حوزه علميه به ما فشاري وارد نکرده است

علي ربيعي سخنگوي دولت: حوزه علميه به ما فشاري وارد نکرده است شرق: در حالي که برخي اخبار و اظهارنظرها حاکي از فشار به دولت براي بازگشايي اماکن مذهبي است اما علي ربيعي سخنگوي دولت گفت «ما از سوي نهادهاي رسمي که متولي اين کار هستند، مثل مديريت حوزه علميه قم فشاري نداشتيم. سپاسگزاري مي‌کنيم از همکاري کاملي که با ما دارند؛ من فکر مي‌کنم در تاريخ حمايت مراجع از تصميماتي که متخصصان امر در اين زمينه اتخاذ کردند بي‌نظير بوده است. البته برخي‌ها هم در اين حوزه اظهارنظر مي‌کنند که هيچ مسئوليتي ندارند».
اين در حالي است که در روزهاي گذشته رئيس سازمان تبليغات اسلامي رسانه‌هاي اصولگرا مانند کيهان، آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد و حتي سخنگوي حوزه در يک اظهار نظر شخصي بابت بازنشدن اماکن مذهبي، زيارتي و مساجد به دولت اعتراض و انتقاد کرده بودند.
علي ربيعي با بيان اينکه مرجع اصلي تصميم‌گيري در مورد بازگشايي مجدد اماکن مذهبي و آموزشي وزارت بهداشت است، گفت: از آقاي اعرافي سپاسگزاري مي‌کنم که به عنوان نماينده حوزه خودشان و نمايندگانشان در اين جلسات مشارکت مي‌کنند. با نظر هم، پروتکل‌هاي بهداشتي اخذ مي‌شود و تصميماتي که تاکنون اخذ شده در مورد شهرهاي سفيد و مساجد بوده است.
ربيعي با تأكيد بر اينکه فشارهايي از سوي حوزه علميه در کار نبوده، در ادامه گفته ما توصيه مي‌کنيم افرادي که تريبون‌هاي رسمي دستشان هست، اجازه دهند کارگروه‌هاي ذي‌ربط با فراغ بال و با آرامش تصميم خود را بگيرند. اين گفته ربيعي تأييدکننده اين است که فشار وجود دارد ولي نه به صورت رسمي از ناحيه حوزه علميه.


سخنگوي دولت گفته است: هيچ‌کس نمي‌تواند ادعا کند که در پابوسي حضرت امام رضا (ع) مشتاق‌تر از ديگري است؛ قطعا اعضاي دولت، اعضاي ستاد ملي، اعضاي کارگروه‌ها، کادر وزارت بهداشت و درمان که در اين زمينه مشورت مي‌دهند، در برخي مواقع از مدعيان اشتياقشان براي زيارت بيشتر است. خود دولت و رئيس‌جمهور در اين زمينه حساسيت دارند. ما نمي‌توانيم در مورد زيارتگاه‌ها تصميم بگيريم؛ چون فقط بحث زيارتگاه‌ها نيست که بگوييم همان‌جا را کنترل مي‌کنيم. مسير سفر، هتل‌داري، رستوران‌داري ميان راه و مقصد، مسير برگشت و ديد و بازديدها هم هست؛ مجموعه بزرگي است.
او گفت: در صورت گزارش‌هاي جديد و پروتکل‌هاي اطمينان‌بخش جديد، تصميمات جديد را اعلام مي‌کنيم. قطعا اين تصميات جديد در راستاي ديدگاه‌هاي کارشناسي وزارت بهداشت و مورد توافق نمايندگان رسمي نهادهاي مسئول که در مورد جان مردم هم پاسخگو هستند، گرفته مي‌شود. افرادي هم هستند که اظهارنظر مي‌کنند، اما مسئوليتي در قبال جان مردم ندارند.
 سخنگوي دولت در پايان در ارتباط با مراکز آموزشي هم گفت که هماهنگي‌هاي لازم ميان دو وزارتخانه آموزش‌ و پرورش و آموزش عالي با همکاري وزارت بهداشت انجام مي‌شود، اما الان تصميم جديدي اتخاذ نشده است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي گفته بود پس از بازگشايي مراکز تجاري و تفريحي، افراد متدين از عدم بازگشايي مساجد و حرم‌ها گلايه دارند. در هفته گذشته روزنامه کيهان هم حداقل دو بار، يک بار در ستون خوانندگان خود و دو، سه روز بعد هم در مطلبي جداگانه خواستار بازشدن اماکن مذهبي و زيارتي شده بود. کيهان نوشته بود اين سؤال در بين مردم مطرح مي‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها يا بوستان‌ها و بسياري از موارد ديگر که اين روزها شاهد آن هستيم، بلامانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمي در شيوع کرونا داشته‌اند و با رعايت اصول و موازين بهداشتي از بسياري از اماکن ديگر قابل کنترل‌تر هستند بايد همچنان بسته بمانند؟ 
علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشايي مساجد و اماکن متبرکه شده بود. او که همان دو ماه پيش هم مخالفت شخصي خود را با تعطيلي نمازجمعه اعلام کرده بود، هم جمعه هفته پيش در هشتمين پيام جمعه که توسط پايگاه اطلاع‌رساني وي منتشر شد و جمعه همين هفته اعتراض خود را نسبت به تعطيلي نمازجمعه و بسته‌بودن اماکن مذهبي اعلام کرد. او در آخرين اظهارنظر خود گفته است: «از روز اول اصرارمان اين بود که تعطيلي و حذف راه‌حل مسئله نيست، دستگاه‌هاي بهداشتي روي مباني تخصصي نظر مي‌دهند و مي‌گويند تعطيل، اما مسئول درمان و بهداشت کشور هستند نه مسئول مديريت کشور. مديريت کشوري بايد براي ابعاد مختلف برنامه بريزند، اين حذف‌ها، دربستن‌ها و تعطيل‌کردن‌ها، تا کي مدارس و دانشگاه‌ها و جريان‌هاي عظيم سازنده ديني و فرهنگي ما به خاطر اينکه در مقابل چنين بلايي قرار گرفته‌ايم، بسته باشند؟».