100 پزشک و پرستار جان باختند

[شهروند] با گذشت نزدیک به 70روز از آغاز شیوع کووید- 19 در ایران، وزارت بهداشت از جان‌باختن 100 پزشک و پرستار در ایران خبر داد.
دیروز نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری مجازی این خبر را اعلام کرد و از این افراد، تحت عنوان شهید یاد کرد.
بیستم اسفند ‌سال گذشته بود که وزیر بهداشت از مقام معظم‌ رهبری درخواست کرد تا جانباختگان کادر درمانی مقابله با کرونا شهید معرفی شوند. با موافقت رهبری، وزارت بهداشت کمیته‌ای برای بررسی وضع پزشک و پرستاران و دیگر نیروهای کادر درمان که بر اثر ابتلا به کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند، تشکیل داد.
تا پیش از این، تعداد دقیق جانباختگان این گروه مشخص نبود اما حالا با اعلام مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا، 100نفر جانباخته از جامعه پزشکی و پرستاری شهید تلقی شدند. فهرست قبلی اسامی پزشکان و پرستاران فوت‌شده بر اثر کرونا نشان می‌دهد که بیشترین فوتی‌ از این گروه در استان‌های تهران، گیلان، رشت، بابل و قم اتفاق افتاده است. در اصفهان، شیراز، تبریز و کاشان هم مواردی دیده می‌شود.


در هفته‌‌های اول شیوع کووید-19 در ایران و بالارفتن آمار مرگ‌ها، خبر فوت پرستاران و پزشکان شوکی به کادر درمانی وارد کرد. اوضاع زمانی نگران‌کننده شد که در میان این جانباختگان، افراد جوان و بدون سابقه بیماری زمینه‌ای هم دیده می‌شد. مرگ تعداد بالای پرستاران واکنش دبیرکل خانه پرستار را به همراه داشت.
محمد شریفی‌مقدم، وزارت بهداشت را مسئول شفاف‌سازی در این زمینه می‌دانست؛ چراکه اوایل شیوع بیماری در کشور، ماسک، دستکش و گان و سایر تجهیزات حفاظتی، حتی برای کادر درمان با کمبود جدی مواجه شده بود و اعلام می‌شد این افراد به دلیل در اختیارنداشتن این لوازم بیمار شده و جان‌شان را از دست داده‌اند. پیش از این شریفی‌مقدم گفته بود که: «آمار قربانیان در گروه پرستاری در ایران نسبت به سایر کشورها بالاست، مسئولان برای حفظ سلامتی پرستاران تمهیدات لازم را فراهم نکرده‌اند.»
در فروردین‌ماه با گذشت بیش از یک‌ماه از ورود ویروس به ایران و تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، اوضاع بیمارستان‌ها به تدریج‌ شرایط بهتری به خود گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین آمار مرگ در کادر درمان مربوط به هفته‌های اول شیوع بیماری است.
محمد محمدی پزشک اهل رشت، محمدعلی ربیعی پزشک شهر گیلان، رضا کوچکی‌نیا پزشک شهر آستانه اشرفیه، سیامک دیوشلی متخصص اطفال بندرانزلی، حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی در صومعه‌سرای گیلان، علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم‌ رشت، نرجس خانعلی‌زاده پرستار بیمارستان لاهیجان، غلامرضا وثوقی‌کیا پرستار تیم جراحی بیمارستان رشت، اردشیر شیران پزشک در اصفهان، فرید نیرویی پزشک عمومی و مصطفی صمدی پزشک عمومی در بابل، تنها بخشی از فهرست بلند فوت کادر درمان بر اثر ابتلا به کووید-19 است. حالا براساس اعلام مدیر هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا در 70روز گذشته بیش از 20‌هزار کادر پزشکی و بیش از 100‌هزار پرستار درکشور کار بزرگی در این دوره کرده‌اند. آمارها حکایت از ارایه خدمات‌درمانی از سوی بیش از 150‌هزار نیروی بهداشتی در 64 دانشگاه علوم پزشکی دارد.
به گفته فتحیان، بیش از ۲۷‌هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از ۳۰۰ مکان با امکانات و نیروی پرستار و نیروی داوطلب آماده است بیش از سه‌هزار پرستار و دو‌هزار مددکار اجتماعی داوطلبانه در این مراکز آماده‌باش هستند: «درحال حاضر کادر درمان از تجهیزات خوبی برخوردارند. ماسک N95، و لباس‌ حفاظتی مناسب به اندازه کافی در اختیار این افراد به‌ویژه در بخش‌‌های ایزوله، اورژانس و عفونی قرار دارد.»