هشدار روحانی به امریکایی‌ها: پاسخ ایران عواقب وخیمی دارد

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری با هشدار به امریکا و اروپا، پایان تحریم تسلیحاتی ایران را جزء لاینفک برجام دانست و با بیان اینکه ایران به‌هیچ‌عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نخواهد پذیرفت، این راه را برای همیشه بسته دانست و اعلام کرد که درصورت تخطی از این بخش برجام، همان چیزی در انتظار اروپا خواهد بود که او در نامه خود به سران کشورهای باقی مانده در برجام به آن اشاره کرده است. اشاره روحانی به نامه یاد شده به 18 اردیبهشت سال گذشته برمی‌گردد که سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت شدند و نامه رئیس جمهوری کشورمان توسط سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به‌اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است. این نامه البته انتشار عمومی نشد. حالا در شرایطی که امریکا تلاش دارد دستاورد محسوس ایران از برجام یعنی پایان تحریم تسلیحاتی را که مهر ماه سال‌جاری به پایان می‌رسد بی‌اثر و تحریم‌ها را تمدید کند، روحانی هشدار داده است که این موضوع عواقب وخیمی در پی خواهد داشت که آنها را قبل از این به سران 5 کشور اعلام کرده است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به فرارسیدن 18 اردیبهشت، به‌عنوان روز خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم و فشار بی‌نظیر در تاریخ کشورها و در تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران، اظهارکرد: دو سال پیش در همین ایام یعنی در 18 اردیبهشت سال 97، رئیس جمهوری امریکا ترامپ، برخلاف همه قوانین و مقررات بین‌المللی و با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، در یک نطقی صریحاً از برجام خارج شد، این خروج را مکتوب کرد و مکتوب آن را هم در برابر دوربین خبرنگارها قرار داد.
رئیس جمهوری کان‌لم‌یکن شدن قطعنامه‌های سازمان ملل در ایران، بسته شدن پرونده «پی.ام.دی» و پایان تحریم تسلیحاتی در قطعنامه 2231 را از دستاوردهای بزرگ برجام دانست و افزود: در همان توافق موقت ژنو، اموال ما آزاد شد و در این دو سال و چهار ماه دوم هم بهره کافی بردیم، حساب‌های بانکی واعتبارات باز شد، تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد، یک نتیجه آن این بود که بعد از توافق برجام در سال 95 رشد اقتصادی ما یک رشد اقتصادی بی‌نظیر حتی در سطح جهانی بود. به گفته روحانی، تحمل این امر برای مخالفین جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکرات بنشیند و تمام آن خطراتی که کشور ایران را تهدید می‌کرد، از جلوی پای ملت بردارد.
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه عراق از سال 91 تا امروز هنوز از فصل 7 شورای امنیت خارج نشده، افزود: ایران ظرف دو سال و چهار ماه مذاکره توانست کشور را از فصل 7 بیرون بیاورد و این افتخار سیاسی تاریخ ایران است.


روحانی در ادامه، با بیان اینکه در برجام دو مقطع زمانی 5 و 10 ساله قرار دارد که مهم است، اظهارکرد: یک مقطع 5 ساله که تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و یک مقطع 8 و 10 ساله که تقریباً کل محدودیت‌ها برداشته می‌شود.وی با اشاره به اینکه امروز با کاهش گام به گام تعهدات ایران، بار دیگر طرفین در یک میزان و ترازوی برابر قرار دارند، ادامه داد: امریکا طی این دو سال در هیچ راهی موفق نبود. تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشاند که موفق نبود، تلاش کرد یک توافق جدید نوشته شود که موفق نبود و تلاش کرد در سازمان ملل جلسه‌ای با حضور خودِ ترامپ بگذارد که موفق نبود.  رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز امریکا احساس می‌کند در ماه‌های آینده ما به یک پیروزی بسیار بزرگی طبق همین برجام و قطعنامه 2231 می‌رسیم، اظهارکرد: امریکایی‌ها یکی دو ماه است از خواب غفلت بیدار شده و فهمیدند اشتباه بزرگی کردند از برجام خارج شدند، الان نه راه پیش دارند نه راه پس. (زیرا) اگر همین طور ادامه دهند تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسرائیل، عربستان و همان تندروهای امریکا که ترامپ را وادار کرده بودند از برجام خارج شود، به ترامپ خواهند گفت که ما هر چهار تا اشتباه بزرگ کردیم و اگر هم بخواهند بگویند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم تا بعد برویم از اسنپ‌بک استفاده کنیم، درحالی است که از برجام خارج شده و دیگر برجامی وجود ندارد.
