واکنش 2 مقام قضایی به مناظره سوم

معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور با رد برخی اظهارات در مناظره سوم انتخاباتی، از مطالب مطرح شده در مناظرات انتقاد کردند؛ دادستان کل کشور همچنین از احضار برخی استانداران به دلیل تخلفات انتخاباتی سخن گفت. به گزارش ایسنا حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور درباره مطالب مطرح شده در مناظره گفت: «مطالبی در مناظره مطرح شد و باید پاسخ داده می شد مثلا نسبتی داده شد به یکی از کاندیداها درباره موسسات پولی و اعتباری و گفتند "میزان" وابسته به قوه قضاییه است که دروغ محض است؛ میزان هیچ نسبتی با قوه قضاییه ندارد و گروهی تخلفاتی انجام داده اند که برخی  از آنها هم در زندان هستند.» اشاره حجت الاسلام منتظری در حالی است که روحانی در مناظره روز جمعه گفت: «برخی از موسسات مالی غیر مجاز در دولت قبل به وجود آمد که وقت ما را در دولت یازدهم گرفت که چگونه اینها را اصلاح کنیم؛ کار زیادی برای موسسه میزان انجام شد که مربوط به دستگاه آقای رئیسی می‌شود.»
دادستان کل کشور: نشان بدهند یک مورد پرونده فساد به قوه قضاییه ارجاع شده و رسیدگی نشده است
دادستان کل کشور روز گذشته با بیان اینکه گفته شده که قوه قضاییه در این مدت چه مبارزه ای با فساد داشته، گفت: «این مطلب دور از انصاف است و ما از دولت ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب انتظار داریم ساختار کار را به گونه ای تبیین کنند که فساد شکل نگیرد نه اینکه اجازه بدهیم یک غده فاسد در بدنه یک وزارتخانه یا بانک به وجود بیاید و بعد بگوییم قوه قضاییه چرا برخورد نمی کند؟!» وی افزود: نشان بدهند یک مورد پرونده فساد به قوه قضاییه ارجاع شده و رسیدگی نشده است.
 احضار چند استاندار به خاطر تخلفات انتخاباتی


دادستان در ادامه از احضار چند استاندار به خاطر تخلفات انتخاباتی خبر داد و گفت: «تخلفات استانداران به استفاده غیرمجاز از بیت المال برای فعالیت های تبلیغاتی انتخابات اختصاص دارد که از نظر قانونی جرم است. برخی از استانداران به دادسرای تهران احضار شده اند و پرونده در مرحله رسیدگی است.» منتظری افزود: «انتظار داریم فرمانداران، استانداران و بخشداران بیش از همه دستگاه ها مراقب تامین امنیت انتخابات باشند و اجازه تحرکات را به دشمن ندهند و چون این مسئولین از جانب دولت تعیین شده اند انتظار داریم مجریان انتخابات تابع قانون باشند و از حمایت یک کاندیدای خاص اجتناب کنند.»
مسئولان اجرایی انتخابات مراقب باشند
این مقام قضایی همچنین افزود: در چند روز اخیر شکایات قابل توجهی را از تخلفات و حمایت های مسئولین اجرایی داشته ایم و در مقام قضاوت نیستم که صحت و کذب آن را بگویم اما نفس این کار از طرف مجریان قانون صحیح نیست. به هیچ وجه به دنبال تشکیل پرونده قضایی علیه مسئولین اجرایی انتخابات نیستیم اما اگر این اتفاق بیفتد جرم است و برابر قانون برخورد می شود. منتظری گفت: این مساله زیبنده نظام نیست و توصیه می کنم مسئولین اجرایی انتخابات مراقب باشند و بنده به دادستان های سراسر کشور ابلاغ کرده ام که با اغماض برخورد نشود.
وزیر کشور: طرح برخی مسائل توهین به شعور مردم است
همزمان وزیر کشور در مورد این شایعه که دهیاران مردم روستاها را تهدید می کنند که به یک نامزد رای دهند، گفت: ما حدود 50 هزار مدیر در وزارت کشور داریم که شاید یک نفر هم در ستادی رفته باشد که آن را نفی نمی‌کنیم اما گفته‌ایم در نیم ساعت به شکایات رسیدگی می‌کنیم. رحمانی فضلی افزود: الان دوره تهدید نیست و طرح این مسائل توهین به شعور مردم است. دهیاری‌ها توسط شوراها انتخاب می شوند و مدیر وزارت کشور نیستند و از دولت بودجه نمی‌گیرند. وی در ارتباط با وامی که اخیراً به دهیاری‌ها تعلق گرفته نیز تصریح کرد: از سال قبل سازمان شهرداری‌ها با پست بانک تفاهم نامه‌ای امضا کرد که به دهیاری ها برای امور ده خود وام بدهد که دهیاری‌ها هم وام خود را دریافت کرده و می‌کنند.
