رکوردداران نرخ تورم در سال 98




گروه اقتصادی /  پس از تک رقمی شدن نرخ تورم بعد از 25 سال در خرداد 1395، برای مدت 27 ماه تورم تک رقمی میهمان اقتصاد ایران بود، اما با تغییر شرایط اقتصادی از شهریور 97 دوباره نرخ تورم دو رقمی شد. با تشدید التهاب ارزی دراین سال روند صعودی نرخ تورم نیز تقویت شد تا اینکه نرخ تورم سالانه کشور به بیش از 40 درصد رسید. اما همزمان با کاهش نوسان در بازار ارز نرخ تورم نیز رو به نزول گذاشت به‌طوری که از ابتدای سال گذشته با ارقام کمتری از شاخص تورم مواجه بودیم. این روند کاهشی در نخستین ماه سال‌جاری نیز رخ داد هرچند نرخ تورم ماهانه همانند فروردین ماه سال‌های قبل با رشد همراه بود، اما همچنان روند کاهشی نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه حفظ شد به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌ای به 19.8 درصد و تورم سالانه به 32.2 درصد رسید.


درهمین راستا مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از نرخ تورم در سال گذشته به تفکیک بخش‌های مختلف نمایی واضح از تغییرات این شاخص ارائه کرده است. براساس این گزارش، شاخص کل در سال گذشته برای کل کشور و مناطق شهری و روستایی به ترتیب عدد ١٨٥,١، ١٨٤.٠ و ١٩١.٤ را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل (نرخ تورم) برای کل کشور ٣٤.٨ درصد، مناطق شهری ٣٤.٤ درصد و مناطق روستایی ٣٧.٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم کل نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٧.٩، ٧.٨ و ٩.٢ واحد درصد افزایش یافته است.
 نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ١٣٩٨ برای کل کشور ٤٢,٦ درصد، مناطق شهری ٤٢.٧ درصد و مناطق روستایی ٤٢.٢ درصد بوده است. نرخ تورم «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٤.٤، ٤.٣ و ٤.٩ واحد درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در سال ١٣٩٨ برای کل کشور ٣١,٤ درصد، مناطق شهری ٣١.١ درصد و مناطق روستایی ٣٣.٥ درصد بوده است. نرخ تورم «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٩.٠، ٨.٦ و ١١.٧ واحد درصد افزایش یافته است.
تورم در کدام ماه‌ها بیشتر بوده است
در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر و دی سال گذشته نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات منفی بوده است و بیشترین میزان آن مربوط به ماه شهریور بوده است. متوسط نرخ تورم ماهانه در این سال برای شاخص کل و گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب 1.7 درصد، 1.2 درصد و 1.9 درصد بوده است.
بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) از سال 1395 تا 1398 نشان می‌دهد که بالاترین نرخ تورم در ابتدای سال گذشته و به خصوص فروردین ماه رقم خورده است که این تورم بالا برای گروه خوراکی‌ها مشهودتر است. گفتنی است در فروردین سال 1396 نیز شاهد افزایش نرخ تورم نقطه‌ای هستیم، اما در فروردین 97 نه تنها نرخ تورم رشد نداشته بلکه با افت هم همراه بوده است.
نرخ تورم کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه ای
نرخ تورم کل کشور در سال گذشته برابر 34.8 درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 33.9درصد برای دهک اول تا 36.6 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بین 39.8 درصد برای دهک اول تا 44.5 درصد برای دهک دهم است. هم چنین در مورد گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات بین 28.6 درصد برای دهک اول تا 34.6 درصد برای دهک دهم است.
در سال گذشته بالاترین نرخ تورم کل متعلق به دهک دهم یا ثروتمندان  بوده است و کمترین آن هم با 33.9 درصد در دهک اول یا فقیرترین رخ داده است. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز بالاترین نرخ تورم با 44.5 درصد متعلق به دهک دهم و کمترین آن با 39.8 درصد متعلق به دهک اول بوده است.
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در سال 98 به 2.7 درصد رسید که نسبت به سال قبل (3درصد) 3 /. واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال گذشته روند تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای مشابه روند تورمی سال 97 بوده است.
شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال گذشته استان‌های محروم‌تر نرخ تورم بالاتری را هم تحمل کرده‌اند. دراین سال بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور مربوط به استان ایلام با 42درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان فارس با 30.7 درصد بوده است. شکاف نرخ تورم بین استان های مختلف در سال گذشته، 11.3 درصد است.
در استان‌هایی که بیشترین نرخ تورم را داشته‌اند پس از ایلام، استان لرستان با نرخ 40.2 درصد قرار دارد. همچنین خراسان جنوبی با 39.1 درصد، بوشهر با 37.8 درصد و خراسان شمالی با 37.8 درصد رتبه‌های دوم تا پنجم بالاترین نرخ تورم را در اختیار داشته‌اند. اما در طرف مقابل پس از استان فارس که با 30.7 درصد کمترین نرخ تورم را در میان 31 استان کشور داشته است، استان قم قرار دارد که تورم آن 32 درصد بوده است. همچنین استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به ترتیب با نرخ 32.6، 32.7 و 32.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این درحالی است که نرخ تورم میانگین کشوری دراین سال 34.8 درصد بوده است.
تغییرات قیمت در سال 98
بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها در سال گذشته نسبت به متوسط قیمت سال 97 در اقلام خوراکی مربوط به گروه چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها (انواع چای)، گروه سبزیجات (سیب زمینی، پیاز) و گروه قند، شکر و شیرینی (شکر، قند) بوده است. در اقلام غیرخوراکی نیز بیشترین افزایش قیمت در سال گذشته مربوط به گروه مبلمان و لوازم خانگی (ظروف آشپزخانه، انواع شوینده)، گروه حمل و نقل (انواع خودرو و قطعات یدکی) و گروه تفریح و فرهنگ (تجهیزات رایانه و لوازم التحریر) بوده است.
طبق گزارش مرکز آمار ایران درحالی که نرخ تورم کل در سال 95 معادل 6.9 درصد بوده این نرخ در سال 96 به 8.2 درصد در سال 97 به 26.9 درصد و در سال 98 به 34.8 درصد رسیده است. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز شاهد همین سیر صعودی هستیم به‌طوری که تورم این گروه در سال‌های 95 تا 98 به ترتیب 7.4، 12.3، 36.8 و 43 درصد بوده است.
همچنین در گروه نان و غلات نیز تورم 8.4 درصدی در سال 95 به 33.5 درصد در سال گذشته رسیده است. تورم گروه گوشت شامل قرمز و سفید نیز از 10.9 درصد در سال 95 به 49.8 درصد و برای گروه تفریح و فرهنگ از 5.4 درصد در سال 95 به 45.5 درصد در سال گذشته رسیده است.
بر پایه گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت اقلام مهم و اساسی در سبد خانوارهای کشور از ابتدا تا انتهای سال گذشته عمدتاً با رشد همراه بوده است. برهمین اساس قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک که در فروردین سال گذشته حدود 17.3 هزار تومان بوده در اسفند ماه سال قبل به 23.6 هزار تومان رسیده است. این درحالی است که قیمت انواع گوشت با کاهش قیمت همراه شده است به‌طوری که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از 101 هزار تومان در فروردین به 94 هزار تومان در اسفند رسیده است. گوشت گوساله نیز از 94 هزار تومان در نخستین ماه سال قبل به 81 هزار تومان در ماه پایانی رسیده است.