پیامدهای ورود سهام عدالت به بورس

گروه اقتصادی: با موافقت مقام معظم رهبری مجوز فروش سهام عدالت توسط 50 میلیون سهامدار صادر شد. آزادسازی سهام عدالت تا به امروز در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، مواردی را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در به آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست یک ماه به مردم برای تصمیم‌گیری فرصت می‌دهیم و بعد از آن اقدامات مربوط به بورس و باقی کارها در دستور کار قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: یک دسترسی را برای مردم آماده می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا اعلام کنند که آیا می‌خواهند سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند و یا به دنبال این هستند تا به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مورد معامله قرار بگیرند.صالح خاطرنشان کرد: زمانی که به نتیجه کلی رسیدیم افرادی که بخواهند به صورت مستقیم نسبت به سهام خود مدیریت داشته با شند آن را در اختیارشان قرا می‌دهیم.رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه ساز و کار شورای عالی بورس را باید در خصوص نحوه معاملات سهام عدالت مدنظر قرار داد، افزود: ممکن است شورای عالی بورس در این زمینه محدودیت‌هایی را اعمال کند اما بعد از تصویب تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس آن را به عموم مردم ابلاغ خواهیم کرد.رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: تا پایان تابستان همه کارهای مربوطه به آزادسازی سهام عدالت را انجام خواهیم داد و زودتر از آبان ماه که وعده آن را داده بودیم این کار را به اتمام می‌رسانیم.
کمک سهامداران سهام عدالت 
به رونق بازار سرمایه
همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی گفت: با ادامه رونق و بازدهی مناسب بورس، سهامداران سهام عدالت که به تازگی وارد بازار سرمایه شوند، به استمرار رونق این بازار کمک خواهند کرد.علی آقامحمدی در خصوص بیانیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: با فرمایشات مقام معظم رهبری، بازار سرمایه ایران نخستین بازاری خواهد شد که با جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در حدود ۶۰ میلیون سهامدار دارد و به این ترتیب تبدیل به یک بازار مردم پایه شد. وی در این خصوص ادامه داد: این یک تحول بنیادین برای بازار سرمایه است و بازار سهام کشور حمایت‌های مقام معظم رهبری را در پیش دارد. با توجه به شرایط بورس و بهترین بازدهی آن در بین بازارهای موازی، سازمان بورس و نهادهای مالی و دیگر فعالان این بازار باید به طور جدی افراد و سهامداران جدید را راهنمایی کنند تا این سهامداران جدید بتوانند از بازار سرمایه کسب منفعت کنند.


ورود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس
این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به تحول عظیم اقتصادی در کشور با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص آزادسازی سهام عدالت بیان داشت: با بیانیه شب گذشته مقام معظم رهبری، در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد و چنین نقدینگی عظیمی تمام فرضیات برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد. ورود سیل جدید سهامداران به بازار موجب پایداری و استحکام بورس شده و همین امر مقدمه ای است برای حضور مابقی شرکت‌های تجاری به بازار سرمایه تا از این بازار بازدهی مناسبی کسب کنند.وی در این خصوص عنوان داشت: به این ترتیب امیدواریم نخستین کشوری باشیم که بتوانیم با سرعتی باورنکردنی عدم تعادل میان بازار پول و بازار سرمایه را جبران کرده و بازار سرمایه را به عنوان یک بازار مقتدر در بحث تامین مالی و توسعه کشور معرفی کنیم.
۵۰ میلیون نفر سهام عدالت دارند
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ساز و کار سهام عدالت خاطرنشان ساخت: تمامی ۵۰ میلیون نفری که دارای سهام عدالت بوده و عضو شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هستند، نیاز نیست تا اقدام خاصی انجام دهند به این دلیل که وارد کردن شرکت‌های سهامی استانی به بازار سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده و آنها خود به خود سهامدار این شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند شد و می‌توانند سهم خود را خرید و فروش کنند.آقا محمدی گفت: اما عده ای که نمی‌خواهند سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی شوند طبق فرمان رهبر معظم انقلاب به آنها اجازه داده شده که سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را داشته باشند. پس اگر این عده از سهامداران جدید می‌خواهند سهام شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه را داشته باشند، طبیعی است که به ۵۰ میلیون فرد به طور مساوی از سهام این شرکت‌ها تعلق میگیرد و سبدی از سهام به طور مساوی به هر فرد اختصاص می‌یابد و به این ترتیب هر فرد مدیریت سهام و خرید و فروش آن را بر عهده می‌گیرد. سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیز ویژگی‌های خاصی دارند. به این ترتیب که سبد تشکیل شده برای آنها نیز در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر آن امکان فروش سهام مدیریتی و سیت مدیریتی نیز وجود دارد. وی بیان کرد: بنابراین کسانی که می‌خواهند سهام خود را به نام کنند و شخصا در مورد آن تصمیم بگیرند باید به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کرده و پس از آن به سازمان بورس مراجعه کنند. رهبری در این خصوص اختیارات را به سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار کرده و افراد می‌توانند با مراجعه به این سازمان و اعلام تقاضا، کد بورسی خود را فعال کرده و سهام خود را به نام کنند.علی آقا محمدی توضیح داد: با آزادسازی سهام عدالت افراد می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود را بفروشند و یا با سهام دیگری جا به جا کنند. به این معنی که افراد می‌توانند اختیار خرید و یا فروش را در این خصوص به دست بیاورند. در مدل غیر مستقیم، افراد می‌توانند توسط شرکت‌های «سرمایه‌گذاری سهامی عام استان» که نگهدارنده سهام عدالت هستند و مردم در هیات مدیره، انتخابات، گرفتن سود و خرید و فروش آن مشارکت دارند، باقی بمانند. در این حالت، افراد عضوی از سبد سهامی مشترک استانی خود خواهند بود، در حالیکه در شرایط مستقیم هر فرد به طور مستقل و شخصی می‌تواند از سهام خود بهره برداری کند و یا آن را انتقال دهد. بنابراین، ثبت نام فقط برای افرادی لازم است که می‌خواهند به طور فردی و مستقیم کار را در اختیار خودشان قرار دهند.
