معضل پارکینگ جدی تر از همیشه

در کنار تمام مشکلاتی که تهران دارد این شهر این روزها بیش از گذشته با مشکل پارکینگ مواجه است
بطوریکه برخی راننده‌ها مجبورند در خیابان‌های شلوغ پایتخت سوبله پارک کنند
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها که به دلیل حضور نا بهنگام کرونا مجبور به رعایت فاصله اجتماعی هستیم، اکثر افراد جامعه ترجیح می‌دهند که از خودرو شخصی به جای وسائل حمل و نقل عمومی‌استفاده کنند چرا که کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی‌سبب شکسته شدن فاصله اجتماعی می‌شود و این دقیقا موضوعی است که شیوع هر چه بیشتر کرونا را ممکن می‌سازد. با این حال اما به گفته علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران این روزها بار ترافیکی در مناطق مرکزی شهر تهران بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است؛ در چنین شرایطی اولین و
بارز ترین مشکلی که وجود دارد کمبود جای پارک در


معابر شهری است به طوریکه اگر این روزها سری به مرکز شهر بزنید متوجه خواهید شد که حتی جای سوزن انداختن نیست! ماشین‌ها با کمترین فاصله به صورت دوبله و سوبله کنار هم پارک کرده اند
و چیزی به عنوان پارک ممنوع وجود ندارد!
هر کس جایی پیدا کند که بتواند خودرو شخصی اش
را حتی برای دقایقی در آن محل پارک کند
حتما این کار را می‌کند و توجه به تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی دیگر اولویت محسوب نمی‌شود.
با این اوصاف باز هم با کمبود جای پارک مواجه هستیم و خیلی‌ها موفق به پارک خودرو‌های شخصی خود در محدوده مورد نظر نمی‌شوند! البته موضوع کمبود پارکینگ به حالا خلاصه نمی‌شود و این موضوع یکی از قدیمی‌ترین مشکلات شهر تهران به شمار می‌آید اما در شرایط کنونی که کرونا عصر جدیدی را برای ما رقم زده بیش از پیش مشکلات حوزه مدیریت شهری نمود پیداکرده است. سوال اینجاست که آیا تا پایان کرونا و اجرای دوباره طرح ترافیک قرار است با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم؟ هر چند که پیش از این ثابت شده بود طرح ترافیک نه تنها در امر ترافیک شهری و بلکه در رابطه با مشکل پارکینگ هم تاثیر مطلوبی نداشته است اما باید دید کلید حل این مشکلات در دست کدام نهاد است.
> افزایش ترافیک به دلیل کمبود پارکینگ
آخر فروردین ماه بود که سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ترافیک بسیار سنگین در محدوده مرکزی پایتخت، گفت: « محدوده مرکزی تهران، گنجایش این حجم از خودرو را ندارد، در محدوده مرکزی شهر تهران، پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد، برخی از شهروندان نیز در محدوده مذکور به دلیل پر بودن ظرفیت پارکینگها و عدم جای پارک، خودروی خود را به‌صورت دوبله و چند ردیفه در کنار سایر خودروها پارک می‌کنند که این مسئله بیشتر به ترافیک دامن می‌زند. البته همکاران در معابر حضور دارند و نسبت به تذکر یا اعمال قانون اقدام می‌کنند اما ادامه این وضعیت نه تنها مشکلی را از محدوده مرکزی شهر برای کسب و کار حل نمی‌کند بلکه می‌تواند مخل کسب و کار در این محدوده نیز باشد. در صورت ادامه این وضعیت و گستردگی حضور در مناطق مرکزی شهر، شاهد بروز مشکلات بیشتری خواهیم بود.» حالا نزدیک به دو هفته از آن می‌گذرد و روز به روز بیشتر شاهد افزایش ترافیک ناشی از کمبود جای پارک در شهر تهران هستیم. اما چرا برای بهبود شرایط کنونی تمهیداتی اندیشیده نمی‌شود؟ از طرف دیگر چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا از افزایش ترافیک و کمبود جای پارک در سطح شهر جلوگیری کرد؟
> اگر مدیریت شهری به حال خودش رها شود با یک فاجعه رو به رو خواهیم بود
فرهاد خوانساری، کارشناس مدیریت شهری که پیش از این سمت دبیر کارگروه ترافیک را عهده دار
بود در خصوص مشکلات مربوط به جای پارک در سطح شهر تهران به آفتاب یزد گفت:
« کمبود پارکینگ از ازدیاد خودرو‌های شخصی در سطح شهر نشات می‌گیرد، اینکه برخی خانواده‌ها به صورت بی‌رویه از خودروی شخصی استفاده می‌کنند سبب می‌شود تا در سطح شهر با چنین مشکلاتی مواجه باشیم، البته این موضوع در حال حاضر صدق نمی‌کند چرا که این روزها ناگزیر به استفاده از خودرو شخصی هستیم اما به هر حال وضعیت‌موجود نشان می‌دهد که اگر مدیریت شهری به حال خودش رها شود با یک فاجعه رو به رو خواهیم بود. ستاد مقابله با کرونا تشخیص داد که برای جلوگیری از شیوع کرونا و شکستن زنجیره آن بهتر است مردم از خودرو شخصی استفاده کنند و نتیجه آن هم چیزی است که امروز با آن مواجه هستیم، ترافیک سنگین و کمبود جای پارک.»
