معمای کیم حل نشد

علیرغم پخش تصاویری از رئیس کره شمالی از تلویزیون این کشور اما کارشناسان کماکان زنده بودن او را تایید نمی‌کنند و می‌گویند یک نطق زنده بین المللی می‌تواند اثبات کند «اون» زنده است
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: « تا اصالت تصاویر منتشر شده تایید نشود، نمی‌توان هیچ پرسشی را در این مورد که «کیم» زنده است یا نه؛ پاسخ داد!»، این خلاصه ترین پاسخ به پرسشی است از کارشناس روابط بین الملل در واکنش به انتشار تصاویر «کیم جونگ اون» از رسانه‌های کره شمالی.
«محسن جلیلوند» در تشریح بیشتر پاسخِ خود می‌گوید:« در چنین جوامعی با این سطح پنهانکاری و بسته نگاه داشتنِ فضای
اطلاع رسانی؛ طبیعی است به هر تصویری اعتماد نکنیم و برعکس، صدها پرسش دیگر مطرح شود که این تصویر را امسال گرفته اند یا سال‌ها قبل؟ اصلا چنین کارخانه ای وجود خارجی دارد؟ و پرسش‌هایی از این دست اما؛ به طور کلی اگر اخبار آن روزنامه چینی را تایید شده بپنداریم که تیمی‌پزشکی از چین عازم کره شمالی شده اند قطع به یقین « کیم جونگ اون» در بستر بیماری بوده است حال با طی دوران نقاهت به میان مردم بازگشته یا این هم جزئی از ماجرا است را به زودی خواهیم فهمید.»


>اگر پدر و پدربزرگ زنده بودند...
کره شمالی تاکنون درباره عدم حضور کیم جونگ اون در انظار عمومی‌سکوت کرده بود و اکنون بدون هیچگونه توضیحی رسانه‌های این کشور تصویری از کیم جونگ اون را نشان داده‌اند که درحال قیچی کردن روبان قرمز رنگ در مراسم افتتاحیه کارخانه تولید کود شیمیایی است. کیم برای نخستین بار اکنون در انظار عمومی‌دیده شده است.
خبرگزاری کره شمالی (KCNA) گزارش داده است که کیم روز جمعه اول مه (۱۲ اردیبهشت) کارخانه تولید کود شیمیایی را افتتاح کرد. روزنامه رودونگ سینمون Rodong Sinmu- کره شمالی هم تصاویر بازدید از استان پیونگان جنوبی را منتشر کرده است. در این تصاویر علاوه بر رهبر کره شمالی دیگر نمایندگان عالی‌رتبه کشور از جمله کیم یو جونگ خواهر و کومو یو جونگ مشاور شخصی او نیز دیده می‌شوند.
خبرگزاری کره شمالی نوشته است که وقتی کیم در مراسم افتتاحیه کارخانه تولید کود شیمیایی ظاهر شد حاضران با شور و شعف خاصی از رهبر خود استقبال کردند. «کیم» از کارخانه بازدید کرده و از روند تولید کود شیمیایی مطلع شده است. کیم گفته است که اگر پدربزرگش «کیم ایل سونگ» و پدرش «کیم جونگ ایل» از افتتاح کارخانه مدرن تولید کود باخبر می‌شدند حتما احساس شادی فراوانی می‌کردند.
>پنهانکاری برای دشمن شناسی!
اگرچه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای نخستین بار طی چند هفته گذشته در انظار عمومی‌ظاهر شده است و رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اولین حضور رهبر کره شمالی در انظار عمومی‌پس‌از غیبتی ۲۰ روزه، از احتمال گفت‌وگو با او خبر داده و رئیس جمهور سوریه در نامه‌ای به رهبر کره‌ شمالی برای وی آرزوی سلامتی و برای ملت کره‌ شمالی نیز آرزوی شکوفایی و پیشرفت کرده است اما همچنان جای این پرسش خالی است که«غیبت‌های این چنینی در نهایت چه معنا، مفهوم و دستاوردی می‌تواند داشته باشد؟»
جلیلوند معتقد است:« یکی از دم دستی ترین دستاوردها، شناسایی دشمن است، کسانی که از مرگ و نیستی رهبر کره شمالی حرف زدند و با شنیدن خبر مرگ او خوشحالی کردند و به اصطلاح دست زدند!»
این کارشناس مسائل بین المللی می‌گوید:« چنین رفتارهایی می‌تواند برخی از واکنش‌های احتمالی و پنهانی را عیان تر کند ضمن آن که گمانه زنی‌ها و خبرهای ضد و نقیض، تماماً از بیرون کره شمالی هدایت می‌شد واگرنه در داخل کره که معمولاً حرفی زده
نمی‌شود.»
وقتی از جلیلوند سوال می‌کنیم مرگ و زندگی رهبر کره شمالی وقتی ساختار بر اساس قدرت یک خانواده استوار باشد چه تفاوتی می‌تواند ایجاد کند؟ پاسخ می‌دهد:« حکومت‌های مبتنی بر فرد یا جوامع فردگرا؛ در مواقع اینچنینی یعنی فقدان و پنهان شدن، دچار تلاطم خواهد شد ضمن آن که بالاخره هستند افراد تاثیرگذاری که در چنین مواقعی نبض ماجرا را در دست گیرند و سبب تغییر و تحولی عمیق شوند.»
>فشار رسانه ای و معاملات پشت پرده!
