واحد پول کشور با حذف چهارصفر «تومان» شد


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۵ نفر از نمایندگان آغاز شد. طبق تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس، مجلس دهم تا چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) جلسه علنی خواهد داشت و قرار است در این مدت طرح‌ها و لوایح اعاده شده از شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
همچنین مجلس به دلیل عید سعید فطر، پس از ۳۱ اردیبهشت ماه جلسه علنی نخواهد داشت و بر این اساس اختتامیه مجلس دهم در روز ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. البته پایان دوره مجلس دهم ۶ خرداد ماه است و در مدت زمان باقی مانده هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس به فعالیت تقنینی و نظارتی خود ادامه می‌دهند.
برخی از مردم سهام عدالت ندارند
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: دولت لایحه‌ای در سال ۹۶ برای سامان دادن به وضعیت سهام عدالت به مجلس ارائه کرد که از آنجایی که کمیسیون اقتصادی مجلس تعدد بررسی طرح و لوایح داشت، بررسی این لایحه در مجلس به نتیجه نرسید.


وی ادامه داد: بر این اساس دولت با اذن مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت را در دستور کار قرار داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر درباره سهام عدالت تبعیض وجود دارد و برخی از افراد در سال‌های گذشته شرایط برای دریافت سهام عدالت نداشتند و باید دولت راهکاری را برای این افراد که سهام عدالت ندارند، در نظر بگیرد.
مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: این موضوع را در دولت مطرح کنید تا راهکاری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.
حذف چهار صفر
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور که بر اساس آن چهار صفر از پول ملی حذف می‌شود موافقت کردند. گفتنی است، این لایحه مشتمل بر یک ماده و پنج تبصره است و نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدند.
در جریان بررسی این موضوع، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واحد پول ما ریال و واحد پول ریز ما دینار است که این واحدها مربوط به ۵۰ سال قبل است و عملاً از گردونه خارج شده‌اند.
وی با بیان اینکه ما باید فوراً برای پول خود واحدی را تعیین کنیم، گفت: با توجه به تحریم‌ها، قیمت‌های ما بسیار رشد داشته اما اسکناس ما متناسب با این موضوع افزایش نیافته و بر این اساس لازم است که این لایحه تصویب شود.
اولویت اصلی کشور نیست
در ادامه جلسه سید تقی کبیری در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: این موضوع در دولت‌های مختلف مطرح شده و ضرورتی ندارد که در شرایط فعلی به صورت فوریت‌دار مورد بررسی قرار گیرد چرا که تغییر واحد پول، اولویت اصلی کشور نیست.
وی ادامه داد: در راستای این تغییر، هزینه‌های زائد و زیادی به وجود خواهد آمد چرا که چاپ اسکناس و سکه جدید و تغییر در نرم‌افزارهای کلیه سیستم‌های بانکی و مالی، هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت و با وضعیتی که بودجه کشور دارد، ما نباید هزینه اضافی روی دوش دولت بگذاریم.
همچنین مهرداد لاهوتی در مخالفت با این موضوع گفت: ارائه این لایحه اتفاق جدیدی نیست، دولت قبل هم این لایحه را ارائه داد و ما باید زمانی این لایحه را به تصویب برسانیم که کشور ثبات اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: در شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان این اقدام را انجام داد و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این است که در این شرایط سخت اقتصادی معلوم نیست که حذف چهار صفر از پول ملی، اوضاع اقتصادی را بهتر یا بدتر می‌کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار مردم آن است که قیمت‌ها ارزان شود اما قطعاً با این مصوبه، شاهد تأثیرات اقتصادی جدیدی در زندگی مردم خواهیم بود.
به حل مشکلات کمکی نمی‌کند
در ادامه جلسه، نادر قاضی‌پور نیز در مخالفت با کلیات لایحه مذکور، گفت: حذف چهار صفر از پول ملی به حل تورم و مشکلات اقتصادی کشور کمکی نمی‌کند. با بازی با اعداد نمی‌توان مشکل تورم را حل کرد و ما باید اجازه دهیم که این موضوع را مجلس یازدهم در فرصت کافی مورد بررسی قرار دهد.
در مقابل جمعی از نمایندگان در موافقت با کلیات لایحه مذکور صحبت کردند که علی بختیار در این باره، گفت: برای اصلاح اقتصادی کشور در وهله اول باید دست به اصلاحات پولی و اصلاح نظام بانکی زد و این اقدام هم در همین راستا انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: حذف چهار صفر از پول ملی قطعاً در کوتاه‌مدت مفید خواهد بود و تأثیرات مثبت خود را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، تسهیل محاسبات را به دنبال خواهد داشت.
