حمله تازه اصولگرايان به علي لاريجاني

آرمان ملي- نسترن فراهاني: عبور اصولگرايان از ياران خود اولين بار نيست که سروصدا به‌پا مي‌کند، علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس دهم هم آخرين نفر از اين جبهه نيست که در تيررس حملات هم‌فکران خود قرار مي‌گيرد. چندي است برخي چهره‌هاي تندرو و اصولگراي مجلس دهم که اکثريت آنها در مجلس يازدهم هم حضور دارند به جاي ارائه برنامه‌اي مدون و مشخص براي اداره مجلس يازدهم در گيرودار نقد عملکرد علي لاريجاني در مجلس دهم هستند. اين درحالي است که لاريجاني نه تنها در مجلس يازدهم حضور ندارد بلکه به خاطر ويروس کرونا مدتي است خانه‌نشين شده و در جلسات مجلس هم حضور ندارد. نکته قابل تامل در اين نقدهاي غالبا بدون هدف اين است که دقيقا افرادي منتقد امروز لاريجاني و عملکرد او در مجلس دهم هستند که از اصلي‌ترين افراد در بدنه راي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس بوده‌اند.
کاهش قدرت صحن مجلس
عبدالکريم حسين‌زاده عضو فراکسيون اميد مجلس در اين رابطه به «آرمان ملي» گفت: «مهم ترين موضوع مجلس دهم اين بود که در درون آن يارکشي صورت گرفته بود و سه فراکسيون درون آن با يکديگر رقابت مي‌کردند. دوم آنکه آقاياني که امروز مدعي رئيس پروري مجلس هستند به ياد بياورند که اصلي‌ترين بدنه راي لاريجاني خود اين افراد بوده‌اند. تحليل آنها در زماني که لاريجاني ديگر نماينده مجلس نيست انساني نيست. اگر نوچه پروري در مجلس شکل گرفته خود اين افراد آن را آغاز کرده‌اند و حالا که دوره پايان رسيده خود را کنار مي‌کشند. اين آقايان کساني بودند که براي پيشگيري از فعاليت جريان اصلاح‌طلب درون مجلس به‌کرات آئين‌نامه داخلي مجلس را تغيير مي‌دادند و قدرت هيات رئيسه را خود اين افراد افزايش دادند. برخي نمايندگان در يک فضاي خصوصي مجلس را به اين روز انداختند. بعد از مجلس ششم و مجلس هفتم تمام تلاش آنها براي اين بود که مجلس تکصدايي شود و هيات رئيسه محور باشد». او افزود: «افرادي که امروز منتقد هستند بناي اين مجلس را ساختند اگر امروز نقدي هم دارند مي‌توانند آئين‌نامه داخلي مجلس را زير و رو کنند در پس آن هم قدرت صحن علني را افزايش دهند. اين افراد احتمال بيشتري مي‌دادند که رياست از بين خودشان باشد بنابراين مجلس را رئيس‌پرور بار آوردند».
سبد راي قاليباف


علاوه بر موضوعاتي که هنوز از مجلس دهم بر سر زبان‌هاست، امروز اصولگرايان براي انتخاب رياست مجلس بيش‌فعال هستند، به طوري که براي يک کرسي تعداد زيادي کانديدا و رقيب دارند. حسين‌زاده در اين باره معتقد است: «سه گروه براي رياست امروز پيشگام هستند، احمدي‌نژادي‌ها، پايداري‌ها و خاکستري‌ها که جزئي از سبد راي قاليباف هستند چراکه قاليباف هم سياست علي لاريجاني را در پيش گرفته و قصد دارد راي‌هاي خاکستري مجلس را از آن خود کند. ما اصلاح‌طلب‌ها به‌اندازه توان خود در مجلس حرف زديم و لاريجاني براي ما مسيري باز نکرد. اگر نمايندگان مجلس يازدهم با مردم صادق هستند در مجلس آينده بررسي کنند چه کساني به چه ميزاني قدرت سياسي رئيس مجلس را افزايش دادند». با اين حال اصولگرايان همچنان بر مواضع خود باقي هستند و اصرار دارند کسي که مجلس را از راس امور به موقعيت امروز نشاند رئيس مجلس بود. چنانکه الياس نادران يکي از منتخبين مجلس يازدهم چند روز پيش در توئيتي نوشت که «بزرگ‌ترين دستور کار مجلس يازدهم اين است که مجلس لاريجاني را به مجلس شوراي اسلامي تبديل کند!» نادران معتقد است زين پس مجلس به راس امور بازمي گردد، علاوه بر الياس نادران سيدنظام موسوي هم ذيل توئيت نادران يادآور شد: «برادر انقلابي و استاد فرهيخته‌ام آقاي دکتر نادران تاکيد کرده‌اند که مجلس لاريجاني را بايد به مجلس شوراي اسلامي تبديل کنيم. حرف بسيار درستي است، بنده هم اين گزاره را اضافه مي‌کنم که «مجلس لاريجاني» فقط يک «اسم» نيست بلکه يک «رسم» است. اسم مهم نيست، رسم را بايد برانداخت».