم باید به دانشگاه‌های فناورانه که با صنعت و تولید متصل هستند، تبدیل شود تا بتوانند روی پای خود بایستند. «دانشگاه فناورانه، افتخارآفرین است». این دانشگاه‌ها می‌توانند علاوه بر اینکه عالم و فن‌آور تربیت کنند، می‌توانند در کشور خلاقیت به وجود آورده و در علم و دانش و پیشرفت‌های علمی، کشور را در زمینه‌های مختلف پیشتاز کنند.
او اضافه کرد: خداوند قدرت و استعداد ایجاد تحول را به جامعه ما داده است، بار امروز برای تحول جدید به دوش پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است باید تحولات امروز جهان مد نظر قرار گرفته شود و به ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده نگاه کنیم و بر اساس همین آینده نگری، تحولات لازم را بوجود بیاوریم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تبعات توقف تولید ارزانترین خودروی بازار ایران را بررسی می‌کند جراحی دردناک حذف «پراید» جلال خوش چهره دور تازه تنش میان تهران و واشنگتن «ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر ذی‌نفع بودن در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند تکاپوی ترامپ برای بازگشت به برجام! «ابتکار» از افزایش میزان تمایل ایرانی‌ها به ورزش در خانه همزمان با روزهای کرونایی گزارش می‌دهد آیا پس از «خروج» مسیر پخش اینترنتی فیلم‌های جدید هموار می‌شود؟ فصل «طلا»یی اکران آنلاین دادستان تهران با اشاره به پرونده تخلفات ارز دولتی: ۲۶ نفر از کارکنان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آنها در کُدال منتشر شود جزئیات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس «ابتکار» از تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان: سناریوهای احتمالی کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون «اون» کجاست؟