پلاسما درماني براي كرونا جواب داد

آرمان ملي: اصناف ايران با دستور دولت از 30 فروردين به «روال عادي» بازگشت و شمار آمار مبتلايان (طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت) هر روز کاهش پيدا مي‌کند، اما رئيس جمهور که از همه مشاغل و مردم خواسته تا فعاليت عادي خود را از سر بگيرند، اما روز گذشته حسن روحاني از مردم خواست که براي کارهاي غيرضروري، از خانه خارج نشوند و اگر از منزل خارج شديد و در کوتاه‌ترين زمان به منزل برگرديد! اين گفته و توصيه در حالي مطرح مي‌شود که طبق اعلام رسمي کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت از روز سه شنبه (9 ارديبهشت) تا چهارشنبه (10 ارديبهشت) 1073 مورد جديد مبتلا به کوويد 19 در کشور شناسايي شده و 80 نفر نيز جان باخته‌اند. به اين ترتيب شمار کل مبتلايان به کرونا در ايران به 93‌هزار و 657 نفر و فوت‌شدگان به پنج‌هزار و 957نفر رسيد. بيش از 73‌هزار نفر نيز بهبود يافته‌اند. تا روز سه شنبه تعداد مبتلايان به کوويد-19در کشور 92‌هزار 584 نفر و فوت‌شدگان پنج‌هزار و 877 نفر اعلام شده بود.
اما کاهش آمار کرونا در کشور باعث اظهارنظرهاي متفاوتي شده است، در حالي وزارت بهداشت اعلام مي‌کند که آمار رسمي و قطعي از سوي اين وزارتخانه اعلام مي‌شود، اما برخي مواقع اظهار نظرهايي در رابطه با آمار منتشر مي‌شود. چند روز پيش بود که مرکز پژوهش‌هاي مجلس اعلام کرد آمار واقعي مبتلايان و جان‌باختگان چند برابر آمار رسمي است. وزارت بهداشت اما مي‌گويد تفاوت آمار رسمي و واقعي به خاطر محدوديت کيت آزمايش است. با اين حال روز گذشته قاسم باباجاني، معاون درمان وزير بهداشت اعلام کرد که گير کار در دو يا سه هفته اول شروع اپيدمي کرونا در اوايل اسفند است که تعداد آزمايشگاه‌ها در کشور کم بود. در روزهاي اول فقط آزمايشگاه انستيتو پاستور را داشتيم و بعد آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشکي تهران و بعد بيمارستان مسيح دانشوري هم اضافه شد و نمونه هاي تست افراد مشکوک به تهران مي‌آمد و به همين علت مقداري تاخير داشتيم. او درباره علت آمارهاي متناقض نيز گفت: «ما دو دسته بيمار در مورد کرونا داريم افراد قطعي و افراد محتمل».
روند مثبت پلاسما درماني
آيا خون بيماران شفايافته، مبتلايان به کرونا را نجات مي‌دهد؟ اين سوالي بود که طي يک ماه گذشته بسياري از کارشناسان و پزشکان به‌دنبال پاسخ آن بودند. ايران نخستين کشور در اجراي پلاسمادرماني براي بيماران مبتلا به کرونا بود و بخش اول و مهم اين پروژه با تزريق پلاسما به 200 بيمار در اواسط فروردين‌ماه تکميل شد. بعد از ايران چندين کلينيک از جمله بيمارستان دانشگاه مونستر در آلمان، در حال برنامه‌ريزي براي استفاده از پلاسماي خون بيماران شفا‌يافته، به‌عنوان روش ايمن‌سازي منفعل هستند. اول ارديبهشت‌ماه بود که اعلام شد اهداي پلاسماي خون افراد بهبود يافته از کرونا پس از دو هفته، مي‌تواند در جهت بهبود بيماران کرونايي موثر باشد. در همين راستا سازمان انتقال خون از بهبود يافتگان کوويد -19 خواست با حضور در مراکز جامع اهداي پلاسما 14 مرکز استان کشور در پروژه جمع‌آوري و ذخيره پلاسما با هدف تامين نيازهاي درماني پيش بيني شده مراکز درماني شرکت کنند. مديرکل انتقال خون استان تهران از دريافت پلاسماي 10 نفر از بهبوديافتگان کرونا در تهران خبر داد و گفت: اين درمان به بهبودي زودتر افرادي که دچار کروناي شديد هستند، کمک مي کند. طي روزهاي اخير تاکنون تعداد زيادي براي اهداي پلاسما مراجعه کردند که از اين تعداد 10 نفر موفق به اهداي پلاسما شده‌اند. جمع آوري پلاسما را طي دو روز آينده به دو شيفت کاري افزايش مي دهيم. معاون درمان وزارت بهداشت نيز اين موضوع را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: «حدود 150 بيمار در استان‌هاي مختلف از بيماران شديد و خفيف پلاسمادرماني شده‌اند.» با اين حال بايد منتظر ماند که در روزهاي آينده اين روش درمان که در بسياري از کشورهاي دنيا در جهت درمان کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، مي‌تواند موثر باشد.