تاکید ویژه برای تحقیق و تفحص از حوادث آبان ۹۸

آرمان ملي: اتفاقات سال 98 در ريزش سرمايه اجتماعي و کاهش اعتماد عمومي نقش بسزايي داشت کما اينکه عده‌اي معتقدند که اگر مسائل اين مقطع از زمان حل و فصل شود شايد مقداري از اعتماد جامعه بازگردد. قدر مسلم بازگشت سرمايه اجتماعي لوازمي دارد که يکي از آنها حل و فصل مسائلي است که جامعه نسبت به آن پرسش دارد. هر چند حل مشکلات اقتصادي و اجتماعي نيز از موضوعات مهمي است که نبايد به سادگي از کنار آن عبور کرد. مصطفي کواکبيان نماينده تهران در مجلس مي‌گويد: «مدت‌هاست بحث تحقيق و تفحص از حوادث پس از افزايش قيمت بنزين و آبان‌ماه در کميسيون امور داخلي مجلس و شورا‌ها مطرح است، اما اصلا جلسه‌اي تشکيل نمي‌دهند، تاکيد ويژه‌اي صورت گيرد که در مدت باقي مانده از مجلس دهم نتيجه را ارائه کنند».
اتفاقات 98 و گله‌مندي‌هاي جامعه
نگاهي به شرايط جامعه گلايه‌هاي مردم از روندهاي موجود را نشان مي‌دهد. هر چند که اين شرايط به‌واسطه شيوع ويروس منحوس کرونا حادث نشده اما اين بيماري نيز بر اين شرايط جامعه تاثيرگذار بوده است. لذا ريشه‌هاي اين نارضايتي جامعه از شرايط اقتصادي و اجتماعي را نه در مقطع کنوني که بايد در اتفاقات سال‌هاي گذشته جست‌وجو کرد. شايد اگر بخواهيم به طور دقيق‌تر و موشکافانه به اين بحث بپردازيم، اتفاقات دي ماه 96 را بايد سر خط اين نارضايتي‌هاي اجتماعي بدانيم. جايي که به قرائت کارشناسان و صاحب نظران نارضايتي‌هاي جامعه سويه اقتصادي داشت اما با وجود گذر از آن مقطع زماني، بازهم سهولتي در وضع مردم ايجاد نشد و اين نارضايتي چون آتشي زير خاکستر باقي ماند تا در موقعي ديگر سر باز کند. سال 98 براي دولت سال سختي بود و هر چقدر در 6 ماهه نخست اين سال جامعه در آرامش بسر مي‌برد، در شش ماهه دوم ورق برگشت و طي چند ماه جامعه آبستن تحولاتي شد که هنوز هم برخي از ياد نبرده‌اند. ماجراي افزايش قيمت بنزين در آبان سال گذشته در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي و افزايش قيمت از 1000 تومان به 3000 تومان موجب شد نارضايتي مردم بلند شود و اين بار اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها به اين مساله واکنش نشان دهند. هر چند تحولات آبان نتايج خوشي دربر نداشت و اتفاقات ناگواري را رقم زد اما هنوز هم پس از گذشت 5 ماه بسياري نسبت به تعيين تکليف آنچه که در آن مقطع رخ داد، تاکيد دارند. هرچند در پي اين اتفاقات ماجراي سقوط هواپيماي اوکرايني هم نارضايتي‌هايي پديد آورد. به قرائت بسياري از کارشناسان اجتماعي و سياسي مجموعه اين عوامل باعث شد جامعه تا حد زيادي اعتماد خود به دولت و اميد به افق روشن پيش رو را از دست بدهد و آينده‌اي مبهم براي خود متصور شود. به نظر مي‌رسد براي اينکه مقداري از اعتماد، اميد و در مجموع سرمايه اجتماعي مردم به دولت و برخي نهادها بازگردد، بايد نسبت به شرايط جامعه در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي تجديد نظري جدي صورت گيرد تا شرايطي بهتر و آينده‌اي روشن‌تر به جامعه نويد داده شود.
لزوم تحقيق و تفحص


يک نماينده تهران در مجلس اظهارداشت: مدت‌هاست بحث تحقيق و تفحص از حوادث پس از افزايش قيمت بنزين و آبان‌ماه در کميسيون امور داخلي مجلس و شوراها مطرح است، اما اصلا جلسه‌اي تشکيل نمي‌دهند، تاکيد ويژه‌اي صورت گيرد که در مدت باقي مانده از مجلس دهم نتيجه را ارائه کنند. ايرنا نوشت؛ مصطفي کواکبيان در جلسه علني روز دوشنبه در تذکري گفت: در مورد خود مجلس بحث دارم کميسيون‌هاي مجلس در سه چهار هفته آخر فعاليت مجلس اگر تعطيل هستند بگويند تعطيل است. واقعيت اين است که مدت‌هاست بحث تحقيق و تفحص از حوادث پس از افزايش قيمت بنزين و حوادث آبان‌ماه در کميسيون امور داخلي مجلس و شوراها مطرح است، اما اصلا جلسه‌اي تشکيل نمي‌دهند، همينطور تحقيق و تفحص از املاک نجومي شهرداري تهران در کميسيون عمران مطرح است. وي افزود: اين بحث چند ماه مطرح شده است؛ بالاخره جواب دهند که آيا رد يا تاييد شده است، حالا سوالاتي از وزير کشور و امثال آنها مطرح است که روال خود را دارد، اما در مورد تحقيق و تفحص از شما خواهش مي‌کنيم که تاکيد ويژه‌اي صورت گيرد که در مدت باقي مانده مجلس دهم نتيجه‌اي را مطرح کنند.