برکناری جنجالی وزیر!

روز گذشته وزیر صمت در شرایطی از هدایت این وزارتخانه کنار گذاشته شد که ابتدا با توجه به التهاب بازار خودرو، تصور این بود که رحمانی به دلیل چالش بازار خودرو کنار گذاشته شده است اما در نهایت نامه سرگشاده وی خطاب به روحانی مشخص کرد که این برکناری پشت پرده های دیگری داشته است. دیروز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ، حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صمت منصوب کرد. با این حال مشخص نشد که رضا رحمانی وزیر قبلی صمت برکنار شده یا استعفا کرده است و اصلا دلیل این تغییر چیست؟
پای وزارت بازرگانی به برکناری باز شد
اگرچه با توجه به شرایط پرالتهاب بازار خودرو و تاکید روحانی بر سامان دهی قیمت خودرو به عنوان یکی از وظایف سرپرست جدید،  این تغییر را باید با وضعیت بازار خودرو مرتبط دانست اما   امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس با انتشار توئیتی، برکناری رحمانی را مرتبط با رای منفی مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی دانست و نوشت: مردم عزیز بدانند آقای روحانی به خاطر مشکلات شما یا #قیمت_خودرو آقای #رحمانی_وزیرصمت رابرکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به #وزارت_بازرگانی (بخوانید وزارت واردات و رانت خواری)رای ندهد باید استعفا کند وزیر هم استعفارا نپذیرفت و برکنار شد.
نامه سرگشاده وزیر برکنار شده به روحانی


در همین حال ساعتی بعد  وزیر صمت نیز با انتشار نامه خود خطاب به رئیس جمهور دلیل برکناری اش را عمل نکردن به توصیه رئیس دفتر رئیس جمهور برای لابی با مجلس به منظور رای آوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد.
به گزارش فارس، رضا رحمانی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور نوشت: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حتماً مستحضرید که در تاریخ 17 اردیبهشت 99 جناب آقای واعظی با این جانب تماس گرفته و تهدید کردند در صورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصاً نمایندگان آذری‌زبان را قانع کنید و برای این طرح رأی بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم. امروز 22 اردیبهشت 99 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجددجناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام کردند استعفا کنم.به استحضار می‌رسانم حجت شرعی برای استعفا نمی‌بینم و کماکان مثل  19 ماه و سالیان گذشته با تمام توان آماده خدمت‌گزاری بوده و به ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گران‌بهایی که اندوخته‌ام کماکان آماده فداکاری و خدمت‌گزاری شبانه‌روزی به مردم عزیزمان هستم.از این که در دوره حدود 19 ماهه مسئولیت اینجانب علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام و انقلاب برای تعطیلی تولید کشور به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران صدیقم نسبت به حفظ افزایش و رونق تولید و تولید کالای اساسی و مایحتاج عمومی کشور به ویژه عبور از تحریم و حوادث مختلف و علی‌الخصوص بحران کرونا که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، به خود می‌بالم و در تعجب هستم که چرا علی‌رغم حصول نتایج درخشان و قابل افتخار می‌بایست این گونه بنابه انگیزه‌های سیاسی تحت فشار قرار گیرم.در هر حال هر تصمیمی که بگیرید برای اینجانب محترم است و کماکان خود را خدمت‌گزار عاشق ملت بزرگ ایران و سرباز ولایت می‌دانم.
ماموریت خودرویی رئیس جمهور به متصدی جدید وزارت صمت
در خور ذکر است که حسین مدرس خیابانی تا دیروز قائم مقام وزیر صمت در امور تجارت بود. در حکم روحانی خطاب به وی، سامان دهی قیمت خودرو به عنوان یکی از پنج ماموریت اصلی وزارت صمت ذکر شده است.تغییر رحمانی در شرایطی رقم خورد که همزمان تصمیمات جدید برای مدیریت بازار خودرو ابلاغ شد که در همین صفحه جزئیات این تغییرات آمده است. با این حال در فضای مجازی حاشیه ای مرتبط با خبر تغییر رحمانی مطرح شد.
حاشیه های برکناری وزیر صمت
یکی از حاشیه ها، به موضوع تقدیر نکردن رئیس جمهور از رحمانی در حکم انتصاب سرپرست وزارت صمت، بر می گردد. با این حال بررسی خراسان نشان می دهد که پیش از این نیز در حکم انتصاب سرپرستان دیگر وزارتخانه ها، نیز تقدیری از وزیر قبلی صورت نگرفته ، لذا از این جهت اتفاق متفاوتی رخ نداده است.درخور ذکر است که روز گذشته، رضا رحمانی وزیر پیشین صمت با رئیس قوه قضاییه دیداری داشت. آیت ا... رئیسی در این دیداربا اشاره به التهابات ایجاد شده در نظام توزیع خودرو و افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای تولید داخل گفت: با توجه به اختیارات اعطایی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وزارت صمت باید از سوی این وزارتخانه تدابیری اتخاذ شود که در ایام شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن به هیچ عنوان مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نشود. همچنین در این دیدار رضا رحمانی گزارشی از وضعیت بازار خودرو ارائه کرده بود.
پاسخ دفتر رئیس‌جمهور به نامه رحمانی
در همین حال دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه ای ضمن تکذیب نکات مطرح شده در نامه رحمانی اعلام کرد که به وی تاکید شده است از فعالیت و رایزنی 3 نفر از نزدیکانش علیه لایحه دولت برای احیای وزارت بازرگانی ممانعت به عمل آورد. در این اطلاعیه موارد دیگری به جز تلاش مورد ادعای رحمانی برای رای نیاوردن لایحه دولت به عنوان دلایل این تغییر ذکر و عنوان شده است که این تغییر نافی تلاش های صورت گرفته در دوره رحمانی نیست.