توضیحات دادستان درباره سایت های کارانه و کارورزی
همچنین دادستان کل کشور با اشاره به مناظره سوم اظهار کرد: جمله ای در مناظره گفته شد و  واقعا شایسته مقامات نیست که بگویند بپرسید علما  از شما چه کشیده اند؟ اگر کسانی مرتکب جرم شوند در هر لباسی رسیدگی می شود بنابراین اگر کسی گله مند از روند رسیدگی قضایی است، باید بیشتر بررسی کند. منتظری درباره مسدودشدن سایت کارانه نیز گفت: بررسی کردیم دیدیم مغایر قانون است و از طریق کارگروه با رأی‌گیری بسته شد و اینکه گفته شد با دستور مقام قضایی است، درست نیست. وی با اشاره به روی کار آمدن سایت کارورزی متعلق به وزارت کار که پس از بستن سایت کارانه ایجاد شد، گفت: درباره سایت کارورزی هم گزارشاتی واصل شده و در دستور کار کارگروه است و دوشنبه (امروز) درباره آن تصمیم گیری می شود.
اژه ای: اگر اتهامات آن فرد ثابت شود، طبق قانون برخورد می کنیم
روز گذشته محسنی ‌اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه نیز در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از نامزدها مبنی بر اینکه قوه قضاییه با فساد دولت گذشته برخورد نکرده و در برخورد با پرونده وزیر آموزش و پرورش تبعیض آمیز عمل شده، گفت: این گفته خلاف و دروغ است و قوه قضاییه در سال‌های گذشته با همه مفسدان اقتصادی رده بالا برخورد کرد.وی با اشاره به برخورد با معاون اول دولت دهم، گفت: اکنون قوه قضاییه با مفسدان رده بالا اعم از کسانی که به نهاد ریاست جمهوری یا بانک ها وابسته هستند برخورد می کند و اتهام این افراد مفاسد مالی و امنیتی است. سخنگوی قوه قضاییه افزود: کسانی گفتند که اگر چنانچه فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید اعلام جنگ می کنیم اما قوه قضاییه تسلیم نشد؛ احضار کرد و اکنون درحال تحقیق است و اگر اتهامات او ثابت شود طبق قانون برخورد خواهد کرد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده وزیر آموزش و پرورش در موضوع کالای مظنون به قاچاق گفت: ما در نشست های قبلی و به ویژه در نشست قبلی سخنگوی قوه قضاییه فقط سیر قضیه را گفتیم و موارد اتهامی که اکنون رسیدگی می شود بازگو نشده است. آنچه در نشست های قبل گفتیم درباره اساسنامه و تغییرات شرکت، عضو هیات مدیره، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بود و اینها هیچ کدام محرمانه نیست و مسائل مربوط به شرکت ها در روزنامه های رسمی منتشر می شود. وی افزود: امروز متاسفانه افراد و کاندیداها حرف‌هایی می‌زنند که حتی خودشان پیش از این خلاف آن را گفتند و عجیب است که برای جذب تعدادی رأی، چنین حرف‌هایی را به میان آوردند.
 اکنون دم فروبسته‌ایم، چون فضای کشور انتخاباتی است
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر مطالبی علیه قوه قضاییه و برخی ارزش‌های نظام و برخی نهادها گفته شد که جای شرمندگی دارد، گفت: قوه قضاییه در زمان مناسب خودش پاسخ قاطع خواهد داد. ‌حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را با این مضمون مطرح کرده که قوه قضائیه 38 سال با مجرمین برخورد و برخی را اعدام کرده است؛ نظر شما در این باره چیست، گفت:حتما همین‌گونه است. قوه قضائیه از ابتدای انقلاب تا به امروز درتمام صحنه‌های مبارزه با همه مفسدین ، تروریست‌ها، تروریست‌هایی که هزاران نفر از عزیزان ما،از مسئولان ما در دستگاه قضایی،در مجلس،در دولت،در نیروهای مختلف، در بین مردم حزب اللهی که اگر فقط یک نفر شکل وشمایل حزب اللهی داشت را به گلوله می‌بستند، حضور داشته است. قوه قضائیه مجری قوانینی است که مجلس تصویب کرده است ودر اوایل انقلاب این قضات دادگاه انقلاب و مردم جان بر کف بودند که به وسیله تروریست‌ها شهید می‌شدند و همین کسانی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروزحرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.
 اگر ما دو کلمه را از برخی آقایان امروزی بگیریم، هیچ چیز برای گفتن ندارند
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه اگر ما دو کلمه را از برخی آقایان امروزی بگیریم، هیچ چیز برای گفتن ندارند و آن عبارت "دولت قبل" است. اژه ای در مورد حقوق های نجومی نیز گفت: حقوق های نجومی در این دولت جهش بالایی داشت و در دولت قبل تا حدی که می‌دانم و از مسئولان نظارتی پرسیده ام یک مورد هم نداشتیم که یک مدیر و یا صاحب سمت متوسط حقوق ماهانه‌اش 100 میلیون باشد، اما در این دولت کسانی را داشتیم که 70، 170، 180 و 200 میلیون متوسط  حقوق ماهیانه‌شان بود.