کیم جونگ اون قبلا (۱۵ آوریل) به طور غیرمنتظره در جشن تولد پدربزرگش «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار کره شمالی، شرکت نکرده بود و همین سبب شد که شایعات زیادی درباره سلامتی و عمل جراحی او پخش شود. روز دوشنبه اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) وب سایت "Daily NK" که از سئول اداره می‌شود و در کانون خبرهایش کره شمالی قرار دارد، گزارش داده بود که کیم در تاریخ ۱۲ آوریل (ده روز پیش) در بیمارستان بستری شده و مدت کوتاهی پس‌از آن تحت عمل جراحی قلبی و عروقی قرار گرفته است.
"سی‌ان‌ان" CNN نیز با استناد به یک مقام دولتی آمریکا گزارش داده بود که وضعیت سلامتی کیم وخیم است. مشاور امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی اما با رد این گزارش‌ها گفته بود که رهبر کره شمالی زنده است و در یک استراحتگاه تابستانی در شهر ونسان استراحت می‌کند و احتمالا به زودی در انظار عمومی‌ظاهر خواهد شد.
جلیلوند در ادامه ی گفت و گوی خود با آفتاب یزد، با اشاره به مرگ استالین می‌گوید:« همیشه هم این گونه نیست که از میان رفتن یک رهبر مستبد اثرات خوبی داشته باشد همان گونه که مرگ استالین برای جهان دردسرهای تازه ای آفرید.»
این کارشناس روابط بین الملل که در پاسخ به پرسشی مبنی این که آمریکایی‌ها از مرگ«اون» خوشحال خواهند شد یا ناراحت؟! ضمن ارائه ی توضیحات بالا ادامه می‌دهد:«برای امریکایی‌ها، اهداف و سیاستگذاری‌های خودشان مهم است اما این که خوشحال می‌شوند یا ناراحت بستگی به جانشینی دارد که تعیین می‌شود کمااین که وقتی خورشچف به جای استالین آمد با استقرار موشک در کوبا عملاً امنیت ایالات متحده را به خطر انداخت.»
جلیلوند در واکنش به این مسئله که چرا آمریکایی‌ها و شخص ترامپ اگر حقیقت را می‌دانند، نمی‌گویند؟! خاطرنشان می‌کند:
« نخست این که شک نکنید ـ بالای هشتاد درصد ـ سیستم امنیتی آمریکا از اصل موضوع خبر دارد اما دامن زدن به شایعات، گسترش گمانه زنی‌ها و عیان نکردن اصل موضوع به آن دلیل است که پشت پرده چک و چانه زدن‌هایی در حال اجرایی شدن است و تا حصول نتیجه، اخبار برملا کننده ی واقعیت‌ها، به بیرون درز پیدا
نخواهد کرد.»
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه می‌دهد:« وقتی ترامپ آن گونه سخن می‌گوید یعنی پالس‌هایی از سیستم امنیتی آمریکا دریافت کرده و اطمینانی که باید حاصل می‌شده، شده است؛ فقط می‌ماند نتیجه ی بازی‌های پشت پرده که هرگاه نتایج به دلخواه بود دیگر ابهامی‌باقی نخواهد ماند.»
>مثلثی که برای آینده ی پیونگ یانگ تصمیم می‌گیرند؟!
جلیلوند در واکنش به این موضوع که اساساً قرار نیست قدرت از خاندان « کیم ایل سونگ » خارج شود در ضمن، نوع حکومت در کشورهایی شبیه کره شمالی فردگرا و فردمحور است پس مرگ و زندگی یک رئیس جمهور چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟! می‌گوید:
« قطعا قدرت از خانواده کیم ایل سونگ بیرون نخواهد رفت اما اجرایی شدن هر تصمیم به هماهنگی یک مثلث تاثیرگذار بستگی تام و تمام دارد؛ حزب جوچی، سیستم امنیتی و خانواده کیم یعنی برای جانشین احتمالی «اون» باید بین این سه بخش هماهنگی و توافقی صورت پذیرد واگرنه چالش‌های عجیب و غریبی رخ
خواهد داد.» این کارشناس مسائل بین المللی با تاکید دوباره بر تردید در اصالت فیلم‌های منتشر شده می‌گوید:« تنها راه رفع ابهام سخنرانی عمومی‌به صورت زنده است به گونه ای که در شبکه‌های بین المللی همزمان پخش شود واگرنه همچنان گمانه زنی‌ها و شبهه افکنی‌ها ادامه خواهد یافت.»
جلیلوند می‌افزاید:« جانشین «اون» نیز آن چنان مشخص نیست برخی از خواهر کوچکتر، برخی از خواهر بزرگتر و برخی حتی از فرزند «اون» حمایت می‌کنند بی تردید تغییرات در کره شمالی بر منطقه و جهان تاثیر خواهد گذاشت. نکته ی آخری که باید اضافه کنم این که اظهار نظر ترامپ مبنی بر آمادگی برای گفت و گو یک اظهار نظر دیپلماتیک و خود را به در و دیوار زدن است واگرنه ترامپ به خوبی از واقعیت‌ها باخبر است و سخت مشغول چانه زنی(!) این اظهار نظر نیز بخشی از همان امتیاز گیری‌ها است که به زودی مشخص خواهد شد.»
>غیبتِ کرونایی!
کیم، ۳۶ سال دارد و آن طور که گفته شده به امراضی چون فشار خون و قند بالا مبتلا است. با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد درباره وضعیت جسمی‌رهبر کره شمالی، برخی گزارش‌ها هم می‌گفتند ممکن است کیم جونگ اون مشغول وقت‌گذرانی در مرکز سیاحتی وونسان باشد، شاید به این دلیل که نمی‌خواهد به مراکز شیوع ویروس کرونا نزدیک باشد. کره‌شمالی در اواخر ماه ژانویه مرزهای خود را به دلیل اپیدمی‌کرونا در چین بست.