> بخش خصوصی از ساخت پارکینگ
استقبال نمی‌کند
او در ادامه افزود:« کمبود پارکینگ مسئله ساده ای
نیست که به همین سادگی بتوان به آن
پرداخت، این موضوع نیاز به بحث کارشناسی و اقدامات عملی در این حوزه دارد، این در حالی است که معذورات و مسائلی در این خصوص وجود دارد که مانع از حل آن می‌شود. دست شهرداری هم آن قدری باز نیست که بتواند پارکینگ را به اندازه کافی در سطح شهر فراهم سازد. در حال حاضر چاره ای جز این نیست که در شرایط کنونی با این موضوع دست و پنجه نرم کنیم. درست است که کمبود پارکینگ در سطح شهر تهران طبیعی نیست اما من اعتقاد ندارم که مدیریت شهری در این خصوص کم کاری کرده است. این موضوع را با تعصب، به این دلیل که زمانی در آن مجموعه فعالیت می‌کردم، نمی‌گویم اما مدیریت شهری تمام تلاشش را انجام داده است و پیش از این می‌دیدیم که به نسبت خودرو‌هایی که مجاز بودند وارد طرح ترافیک شوند، پارکینگ وجود داشت. در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و به همین دلیل هم شرایط امروز را نمی‌توان خیلی به حساب کم کاری شهرداری گذاشت. درست است که مدیریت شهری در بخشی از فعالیت خود مسئله تامین پارکینگ را بر عهده دارد اما در همه جای دنیا پارکینگ‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دارند و با ساز و کار خاصی بخش خصوصی ساخت و فعالیت پارکینگ‌ها را بر عهده می‌گیرد اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده است و دلیل آن هم این است که بخش خصوص از این موضوع استقبال نمی‌کند چون ساخت پارکینگ آن طور که باید سرمایه‌ی بخش خصوصی را تامین نمی‌کند.»
> مدیریت شرایط کنونی
از دست مدیریت شهری خارج است
این کارشناس در خصوص راهکار‌ها برای برون رفت
از شرایط موجود گفت:« راهکار این موضوع
کوتاه مدت نیست ما باید فرهنگ زندگی شهری را نه تنها به صورت شعاری بلکه به طور کلی تغییر بدهیم. مردم تا حد امکان نباید برای دور دور از خانه‌هایشان خارج شوند، نمی‌خواهم بگویم هر کسی الان در سطح شهر است در چنین شرایطی قرار دارد اما کسانی که در شرایط کنونی مایحتاج اولیه زندگیشان تامین است، با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها نباید از خانه خارج شوند. ما به یک فرهنگسازی نیاز داریم و آن هم یک فرآیند و پروسه است نه یک طرح یا پروژه؛ یعنی فرهنگ شهر نشینی یک پروسه است که باید اتفاق بیفتد،یک پروژه نیست که بگوییم در طی مدیریت فلان شهردار یا فلان شورای شهر می‌توانیم آن را حل کنیم. در خصوص این موضوع ضرورت بر آن است که مردم مراقبت‌های بیشتری انجام بدهند، البته نمی‌خواهم همه بار را بر دوش مردم بگذارم، به هر حال مسئولین هم باید به خوبی به وظایفشان عمل کنند اما در حال حاضر آشفتگی به وجود آمده است که مدیریت آن عملا از دست مدیریت شهری خارج است بنابر این نمی‌توان این مسئولیت را بر گردن یک نهاد یا مجموعه خاصی انداخت.»سالهاست که کارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقدند بخش خصوصی باید برای ساخت پارکینگ وارد عمل شود اما این موضوع هیچوقت اتفاق نمی‌افتد، سوال این است که چرا شهرداری تهران تسهیلاتی در نظر نمی‌گیرد که بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری در حوزه ساخت پارکینگ و مدیریت آن کند؟
سایر اخبار این روزنامه
معضل پارکینگ جدی تر از همیشه معضل پارکینگ جدی تر از همیشه گزارش تحلیلی آفتاب یزد از ادامه مناقشات پیرامون یک واگذاری؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند گزارش تحلیلی آفتاب یزد از ادامه مناقشات پیرامون یک واگذاری؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند اصلاح آئین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر اصلاح آئین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر قلم در سوگ آقای مترجم قلم در سوگ آقای مترجم نمایندگان مجلس بعد از پایان کار خود چه می‌کنند؟ آیا همه نمایندگان بعد از پایان دوره پست‌های جدید می‌گیرند و از نظر مالی وضعیت خوبی دارند؟ نمایندگان مجلس بعد از پایان کار خود چه می‌کنند؟ آیا همه نمایندگان بعد از پایان دوره پست‌های جدید می‌گیرند و از نظر مالی وضعیت خوبی دارند؟ با مصوبه دیروز مجلس واحد پول ایران، «تومان» می شود و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری خواهد بود با مصوبه دیروز مجلس واحد پول ایران، «تومان» می شود و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری خواهد بود حذف صفرها کسی را خوشحال نمی‌کند مدیریت شهری شورای شهر وشورایاری‌ها مطبوعاتی که دیگر مطبوع نیست .... کرونا ویروسی افشاگر! کرونا ویروسی افشاگر! پایان نمایندگی و چند نکته پایان نمایندگی و چند نکته