قیمت نفت آمریکا به ۱۰ دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام آمریکا که روز دوشنبه ۲۵ درصد سقوط کرده بود، در معاملات دیروز، سه‌شنبه، با تداوم وحشت از رو به اتمام بودن ظرفیت انبارهای ذخیره‌سازی نفت جهان، بیش از ۱۵ درصد دیگر پایین آمد. بر این اساس، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، به 10/09 دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم نرخ 19/23 دلار را تجربه کرد.
این در حالی است که در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص نفت آمریکا 24/56 درصد یا 4/16 دلار سقوط کرده بود و در 12/78 دلار بسته شده بود. نفت برنت هم 6/76 درصد سقوط کرده بود و در 19/99 دلار بسته شده بود. هر دو شاخص نفت در ۹ هفته قبل هشت هفته را با افت سپری کرده‌اند.
طبق برخی تخمین‌های تحلیلگران، پاندمی ویروس کرونا بیش از یک سوم تقاضای نفت خام جهان را از بین برده است و این قیمت‌های نفت را به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسانده است. در این بین، رئیس دوره‌ای اوپک طی یک پیش‌بینی خوش‌بینانه اعلام کرد که قیمت نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ ( دو ماه دیگر) به ۴۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.
به گزارش پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، محمد عرقاب در مصاحبه‌ای مدعی شد که قیمت نفت در ماه مه و ژوئن (اردیبهشت تا تیر) همسو با اجرای توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» روند صعودی خواهد داشت و به‌طور میانگین به ۳۵ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.


در همین رابطه، اویل پرایس گزارش داد که از میان بسیاری از سناریوهای احتمالی که ناظران بازار مورد بررسی قرار داده‌اند، سه سناریو از بیشترین احتمال برای بالا بردن قیمت نفت برخوردارند که اولی بر مبنای عوامل بنیادین بازار و دومی فاجعه طبیعی و سومی، دخالت انسانی است.
بر این اساس اگر تولیدکنندگان اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان مانند شرکتهای نفت شیل آمریکا تصمیم بگیرند که تولیدشان را به مدت چند ماه تا زمانی که از مازاد عرضه در بازار کاسته شود، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، قیمت نفت باید بهبود پیدا کند.
دومین سناریو این است که بیماری کووید ۱۹ به زنجیره تامین به خصوص پایگاه‌های تولید نفت یا پالایشگاه مستقیما ضربه بزند و باعث توقف بخشی از فعالیتهای تولید و پالایش شود. چنین رویدادی بلافاصله قیمت نفت را به محدوده ۳۰ دلار برمی‌گرداند. سومین سناریو مداخله انسانی نظیر جنگ خواهد بود.