90 درصد مردم آمریکا فروپاشی اقتصاد کشورشان را «جدی» می‌دانند

سرویس خارجی-طبق جدیدترین آمار وبگاه «ورلد امتر» شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از 3 میلیون‌و 148 هزار و 746 نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به 218 هزار و 385 نفر رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که آمریکا با بیش از یک میلیون و 35 هزار و 765 نفر مبتلا و بیش از 59 هزار فوتی همچنان در صدر جدول جهانی مبتلایان و فوتی‌های کرونا قرار دارد. خبرگزاری رویترز در گزارشی با‌اشاره به افزایش فوتی‌های آمریکا نوشته شمار مرگ و میر مرتبط با کروناویروس در آمریکا از آمار تلفات نظامیان آمریکا در جنگ ویتنام فراتر رفته است. طبق آنچه در رسانه‌های غربی منتشر شده، مجموع نظامیان آمریکایی که در جنگ ویتنام کشته شدند، ۵۸ هزار و ۲۲۰ نفر بوده است.
در آمریکا هر چه زمان می‌گذرد نگرانی‌ها از آتیه اقتصادی این کشور نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. افزایش گسترده شمار بیکاران که برخی گزارش‌ها رقم واقعی آن را 40 میلیون ذکر می‌کنند، ادامه تعطیلی کسب‌وکارها و ترس از تکرار رکود اقتصادی 1929 وضعیت را به جایی رسانده که بر اساس نظرسنجی‌ها تقریبا اکثریت مردم آمریکا فروپاشی اقتصادی این کشور را محتمل می‌دانند.
 این نظرسنجی که توسط «آکسیوس» انجام شده نشان می‌دهد نگرانی در میان طرفداران هر دو حزب اصلی آمریکا یکسان بوده و« 89 درصد از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گفته‌اند تا حدودی، زیاد یا به شدت نگران هستند که شیوع ویروس کرونا باعث سقوط شدید اقتصاد آمریکا شود». بر اساس نتایج این نظرسنجی، 88 درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند نگران هستند که بازگشت زودتر از موعد به حالت عادی باعث بروز خطرات برای جامعه شود این در حالی است که 56 درصد جمهوری‌خواهان نگران این موضوع هستند. در مجموع 74 درصد از پرسش‌شوندگان گفتند که نگران بازگشت زودتر از موعد به حالت زندگی عادی
هستند.


نگرانی‌ها از فروپاشی اقتصاد آمریکا در حالی است که روز سه شنبه مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا درباره وضع خطرناک این کشور در صورت جواب ندادن درمان‌های کرونا هشدار داد و گفت در صورتی که درمانهای کرونا خیلی زود جواب ندهند، آمریکا با «سقوط بدی» مواجه خواهد شد.
ترامپ خطر را درک نکرده
پایگاه «سی‌ان‌ان» اما دیروز در تحلیلی با ‌اشاره به اینکه ترامپ هنوز با گذشت سه ماه از شیوع ویروس کرونا در آمریکا درکی از این بحران پیدا نکرده اعلام کرد: «دونالد ترامپ ظاهراً هنوز درک نکرده است که بحران کرونا تا چه‌اندازه بد است... مردی که می‌گفت در مورد داعش حتی بیشتر از ژنرال‌های نظامی می‌داند و ادعا می‌کرد که دستیاران خود را با تیزبینی علمی خود حیرت‌زده کرده، اکنون با رهبری خود در یکی از بد‌ترین بحران‌های داخلی بعد از جنگ جهانی دوم بار‌ها نقشی ‌اشتباه داشته، تصمیمات خطرناک و ناآگاهانه گرفته و اکنون نیز محور اصلی این مسئله را سیاسی کرده است».
به نوشته سی‌ان‌ان، اظهارات منحرف‌کننده ترامپ روش سیاسی او برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را نشان می‌دهد تا حقیقت را به‌گونه‌ای بپیچاند و حواس مردم را نیز پرت کند. این تاکتیک‌ها همچنین به ترامپ کمک کرد خود را از رسوایی دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و استیضاح سال گذشته رها کند. سی‌ان‌ان در ادامه این تحلیل نوشته، شکست ابتدایی ترامپ، دست کم گرفتن جدیت بحران کرونا بود. اما مدیریت وی در این موقعیت، این شک را به وجود آورد که رئیس‌جمهور آمریکا تا چه‌اندازه چالش‌هایی که برای آمریکا و جهان به وجود می‌آید را ارزیابی می‌کند. در حال حاضر مردم با سه بحران درمانی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو هستند. این امر سال‌ها پیامد‌های مالی و ژئوپلیتیکی به وجود خواهد آورد. با این وجود ترامپ می‌گوید که او «کورسوی امیدی می‌بیند» و طوری عمل می‌کند که گویی آمریکا در این امر موفق بوده است.
پرو
مسئولان در پرو گفته‌اند شورش در یکی از زندان‌های کشور بعد از مرگ چند زندانی بر اثر «کووید-۱۹» به مرگ ۹ زندانی منجر شد.خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته زندانیان بازداشتی در زندان میگوئل کاسترو در شهر «لیما» هنگام درگیری با مسئولان زندان به ضرب گلوله کشته شدند. تحقیقات درباره اینکه چه کسی این گلوله‌ها را شلیک کرده ادامه دارد.زندان‌های پر ازدحام پرو آسیب زیادی از شیوع کرونا دیده‌اند. دست‌کم ۱۳ زندانی بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند و بیش از ۵۰۰ نفر مبتلا شده‌اند.