چرا مسئولین رسانه ها را جدی نمی گیرند؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند روزی است که سر و صدا ها نسبت به خرید و فروش نوزادان بلند شده و در این بین هر کسی چیزی می گوید؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می گوید که آمار رسمی در خصوص خرید و فروش نوزاد نداریم اما معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرده است به آگهی‌های خرید و فروش کودکان ورود می کنیم. این در حالی است که اسفند ماه سال 97 آفتاب یزد گزارشی از آگهی های فروش نوزادان در فضای مجازی منتشر کرده بود که در آن تمام ابعاد ماجرا مورد بررسی قرار گرفته شده بود اما تنها واکنش مسئولین به این موضوع این بود که از وزارت بهداشت تماسی با دفتر روزنامه گرفته شد و اطلاعات مربوط به این موضوع را دریافت کردند و بعد هم به فراموشی سپرده شد و انگار نه انگار که هر روز نوزادانی در کشور به فروش می رسند! سوال اینجاست که چرا همان روز ها نمایندگان کشور درباره این موضوع صحبت نکردند و هشدار ندادند؟ چرا همان روزها که بیش از یکسال از آن می گذرد بهزیستی به این موضوع ورود پیدا نکرد و چرا ابعاد ماجرا جدی گرفته نشد و برخورد قاطعی صورت نگرفت تا از فروش نوزادان بیشتر جلوگیری شود؟
‏nخرید و فروش کودک در ایران
روز شنبه بود که سهیلا جلودار زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:« متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر عمومی و عدم آگاهی، خرید و فروش نوزاد صورت می گیرد. از آنجایی که این کار جرم است و مخفی انجام می شود، آمار رسمی در دست نداریم مگر اینکه از طریق دستگیری ها و شکایات انجام گرفته آن را مورد بررسی قرار دهیم تا به یک عدد تقریبی برسیم. باتوجه به شرایط اقتصادی نابسامانی که وجود دارد شاهد خرید و فروش نوزاد و حتی بچه های بزرگتر نیز هستیم. دلیل خرید و فروش کودک در کشور ما فقر عمومی و عدم آگاهی است که برای رفع این مشکل ابتدا باید این دو عامل برطرف شود.»
جلودارزاده با اشاره به برده داری نوین عنوان کرد:« بنده کسی را می شناسم که کودکی را از فنلاند خریداری و برای بزرگ کردن به تهران آورد این مسئله در تمام جهان رواج دارد که باید مراقب بود فرزندخواندگی تبدیل به برده داری نوین نشود.» وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس جهت جلوگیری از خرید و فروش نوزاد گفت: «خرید و فروش کودک جرم شناخته شده و مجازات دارد بنابراین هرگونه خرید و فروش که صورت گیرد، خلاف قانون است فرد مجازات می شود.»


‏- گیرافتادن خریدار کودک هنگام اخذ شناسنامه
پیش از این هم موضوع فروش نوزادان مطرح شده بود اما در حد زمزمه های در گوشی باقی ماند و اهمیت چندانی برای مسئولان نداشت اما بیان این مسئله از زبان یک نماینده مجلس سبب شد تا نگاه ها بار دیگر به سمت این موضوع جذب شود، به همین دلیل هم روز گذشته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص این موضوع اظهار نظر کرد و گفت:« اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد مطرح می‌شود که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد.» مسعودی فرید با بیان اینکه جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‌فروشند یا می‌خرند انجام شود، تصریح کرد:« نکته دیگر هم این است که فرآیند فرزندخواندگی باید فرآیندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند.»
مسعودی فرید در ادامه با اشاره به اینکه اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس
می گیرد، چراکه در بسیاری از مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، هشدار داد: «این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی از افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی کرده و برخورد می‌کند.»
‏- یاد آر....
