ابتلا به کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت


گروه اجتماعی : روز گذشته با شناسایی 1680 مورد جدید کووید-19 در کشور روند صعودی مبتلایان برای سومین روز متوالی ثبت شد تا مجموع کل مبتلایان از مرز 100 هزار تن بگذرد. میزان مبتلایان در روز 16 اردیبهشت معادل با 1323 نفر بوده است این رقم در سه روز اخیر صعودی بوده و تنها در روز 13 اردیبهشت ماه میزان مبتلایان روزانه 802 نفر گزارش شد. پیش بینی می شد این روند نزولی در روزهای آینده تداوم یابد اما طی روزهای اخیر روند مبتلایان روزانه صعودی شد تا اینکه در روز گذشته به بیشترین میزان در ماه اردیبهشت رسید. معاون درمان وزیر بهداشت می گوید در برخی از نقاط کشور از جمله استان خوزستان شیوع بیماری کرونا گسترش یافته و قرار است تیم تحقیقاتی درباره این افزایش ها تحقیق کنند با این حال مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته تنها آمارها را ارائه کردند و تحلیلی درباره چرایی روند صعود مبتلایان در چند روز اخیر ارائه ندادند. آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت می گوید: اگر روند صعودی مبتلایان به دلیل کاهش محدودیت ها در فاصله گذاری اجتماعی باشد ستاد ملی کرونا مجددا درباره اعمال محدودیت های جدید تصمیم گیری خواهد کرد.
کیانوش جهانپور می گوید:  در ۱۵ استان یک روند صعودی تدریجی را در چند روز اخیر مشاهده می کنیم که اکنون نمی توانیم در مورد آن قضاوت کنیم و شاید نیاز است چند روز صبر کنیم البته بخشی از افزایش ها به علت بیماریابی فعال تر در چند روز اخیر است اما بخشی ممکن است ناشی از افزایش ترددها و مراودات و تغییر سبک زندگی باشد. اگر چنین باشد، سیاست ها تغییر خواهد کرد و ممکن است محدودیت های بیشتری اعمال شود.
علاوه بر این به گفته مسئولان وزارت بهداشت یکی از دلایل افزایش مبتلایان انجام غربالگری و بالا رفتن قدرت تست های آزمایشگاهی است که منجربه افزایش بیماریابی فعال در کشور شده است.


 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شناسایی ۱۶۸۰ مورد جدید کووید ۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار موارد ابتلا به این بیماری در کشور از مرز ۱۰۰هزار نفر گذشت. به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور گفت: از ظهر روز 16 اردیبهشت تا ظهر ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۱۶۵۰ نفر رسید. به گفته جهانپور، متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۴۱۸ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۱۵۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. جهانپور گفت: ۲۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۲۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید چند باره بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در خانه ماندن و پرهیز از ترددهای غیرضرور گفت: بی‌تردید افزایش نسبی موارد بیماری طی روزهای اخیر به رفتار خودمان بازمی‌گردد؛ به‌طوری که حتی موارد تردد و مسافرت‌های غیرضرور را شاهد هستیم.