پیشنهادهایی درباره برگزاری نماز عید فطر و روز قدس



وزیر کشور به دستورجلسات کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم برگزاری نماز عید فطر بود که در این باره ۳ پیشنهاد مطرح شد که برای تصمیم‌گیری به ستاد ملی کرونا ارائه می‌شود.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه  دیروز جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: دستورجلسات متعددی داشتیم که یکی از آنها «روز قدس» و نحوه و چگونگی اجرای مراسم این روز، دوم «بازگشایی حرم‌ها و آستان‌های مقدس» و سوم «کنکور و نحوه اجرای آن» بود. وی افزود: در هرکدام از این موارد بحث‌های مفصلی صورت گرفت و راه‌ها و روش‌های مختلفی مطرح شد. این راهکارها را به ستاد ملی ارائه می‌دهیم چون ستاد باید تصمیم بگیرد؛ ما فقط تصمیم‌سازی‌ می‌کنیم.


وزیر کشور با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم برگزاری «نماز عید فطر» بود گفت: در این باره پیشنهاداتی مطرح شد؛ نخست اینکه فقط در شهرهای سفید و در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌ها نماز برپا شود. پیشنهاد دوم اینکه در شهرهای سفید و شهرهای زرد که بیش از ۴۰۰ شهر را شامل می‌شود، با همین شرایط نماز را برگزار کنیم. سوم برگزاری در کل کشور با رعایت شرایط پروتکلی و در همه مساجد و فضای باز بود.
وزیر کشور تصریح کرد: در این نشست پیشنهاد سومی هم مطرح شد که نماز عید سعید فطر در کل کشور با رعایت همه پروتکل های بهداشتی، فقط در فضای باز همه مساجد در کشور برگزار شود. همه این موارد، در ستاد ملی کرونا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در آنجا، تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
وی با بیان اینکه مردم ایران مشتاق حضور در حرم های مطهر و منتظر بازگشایی آن هستند و این امری کاملاً روشن است، اما در این زمینه، بایستی همه جوانب را جامع ملاحظه کرد، افزود: باید در مورد بازگشایی آستان های مذهبی به ویژه حرم امام رضا (ع) همه جوانب مسأله را در نظر بگیریم زیرا در این زمینه، مسأله ازدیاد مسافرت‌ها و فعالیت رستوران‌ها، هتل‌ها و بازار را داریم و به همین دلیل، باید موضوع را به صورت همه‌جانبه در نظر بگیریم تا بتوانیم تصمیمی درست و منطقی اتخاذ کنیم.  رحمانی فضلی تأکید کرد: تمام این پیشنهادات را باید به ستاد ملی کرونا ببریم و نهایتاً ستاد تصمیم بگیرد. اعلام مسائل در اینجا به هیچ وجه قطعیت ندارد و زمانی قطعی می‌شود که ستاد تصمیم بگیرد.
وزیر کشور بعد از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت که راهکارهای نحوه برگزاری مراسم روز قدس، نحوه بازگشایی حرم‌ها و شیوه برگزاری کنکور سراسری بررسی شد. در این کمیته راهکارهایی برای این موضوعات ارائه شده و به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد می‌شود تا در این ستاد تصمیم‌گیری نهایی شود.
در جلسه روز گذشته جلسه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا علاوه بر اعضای ثابت کمیته که از دستگا‌ه‌های مختلف اجرایی و نهادهای امنیتی و انتظامی هستند، «علی رضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت و نمایندگان تولیت های آستان قدس رضوی (مشهد)، آستان حضرت معصومه (س) قم، شاهچراغ شیراز و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهر ری به عنوان مهمان حضور داشتند که دیدگاه‌های خود را در باره چگونگی بازگشایی اماکن مقدس بیان کردند.   دکتر علی‌رضا رئیسی معاون بهداشت و دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت هم در این نشست، دیدگاه‌های وزارتخانه متولی امر درمان بیماری کرونا را درباره مسائل مطروحه به اطلاع وزیرکشور و اعضای کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا رساندند و مقرر شد نتایج این جلسه پس از بررسی و تصویب نهایی در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در چند روز آینده به اطلاع مردم برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، اعضای نشست با این حال متفق‌القول بودند که هر نوع تصمیمی در زمینه بازگشایی اماکن مختلف در کشور باید با رعایت جوانب و ملاحظات مبتنی بر رعایت سه اصل تأمین سلامت، امنیت و مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه اتخاذ شود.