ماجرای دریای کارائیب

سخنگوی دولت : ایران کالاهایی به ونزوئلا می دهد و اجناسی هم می گیرد، این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد
آفتاب یزد- گروه خبر: ممانعت آمریکا در فروش نفت ایران به ونزوئلا به جدیدترین چالش میان دو کشور تبدیل شده است.در تازه ترین اقدام آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا این کشور اقدام به ارسال ناو جنگی به دریای کارائیب کرده است. براساس گزارش فارس اسامی چهار ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-۲۶ به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند، مشخص شده است که به این شرح است: «کشتی جنگی یواس‌اس دیترویت USS Detroi(LCS-۷)، کشتی جنگی یواس‌اس لاسن USS Lasse- (DDG-۸۲)، کشتی جنگی یواس‌اس پربل USS Preble (DDG-۸۸)و کشتی جنگی یواس‌اس فاراگات USS Farragu(DDG-۹۹) . این چهار کشتی برای مقابله احتمالی با نفتکش‌های ایرانی که ممکن است به سمت ونزوئلا در حال حرکت باشند، اعزام شده‌اند.
از سوی دیگر بررسی اطلاعات موسسات رهگیری خطوط کشتیرانی حاکی از آن است که نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی صادراتی ایرانی روزگذشته از تنگه باب‌المندب به مقصد آمریکای لاتین عبور کرده است.به نوشته فارس،پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در
حرکت است.


مقامات رسمی ایران تا لحظه تنظیم این گزارش خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی مدعی هستند پنج نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سوی ونزوئلا در حرکت است. آنها همزمان ادعا می‌کنند محموله‌های بزرگ طلا توسط بعضی خطوط هوایی ایرانی از ونزوئلا به ایران حمل شده است. بعضی تحلیلگران می‌گویند این محموله‌های طلا در واقع بهای سوختی است که قرار است به ونزوئلا تحویل داده شود.، پنجمین نفتکش یعنی نفتکش کلاول، هم طی روزهای گذشته از کانال سوئز عبور کرده و در حال رفتن به سمت عبور از باب‌المندب و رسیدن به آمریکای لاتین است.
‏nقمار آمریکا در کارائیب
درهمین راستا برخی از تحلیلگران معتقدند اگر رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم بگیرد‌ دست به ریسک خطرناکی در دریای کارائیب بزند، شاهد واکنشی خواهد بود که جایگاه وی را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور را متزلزل خواهد کرد. درهمین حال یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، به خبرگزاری رویترز گفت واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. این اقدامات در حالی صورت می گیرد که ایران و ونزوئلا به‌صورت غیرقانونی و در اقدامی یکجانبه از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.
درهمین رابطه به تازگی «علی ربیعی» سخنگوی دولت درباره تبادلات تجاری میان تهران و کاراکاس گفت: ایران کالاهایی به ونزوئلا می دهد و اجناسی هم می گیرد، این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد. ربیعی تصریح کرد: ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی گذاریم و نفت خود را می فروشیم.
به گزارش تابناک، این درحالی است که چندی پیش نیز یکی از مقامات ایالات متحده اعلام کرد که 9تن شمش طلا توسط ماهان ایر از ونزوئلا به ایران، در مقابل خدمات نفتی منتقل شده است.
شبکه بلومبرگ هم به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرده است که مسئولان ونزوئلا در اواخر آوریل، مبادرت به گشودن سخاوتمندانه ذخایر طلای این کشور و دادن چندین تن شمش طلای ناب به هم‌پیمان خود در تهران در ازای دریافت سوخت و کمک‌های لجستیکی به پالایشگاه‌های این کشور کرده‌اند.
شبکه بلومبرگ در همان زمان به نقل از منابع آگاه آورد که مسئولان دولتی، نزدیک به 9 تن طلا به ارزش 500 میلیون دلار را سوار بر هواپیماهایی به مقصد تهران، روانه کردند که درحکم پرداخت بدهی در ازای کمک ایران به احیای پالایشگاه‌های متوقف‌شده بنزین در ونزوئلاست. این ادعاها از سوی ایران تکذیب شد. حجت‌الله سلطانی سفیر کشورمان در کاراکاس مدتی پیش در گفت‌وگویی با رد ادعاها مبنی انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: ارسال مقدار عنوان شده ۹ تن طلا توسط دولت ونزوئلا را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی‌اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملا
نادرست است.
‏- پیام ایران
کارشناسان معتقدند این رفتار ایران پیام سیاسی مشخصی در به چالش کشیدن تحریم‌ها برای آمریکا دارد.در همین رابطه، کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آنکه مهم باشد آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید.
اخبار سوریه نوشت؛ سال گذشته نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس ربوده شد و پنج تانکر پر از سوخت در یک خط پشت سر هم از همین منطقه در حال عبور هستند و خبری از نیروی دریایی ملکه نیست و ارباب آن سوی آتلانتیک هم که در این منطقه چند پایگاه دریایی دارد، جرات نزدیک شدن به این حامل‌های سوخت که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند را ندارد.
باید دید تنش های میان آمریکا و ایران فراتر از خلیج فارس و خاورمیانه خواهد رفت ؟