روحانی تأکید کرد: برای امریکا دیگر برجامی وجود ندارد و تمام شد مگر اینکه بیاید دومرتبه درخواست کند، همه ما بپذیریم، همه خطاهای خود را جبران کند و تمام تحریم‌ها را کنار بگذارد که حالا آن یک شرایط خاصی است.
او افزود: آنچه امروز امریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند این جزء لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود. در نامه‌ای که به سران 1+4 و به 5 کشور نوشتم، در پاراگراف نهایی تأکید کردم که اگر چنین شود ما چنان خواهیم کرد و آنان می‌دانند که اگر یک چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست بزرگ تاریخی برای آنها خواهد بود.
رئیس جمهوری در پایان این بخش از اظهارات خود، خطاب به امریکا و برخی کشورهای دیگر تأکید کرد که ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نخواهد پذیرفت. حق مسلم ایران است که بزودی از تحریم تسلیحاتی در چارچوب این قطعنامه خارج شود، البته ما چه سلاح بسازیم چه بخریم برای دفاع خود و دفاع ملت‌هاست. سلاح ما بنزین بر آتش نیست، سلاحی که ما داریم آب بر آتش است. با آن شعله‌ها را خاموش می‌کنیم، نمی‌گذاریم جنگی شعله‌‌ور یا تنشی ایجاد شود.
او گفت: بنابراین هم امریکا،هم دیگر کشورهایی که فکر می‌کنند توطئه‌ای پیش روی آنها امکانپذیر است کاملاً بدانند این راه به روی آنها برای همیشه بسته است، البته راه عاقلانه این است که امریکا توبه کند، برگردد به برجام و عذرخواهی کند از ملت، غرامت بدهد و بیاید (به تعهداتش) عمل کند، این بهترین راهی است که البته این جماعتی که امروز حاکم هستند به چنین عقلی نخواهند رسید تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.
دلایل تغییر واحد پول ملی
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره پول ملی نیز با بیان اینکه سالیان دراز بود که در نوشتار یک پول ملی و در گفتار و زبان پول دیگری داشتیم، ادامه داد: بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به‌خاطر همین ریال‌- تومان است. هم مردم اشتباه می‌کنند هم کارمند بانک اشتباه می‌کند. رئیس جمهوری یکی از دلایل این تغییر را خلاص کردن ذهن ایرانیان از یک محاسبه بیخود دانست و افزود: خودم مصرّ بودم این لایحه به مجلس داده شود، زیرا می‌خواستم مردم در زندگی راحت شوند، نوشته و گفتارشان یک جور باشد، ریال یعنی دولت خودش را از مردم جدا کرده بود، مردم با تومان حرف می‌زدند، دولت با ریال می‌نوشت.  او با اشاره به اینکه با این تغییر، یک مشکل فرهنگی- اجتماعی را حل کردیم و محاسبات در ذهن مردم تسهیل شد، گفت: البته از لحاظ وجهه بین‌‌المللی هم خیلی بهتر است، وقتی می‌خواهیم واحد پول ملی خود را با واحد پول اروپا، مثلاً یورو، مقایسه کنیم یک وقتی‌ می‌گوییم این یورو 170هزار ریال است، یک وقتی می‌گوییم این یورو 17 تومان است؛ یعنی چهار تا صفر این 170هزار را برمی‌داریم و 17 تومان می‌شود؛ هم گفتن آن راحت است؛ هم زیباتر و قشنگ‌تر است و هم محاسبه آن آسان‌تر و با ذهن مردم کاملاً منطبق است. روحانی افزود: بعید می‌دانم از لحاظ رشد اقتصادی و تورم و این چیزها خیلی تأثیری داشته باشد؛ حذف صفرها بیشتر سهولت حسابگری و زیباتر شدن پول ملی در برابر پول‌های خارجی است و اینکه مردم نباید هر روز در ذهن خود یک محاسبه اضافه انجام دهند؛ گفتار و نوشتار مردم یکی می‌شود.