خودداری دارندگان سهام عدالت
 از فروش شتابزده 
بنابر این گزارش، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امکان فروش سهام عدالت با موافقت مقام معظم رهبری فراهم شده است اما دارندگان این سهام توجه د اشته باشند که این سهام ارزشمند است و از فروش شتابزده آن خودداری کنند.«فرهاد دژپسند» روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران افزود: یک تحول اساسی هم برای دارندگان سهام عدالت و هم برای بازار سرمایه با ابلاغیه مقام معظم رهبری صورت گرفت وایشان  با درخواست ریاست جمهوری برای آزاد سازی این سهام موافقت کردند.وی ادامه داد: براین اساس دارندگان سهام عدالت می‌توانند براساس ضوابطی که به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید سهام خود را مدیریت کنند.عضو هیات دولت با تقدیر و تشکر از موافقت مقام معظم رهبری و لطفی که ایشان به شورای عالی بورس داشتند گفت: آزادسازی این سهام درواقع یک خون تازه‌ای است که به بازار مورد اقبال مردم وسهامداران تزریق شده و این یک تحول است.وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: البته در شرایطی که برخی دارندگان سهام عدالت وضعیت اقتصادی مناسبی به خاطر آثار اقتصادی بیماری کرونا ندارند و این موضوع وضعیت متفاوتی برای آنها ایجاد کرده با این کار می‌توانند به درستی سهامی را که در اختیار دارند مدیریت کنند و با دستورالعملی که به زودی تدوین خواهد شد، برخی از سهام خود را به فروش برسانند.دژپسند گفت: توصیه من این است که تا می‌توانند این سهام را خود مدیریت کرده و از فروش آن به صورت فوری و شتاب‌زده خودداری کنند. وی ادامه داد: دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه کنند که الان ممکن است تعدادی افراد سود جو برای خرید این سهام وارد میدان شوند و از اطلاعاتی که هنوز کامل نشده درباره ارزش سهام سوء استفاده کنند و قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند که خطر ناک است و بایددارندگان سهام دقت کنند زیرا این سهام ارزشمند است. عضو هیات دولت گفت: البته ما اطلاع رسانی خواهیم کرد و بسته به سهامی که دارند از یک میلیون تومانی تا چهار صد هزار تومانی متناسب با ارزش سهام در واقع متفاوت است و اجازه خرید پایین تر ندهند .دژپسند افزود:  ارزش سهام بورسی نوسان خواهند داشت اما این نوسان مدیریت خواهد شدتا زیاد نشود به خصوص شرکت‌هایی که درسبد سهام عدالت هستند از شرکت‌های معتبر و قوی هستند بنابراین این سهام ارزش تاریخی دارد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه سهام عدالت سهام ارزشمندی است و به مرور درباره جزئیات اطلاع رسانی خواهیم کرد، خاطرنشان ساخت:‌ این که سهامدار خودش مدیریت کند یا به شرکت واگذار کند بستگی به خودش دارد اما توصیه من به مردم این است که  به اطلاع رسانی هم توجه کنند و از فروش فوری و شتابزده جلوگیری کنند.دژپسند گفت: شرکت‌هایی که در سهام عدالت هستند شرکت‌های مهم و قدرتمندی هستند پس این سهام هم ارزشمند است. همچنین در صورتی که قرار است  مدیریت مستقیم سهام از سوی دارندگان انجام شود، این موضوع نیز به طور کامل مشخص و اعلام می‌شود که چند درصد از سهام را دارندگانش می‌توانند بفروشند یا واگذار کنند.