طرد نکنید جذب کنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (یکشنبه) در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشگاهی، با اشاره به واقعیت های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبه گری فراخواندند و به بیان ده توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی با سپاس از پروردگار به علت استمرار برگزاری جلسه رمضانی هرساله با دانشجویان آن‌هم در شرایط کرونا، سخنان دانشجویان را خوب، پخته و سنجیده خواندند و گفتند: سطح مباحث در مقایسه با جلسات مشابه قبل بالاتر بود که نشان می دهد روی موضوعات فکر و کار شده است.
ایشان با اشاره به سئوالات و ابهامات دانشجویان در این جلسه از جمله در خصوص منصوبان و یا دستگاه‌های مرتبط با رهبری افزودند: پاسخ ها و توضیحات روشنی در این زمینه‌ها وجود دارد که طبعاً وقت جلسه، بیان همه آنها را اجازه نمی دهد اما مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاهها و بخش‌های مرتبط با دانشجویان و دانشگاه‌ها در دفتر رهبری باید خود را متعهد به پاسخگویی و رفع ابهامات بدانند.
ایشان برخی اشکالات و پیشنهادهای دانشجویان را ناشی از احاطه نداشتن به موضوع مورد بحث خواندند و افزودند: برخی پیشنهادها نیز قابلیت کار بیشتر و تصمیم گیری دارد که دفتر رهبری آنها را جزء به جزء بررسی خواهد کرد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت و شنود رودررو را زمینه ساز حل ابهامات و سئوالات دانستند و افزودند: بسیاری از مطالب بیان شده درست بود و طرح آنها در این جلسه به ایجاد گفتمان لازم و عمومی کمک می کند.
ایشان مجموعه جوانان کشور را اعم از دانشجو و غیر دانشجو، مخاطب این جلسه دانستند و تأکید کردند: اصرار مکرر بنده درباره گفت و شنود با جوانان بر این پیش فرض قطعی و تردید ناپذیر استوار است که آینده ایران متعلق به جوانان است و این قشر در آینده کوتاه یا میان مدت بسیاری از مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده می گیرد، بنابراین هرکس به آینده کشور علاقه مند است، باید جوانان را در ساختن هرچه بهتر آینده کمک کند.
رهبر انقلاب، طبیعت جوانی را بخش دیگری از زیرساخت منطق گفت‌وگو با جوانان برشمردند و گفتند: طبیعت جوان با عناصری همچون امید، ابتکار، صراحت، خطرپذیری و خستگی ناپذیری همراه است که همه این عناصر برای اداره جامعه، ضروری و ذی‌قیمت هستند و برخی از مشکلات کنونی هم ناشی از فقدان برخی از این عناصر است. رهبر انقلاب اسلامی گفت و شنود با جوانان را در شرایط فعلی کشور دارای اهمیتی مضاعف خواندند و افزودند: برای هرگونه تصمیم گیری و اقدام باید به موقعیت بسیار حساس و مهم کنونی کشور توجه کامل کرد. ایشان در نگاهی کلی به موقعیت کشور خاطرنشان کردند: واقعیت این است که امروز در مقابل ایران یک جبهه وسیع و عظیم ظلم و کفر و استکبار وجود دارد که در تلاش است با هر وسیله و ترفند و امکانات، نظام اسلامی را وادار به عقب نشینی و تسلیم کند که اگر این هدف محقق شود، برای آینده کشور بسیار گران تمام خواهد شد که البته به فضل الهی و هوشیاری و ایستادگی مردم، جبهه استکبار در این هدف ناکام خواهد ماند.
رهبر انقلاب هدف اصلی دشمنان از مقابله با ملت ایران را جلوگیری از ایجاد یک الگوی جذاب برای ملت‌ها دانستند و افزودند: باید متوجه بود که جمهوری اسلامی در کوران نبرد سیاسی، فکری، جنگ نرم و احیاناً برخوردهای سخت با جبهه مستکبران قرار داشته و دارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای توجه به ظرفیت بسیار بالای کشور برای مقابله و پیروزی بر جبهه قدرتمند ظلم و استکبار را واقعیتی تردیدناپذیر خواندند و گفتند: تجربیات نظامی و غیرنظامی ۴۰ سال اخیر به خوبی ثابت می کند ملت عزیز ایران ظرفیت پیروزی بر دشمنان عنود خود را دارد.
ایشان سرعت افزون‌تر حرکت علمی ایران در قیاس با متوسط جهانی، وجود مجموعه ای عظیم از جوانان پایبند به مبانی دینی، اعتقادی و فرهنگیِ نظام و حضور تحسین برانگیز مردم در هنگام حوادث عمومی و طبیعی از جمله کرونا، زلزله و سیل را نشانه های ظرفیت بالای کشور برای پیروزی در جهاد علمی، فرهنگی و اجتماعی خواندند و افزودند: در جهاد فکری نیز کارهای بسیار خوبی شده که مباحث امروز دانشجویان، گوشه ای از نتایج آن است.
رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: مجموعه واقعیاتی که بیان شد نشان می دهد نظام اسلامی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، نظامی و دیگر زمینه ها ظرفیت بسیار بالایی برای پیروزی در مقابل جبهه دشمن دارد و این واقعیت روشن، امیدی حقیقی را در دل‌ها ایجاد می کند.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ظرفیت‌های بالای کشور برای مقابله با جبهه وسیع ظلم و کفر و استکبار را احساس قدرت و عزت نهادینه شده در عموم ملت ایران دانستند و گفتند: با وجود برخی منفی‌بافانی که منزوی و در اقلیت هستند و ضعف های خود را به جامعه و نظام اسلامی نسبت می دهند، در کشور یک احساس عمومی و عمیقِ عزت و قدرت وجود دارد.