حمله مجدد کرونا به ۱۵ استان

روز گذشته احمد حسين‌زادگان، استاندار مازندران نيز با بيان اينکه کماکان هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفريحي و گردشگري تعطيل هستند و پذيرش ندارند از آغاز برنامه‌هاي مذهبي در چهار شهرستان سفيد استان خبر داد و گفت: ساعات کار ادارات کاهش پيدا کرده است. همچنين غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان درباره وضعيت اين استان با توجه به بازگشايي اکثريت مشاغل گفت: در حال حاضر استان خوزستان در شرايط پايداري قرار دارد و مشکل خاصي نيست. اگرچه تعداد بيماران در روز افزايش پيدا کرده، اما قسمت عمده‌اي از اين بيماران به‌صورت سرپايي تشخيص داده مي‌شوند؛ يعني حال عمومي‌شان خوب است، اما به‌صورت سرپايي تشخيص داده شدند و مورد درمان و حمايت قرار گرفتند تا با وضعيت حاد و بحراني به بيمارستان‌ها مراجعه نکنند.
آمار مبتلايان چهار رقمي شد
در دو ماه و نيمي که از اعلام شيوع رسمي ويروس کرونا در ايران مي‌گذرد و پس از يک هفته که شمار مبتلايان به کرونا در کشور، زير‌هزار نفر گزارش مي‌شد، تعداد مبتلايان از يکشنبه (14 ارديبهشت) تا دوشنبه (15 ارديبهشت) به 1223 نفر رسيد و 74 نيز جان خود را از دست دادند. با توجه به اين آمار، مجموع تعداد مبتلايان به 98647 نفر و مجموع جان باختگان اين بيماري به 6277 نفر رسيد. همچنين تاکنون 79397 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند و 2676 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. اين در حالي است که با بازگشايي کسب و کارها و ادارات از ابتداي ارديبهشت و رفع محدوديت‌هاي ترددي بين استان‌ها يکي از مسائلي است که صاحبنظران آن را عامل احتمال شيوع مجدد کرونا و ايجاد موج جديد مي‌دانند. از روز گذشته نيز مساجد در 132 شهر با وضعيت سفيد بازگشايي شده‌اند و نمازگزاران با شيوه نامه مشخص به انجام فرايض ديني مي‌پردازند.
شيوه نامه بازگشايي مساجد


در شيوه نامه بازگشايي مساجد در مناطق سفيد کرونا آمده است: «رعايت مفاد راهنماي فاصله گذاري اجتماعي و الزامات سلامت محيط و کار زيارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامي است، نظارت روزانه بسيج به خصوص پس از برگزاري هر وعده نماز ضرورت دارد، مسئول هيات امنا يا نماينده آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجراي اين شيوه نامه است، زمان حضور در مساجد حداکثر نيم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاري نمازهاي يوميه است. کليه نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان بايد با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند. در صورت فعال‌بودن کفشداري از کيسه‌هاي يکبار مصرف براي نگهداري کفش استفاده شود. از توزيع چاي، غذا و نذورات خودداري شود. گندزدايي دستگيره درها، سرويس‌هاي بهداشتي و ساير سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران توسط خادم يا خادمين صورت پذيرد. از برگزاري هر گونه مراسمي که مستلزم تجمع افراد مي‌باشد مانند مراسم ختم، دعا، مولودي، عزا و مواردي نظير آن خودداري گردد.» همچنين کيانوش جهانپور سخنگوي وزارت بهداشت نيز درباره مناطق سفيد و قرمز کرونا در کشور به ايسنا، گفت: هموطنان مي‌توانند آخرين نقشه وضعيت کرونا (سفيد، زرد و قرمز) شهرستان‌هاي کشور را از اپليکيشن ماسک (www.mask.ir) به‌عنوان تنها اپليکيشن مورد تاييد و رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مشاهده کنند. با اين حال روز گذشته اطلاعيه‌اي در فضاي مجازي منتشر شد که طبق آن صحن‌‌هاي حرم امام رضا(ع) در شب‌‌هاي قدر ميزبان روزه‌داران خواهد بود. مهدي رضوي‌کيا، مدير مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوي ضمن رد اين شايعه گفت: براي بازگشايي صحن‌هاي حرم در شب‌هاي قدر ابلاغيه‌اي از سوي ستاد به ما اعلام نشده است. بازگشايي حرم يا بازگشايي صحن‌هاي حرم توسط ستاد ملي مبارزه با کرونا تصميم‌گيري مي‌شود. وي در خصوص احتمال بازگشايي صحن‌هاي حرم در شب‌هاي قدر نيز گفت: تصميم با ستاد است و ما منتظر تصميم آن‌ها هستيم هر تصميمي هم گرفته شود آستان قدس آمادگي کامل براي اجراي آن را دارد. بعد از گذشته 27 روز از اجازه برداشت از صندوق ذخيره ارزي، ظاهرا روند اختصاص اين مبلغ براي مقابله با کرونا، مساعد نبوده و باعث اعتراض وزير بهداشت شد. دکتر روحاني دستور داده بود که يک‌ميليارد يورو به مصرف نيازهاي وزارت بهداشت برسد و تا ميزان ممکن از توليدات داخلي و شرکت‌هاي دانش بنيان استفاده شود. همچنين قرار شد بخشي از اين يک‌ميليارد يورو هم به صندوق بيمه بيکاري پرداخت شود. با اين حال روز گذشته، سعيد نمکي در صفحه شخصي خود از مشکلات مالي مبارزه با کرونا انتقاد کرد و گفت: «مبارزان کرونا مي‌پرسند يک‌ميليارد دلار صندوق ذخيره چه شد؟ به لطف خدا و جانفشاني همکارانم در مبارزه با کرونا از قدرتمندترين کشورها جلو افتاديم».