روحانی: نباید بگذاریم که در خیابان‌ها متکدی باشد


حجت الاسلام روحانی عصر شنبه در دیدار فعالان اجتماعی، خیرین و مدیران سازمان‌های مردم نهاد خیریه در سالن شهید بهشتی، اظهارداشت: اولین کاری که سمن‌ها باید انجام دهند تشویق مردم و آگاهی مردم است، یعنی به مردم باید بگویند شما می‌توانید و باید بیایید در کنار هم قرار بگیرید. این فریاد به گوش همه برسد و همه بدانند که در جامعه ما مشکل و معضل وجود دارد.
رئیس جمهور یادآورشد: البته یک سری معضلات هست که به نظر من در ظاهر جامعه ما نباید نمود داشته باشد و مقابله با آن وظیفه دولت‌هاست یعنی ما مثلا سر چهارراه می‌رویم یک بچه‌ای هست آنجا به عنوان تکدی ایستاده حالا دو نفر سه نفر یا پنج نفر شش نفر یا حالا به صورت باند هستند رییس دارند تشکیلات دارند برای خودشان. این‌ها کار دولت است که با آن مبارزه کند. ممکن است این بچه نیازمند باشد از روی نیازمندی رفته توی جمعی که او هدایت می‌کند این‌ها وارد باند شده اند یا نه حالا آمده سر خیابان و این شدنی است.
وی افزود: تبریز چنین ادعایی دارد و من هم در تبریز ندیدم هرچه رفتم که تکدی در تبریز دیده شود هم خودشان می‌گویند نیست هم ما الان از مسئولین می‌پرسیم می‌گویند نیست هم خود من هم تبریز رفتم دقت کردم یعنی توی خیابان‌ها که می‌رفتم کاملا حواسم بود که ببینم این درست است یکی نظافت این شهر یکی نبودن متکدیان است این برای یک شهر خیلی افتخار است.
روحانی با اشاره به گزارش‌های اجتماعی در تبریز گفت: شنیده ام که در آنجا معتاد متجاهر نیست و این خیلی مهم است. ممکن است یک فردی در جامعه‌ای معتاد باشد، اما مهم است که متجاهر آن در خیابان نباشد و نمود نداشته باشد البته باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که فرد به سمت اعتیاد پیش نرود، ولی اگر چنین اتفاقی رخ داد؛ او را نجات دهیم.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه تهران و کل کشور هم باید مانند تبریز قدرت جمع آوری معتادان و متکدیان متجاهر از خیابان‌ها را داشته باشند، گفت: وزیر کشور می‌دانند من روی این موضوع از قدیم حساس هستم و به مسئولان می‌گفتم، نگذاریم در خیابان متکدیان حضور و نمود داشته باشد.
رییس دولت دوازدهم افزود: هر وقت هم به مسئولان می‌گوییم، پاسخ می‌دهند این‌ها افراد متکدی، یک باند و گروه هستند که آن‌ها را در نقاط مختلف شهر می‌چینند؛ حال پدیده هر ماهیتی دارد، نباید بگذاریم تحقق پیداکند. اقدام اول این است که مردم را درست هدایت کنیم و تبلیغ و گوشزد کنیم و بگوییم همه برای کمک و یاری بیایید؛ و در مرحله دوم اینکه تظاهر به برخی امور در جامعه ما نباید باشد؛ باید روی این موضوع کار شود، دولت و مردم باید روی این موضوع کارکنند.
روحانی تصریح کرد: سمن‌ها هم برای تأثیرگذاری در جامعه و هم برای جذب امکانات جامعه باید برند خود را معتبر کنند، برند اینگونه معتبر می‌شود که آن گروهی که برای تاسیس چنین موسساتی جمع می‌شوند، نگذارند افراد ناسالمی در جمع آن‌ها قرار بگیرد. ممکن است فردی، خیر واقعی هم باشد، اما خدایی ناکرده بخواهد از این موضوع سوء استفاده کند. نباید اجازه دهیم بگذاریم، بهر حال افراد مختلفی در جامعه داریم و باید در این موسسات افراد خیری که برای رضای خداوند فعالیت می‌کنند، حضور پیدا کنند.
روحانی با بیان این که هر فردی در هر جایگاهی بسیار مهم است که این خدمت خود را به‌خوبی انجام دهد، گفت: ممکن است یک نکته‌ای در ذهن برخی افراد مثلا در ذهن دستگاه‌های امنیتی ما در زمبنه تماس با افراد خارجی باشد گاهی حساسیت‌های آن‌ها در این زمینه صحیح و بجا است، اما گاهی هم ممکن است افراط شود. ما از کمک همه مردم، همه ایرانیان خارج از کشور و حتی غیر ایرانیان نیز استقبال و استفاده می‌کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به هر حال ما سختی‌های خاص خودمان را داریم. من یکبار دیگر هم گفتم در پاییز موقع شمارش جوجه‌ها است و هنوز مانده تا پایان کرونا و شاید هم راهمان طولانی باشد و تا امروز در کرونا که ما یک پیک بزرگ را عبور کردیم و امیدواریم دیگر پیک نباشد البته متخصصین ما می‌گویند در انتظار پیک دیگری هم باید باشیم.