همچنین صدیف بدری در موافقت با موضوع مذکور، گفت: این مصوبه قطعاً تأثیری روی قیمت‌ها نخواهد داشت، صرفاً باعث تسهیل محاسبات می‌شود و مخالفان این لایحه نیز صرفاً درباره زمان بررسی این لایحه مخالفت داشتند اما درباره محتوای آن، کسی مخالف نبود.
در ادامه جلسه، محمدرضا صباغیان در موافقت با لایحه مذکور اظهار داشت: ارزش پول ما امروز بسیار کاهش یافته است و امروز کسی از دینار و ریال استفاده نمی‌کند. این واحدهای پول بسیار بی‌ارزش شده به‌گونه‌ای که هزینه‌های چاپ پول ارزش بیشتری از خود پول دارد و هزینه‌های بیشتر در بر خواهد داشت.
لازم به یادآوری است که در نهایت این لایحه به تصویب نمایندگان رسید.
کاهش هزینه‌های کشور
با حذف چهار صفر
عبدالناصر همتی در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: تورم شدید طی ۵ دهه اخیر باعث کاهش کارایی پول ملی کشورمان شده است و پول ملی ما یعنی ریال در جامعه کاربردی ندارد و دینار هم مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد.
وی افزود: از آنجایی که فوریت لایحه مذکور در مهر سال گذشته به تصویب رسید، تقاضای بنده آن است که نمایندگان کلیات آن را تصویب کنند و اگر نقطه نظری داشتند، در جزئیات لایحه مطرح کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی با‌اشاره به هزینه بسیار زیاد چاپ و امحای اسکناس، تصریح کرد: ما در حال حاضر ۸ میلیارد اسکناس داریم که ۵ میلیارد آن زیر 2/000 تومان است که با این تغییر می‌توانیم سکه‌های یک تومانی را به جای اسکناس هزار تومانی و سکه ۵ تومانی را هم به جای اسکناس ۵ هزار تومانی به صحنه آوریم.
همتی با بیان اینکه در حال حاضر مسکوکات از رده خارج شده است، تصریح کرد: سرانه ما در مسکوکات بسیار پایین است اما در مقابل سرانه اسکناس در کشورمان نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و ما سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که بسیار هزینه‌بر است.
«تومان»؛ واحد پول کشور
همتی با بیان اینکه با تصویب این مصوبه، مسکوکات احیاء می‌شود، گفت: قطعاً این اقدام تأثیری در تورم نخواهد داشت بلکه ما این کار را در راستای انجام وظایف بانک مرکزی پیشنهاد کردیم و به دنبال تسهیل مبادلات بازرگانی مردم هستیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: هر دو پول باید به موازات هم حرکت کنند تا پذیرش و عملیاتی شدن این اقدام در جامعه به صورت یکسان بوده و در نهایت به سرانجام برسد.
همتی با ‌اشاره به اینکه این موضوع حدود یک سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: شب گذشته این موضوع مجدداً در هیئت دولت بررسی شد و در آن جلسه تأکید شد که پول ما تبدیل به تومان شود.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و پس از تصویب کلیات لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی، ماده واحده و جزئیات این لایحه به تصویب رسید.
تصویب لایحه مناطق آزاد
نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران موافقت کردند.
در ادامه جلسه، وکلای ملت ماده واحده این لایحه را بررسی و به تصویب رساندند که مطابق با آن در منطقه سرخس، دوغارون و مازندران در محدوده‌هایی به شرح پیوست، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد می‌شود.
بر اساس تبصره این ماده، مناطق آزاد تجاری - صنعتی یاد شده بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران اداره خواهند شد.
قیمت‌های افسارگسیخته
در پایان جلسه علنی دیروز دوشنبه مجلس «حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر» نماینده مشهد در تذکر شفاهی  گفت: شاهد هستیم روز به روز سفره مردم کوچک می‌شود و عدم نظارت بر قیمت‌ها مردم را آزار می‌دهد.
وی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر قیمت‌های بازار وجود ندارد، گفت: برنج با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود اما با قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد که بالاتر از قیمت ارز آزاد است. دولت نظارت‌ها را افزایش دهد. در ادامه جلسه، محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز خواستار اعمال افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای کارمندان نهادهای کتابخانه‌ها شد
همچنین بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان در تذکر شفاهی نسبت به عدم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری انتقاد کرد و گفت: در  حالی که بخش زیادی از مردم از حداقل مسکن برخوردار نیستند ویلاهای چندصد میلیاردی معامله می‌شود. این ویلاها متعلق به چه کسانی است؟
سایر اخبار این روزنامه