اسفند ماه سال 97 بود که آفتاب یزد گزارشی تحت عنوان « بیعانه بدهید تا دختر رزرو کنیم!» منتشر کرد که در این گزارش خبرنگار در قالب خریدار بچه با یک دلال چت و گفت‌وگو کرده بود، در بخشی از این گزارش آمده است:« در اینستاگرام با صفحه‌ای
رو به رو می‌شویم که با یک تبلیغ، خود را فروشنده تخمک و نوزاد
معرفی می‌کند! متن تبلیغات به این شرح است« پدران و مادرانی که نازایی دارند و چندین سال است که باردار نشده‌اند، شرایط واگذاری داریم. کسانی که مشکل نازایی دارند و می توانند سرپرستی بچه برعهده بگیرند برای اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام دهد» برای اطلاعات بیشتر به دایرکت صفحه می‌روم و خود را به عنوان خریدار کودک معرفی می‌کنم و شرایط واگذاری نوزاد را می‌پرسم، در جواب می‌گوید« 50میلیون بدهید و بچه را تحویل بگیرید» بعد هم عکسی از یک نوزاد می‌فرستد و می‌گوید «این پسر بچه 10 روزه را داریم اگر می‌خواهید می‌توانید این را بگیرید!» می‌پرسم اگر دختر بخواهم چه و او جواب می‌دهد « باید بیعانه بگذارید و بعد بچه را تحویل بگیرید! همان موقعی که بچه در بیمارستان به دنیا می‌آید به شما تحویل داده می‌شود؛ این بچه‌ها‌ با مدرک واکسینه هستند و ازدواج پدر و مادرشان شرعی است اما چون نیاز به پول دارند بچه شان را واگذار می‌کنند!» شماره اش را می‌گیرم تا برای انجام معامله با او تماس بگیرم. انگار که قرار است یک جسم مورد خرید و فروش قرار بگیرد، کالایی فروخته شود و در عوض آن پولی دریافت شود! انگار نه انگار که پای زندگی و آینده یک کودک در میان است! کودکی که قرار است فروخته شود تا عده‌ای پول به جیب بزنند!»
در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است:« او در ادامه ادعا می‌کند: «ما در ثبت احوال آشنا داریم و یک فرد کار گرفتن شناسنامه را انجام می‌دهد و بین 12 تا 15 روز شناسنامه می‌گیریم. معمولا خانواده‌ها‌یی که بچه را به آن‌ها‌ واگذار می‌کنیم در اولین اقدام برای اینکه مطمئن شوند شناسنامه جعلی نیست برای بچه حساب باز می‌کنند یا برای گرفتن یارانه اقدام میکنند، برخی از آن‌ها‌ هم از ثبت احوال استعلام می‌گیرند!» از او می‌پرسم از کجا معلوم بچه ایدز نداشته باشد؟ چون اگر پدر و مادر ایدز داشته باشند در زایمان طبیعی بچه‌ها‌ به ایدز مبتلا می‌شوند و او در جواب توضیح می‌دهد: «ما خانواده‌ها‌ را معمولا بین سه تا چهارمین ماه بارداری شناسایی می‌کنیم و می‌دانیم که کی هستند! به همین دلیل تمام مدارک این خانواده‌ها‌ موجود است و آنها اکثرا زن و شوهر عقدی هستند، من با آدم‌ها‌یی که صیغه نامه داشته باشند کار نمی‌کنم مگر اینکه زن شرایطی را نشان بدهد که در گذشته با شوهرش مشکل داشته و جدا شده است و حالا صیغه شده است و از همسر صیغه‌ای اش باردار است! ما بچه‌ها‌ را با مدارک می‌فرستیم وگرنه هیچ بچه‌ای بدون مدارک و بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی واگذار نمی‌شود! عکس بچه‌ای که برای شما فرستادیم نوزاد پسر ده روزه‌ای است که در بیمارستان... به دنیا آمده است. البته من خودم در تهران مشغول کار هستم!»
مسلما اگر از سال 97 اوضاع به نحو دیگری پیش می رفت و مسئولین رسانه ها را جدی می گرفتند و رسیدگی دقیقی نسبت به این موضوع داشتند، بهزیستی وارد عمل می شد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درباره آن سخن می گفتند امروز خیلی از کودکان قربانی نبودند و تا حد زیادی از این امر جلوگیری
شده بود.