هشدار ایران به آمریکا و احضار سفیر سوییس

آرمان ملي: در پي انتشار برخي گزارش‌ها مبني بر ايجاد تهديد مقامات دولت آمريکا ومزاحمت براي تانکرهاي حامل سوخت ايران به مقصد ونزوئلا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌اي به آنتوني گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمريکا در اعزام نيروي دريايي به منطقه کارائيب با نيت مداخله و ايجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ايران به ونزوئلا هشدار داد. متعاقب اين موضوع سيدعباس عراقچي معاون سياسي وزارت خارجه نيز رفتار آمريکايي‌ها را «غيرقانوني» توصيف کرد. در روزهاي گذشته در ادامه چالش‌هاي آمريکا با ايران و در جهت فشار بيشتر بر تهران و کاراکاس، ايالات متحده براي جلوگيري از فروش نفت ايران به ونزوئلا دست به کار ارسال ناو جنگي به درياي کارائيب شد. خبرگزاري فارس گزارش داد، اسامي چهار ناو جنگي نيروي دريايي آمريکا که به همراه هواپيماي «پي 8 پوسايدون» از اسکادران
ادعاي آمريکا چيست؟
از اواسط ارديبهشت ماه، مقامات آمريکايي مدعي شده‌اند که ونزوئلا هزينه خدمات ايران در صنعت نفت اين کشور را با طلا مي‌پردازد. اين ادعا با موضع‌گيري سخنگوي وزارت خارجه ايران مواجه شد. سيدعباس موسوي، اظهارات بيان شده را بي‌اساس و در جهت زمينه‌سازي براي اعمال فشار بيشتر از سوي آمريکا بر دولت ونزوئلا و ايجاد اخلال و دخالت در روابط تجاري ميان دو کشور ايران و ونزوئلا ارزيابي کرد. اليوت آبرامز، ديپلمات ارشد آمريکا در امور ونزوئلا، گفته بود که ايران «نقش فزاينده‌اي در ونزوئلا دارد». ادعاهاي اين ديپلمات آمريکايي در پي اين مطرح مي‌شود که مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، در کنفرانسي خبري در وزارت خارجه مدعي شد که هواپيمايي ماهان کمک‌هاي نامشخصي را براي دولت مادورو ارسال کرده است. شبکه خبري بلومبرگ هم به نقل از «منابع آگاه» مدعي شده است که ونزوئلا اين ماه 9 تن طلا -حدود 500 ميليون دلار- را در ازاي خدمات ايران براي بازسازي پالايشگاه‌هاي اين کشور با هواپيما به ايران ارسال کرده است. کمي بعد، سخنگوي دولت نيز به ماجرا ورود کرد. علي ربيعي، موضوع مبادله مالي بين ايران و ونزوئلا را تکذيب نکرد؛ ولي گفت «روابط ايران و ونزوئلا يک رابطه قانوني بوده و بر مبناي توافق دو دولت شکل گرفته و به هيچ کشور ثالثي ارتباط ندارد». ادعاهاي آمريکا در حالي مطرح مي‌شود که رابطه ايران و ونزوئلا هيچ گاه از نظرها دور نبوده، چنان که علاوه بر تعاملات سياسي، اين دو کشور رابطه اقتصادي خوبي هم با يکديگر داشته‌اند. ايران و ونزوئلا در دو دهه اخير رابطه گرمي با يکديگر داشته‌اند. اين دو کشور به واسطه عضويت در جنبش عدم تعهد و سياست‌هاي ضدآمريکايي و نيز به خاطر اشتراک در قرارداشتن زير فشارهاي سياسي، اقتصادي و تحريمي آمريکا، همکاري‌هاي مختلفي با يکديگر داشته‌اند. موضوع اعزام ناو در مسير نفتکش‌هاي ايران در حالي مطرح مي‌شود که پيش‌تر، يک نفتکش حامل نفت ايران با نام گريس1، در آب‌هاي جبل الطارق به خواست آمريکا و توسط نيروهاي بريتانيايي توقيف شد. اين ماجرا که با توقيف يک نفتکش بريتانيايي در آب‌هاي جنوب ايران نيز همراه شد، چالشي طولاني بين تهران و لندن و واشنگتن ايجاد کرد، اما در نهايت، دادگاه محلي حکم به رفع توقيف اين نفتکش ايراني داد و درخواست آمريکا براي تعويق را نيز بي‌پاسخ گذاشت تا نفتکش آزاد شود. آمريکا آن زمان تلاش کرده بود خود نفتکش ايراني را در اختيار بگيرد، اما درخواست از بريتانيا براي تعويق آزادسازي نفتکش و نيز تماس با ناخداي کشتي بي‌نتيجه ماند. اين بار ظاهرا واشنگتن اميدوار است خود متولي مستقيم ربايش نفت ايران شود.
واکنش قاطع ايران


ادامه رفتارهاي خصمانه آمريکا روز گذشته واکنش مسئولان وزارت خارجه ايران را در پي داشت و وزير امور خارجه به دبيرکل سازمان ملل نامه نوشت. محمدجواد ظريف تهديدات غيرقانوني، خطرناک و تحريک آميز آمريکا را نوعي دزدي دريايي و خطري بزرگ براي صلح و امنيت بين‌المللي دانسته و تاکيد کرده‌ است که آمريکا بايد از زورگويي در عرصه جهاني دست برداشته و به حاکميت قوانين بين‌المللي به‌ويژه آزادي کشتيراني در درياهاي آزاد احترام بگذارد. ظريف ضمن يادآوري مسئوليت دولت آمريکا در برابر پيامدهاي هرگونه اقدام غيرقانوني، بر حق ايران براي اتخاذ تدابير مناسب و ضروري درمقابله با اين تهديدات تاکيد کرده است. متعاقب ارسال اين نامه، سيدعباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه نيز با احضار سفير سوئيس به عنوان حافظ منافع دولت آمريکا، از وي خواست مراتب هشدار جدي جمهوري اسلامي ايران نسبت به هرگونه تهديد احتمالي از سوي آمريکا عليه نفتکش‌هاي ايراني را به مقامات آن کشور منتقل نمايد. عراقچي روابط تجاري ايران و ونزوئلا را روابطي کاملا مشروع و قانوني دانست و اظهارداشت: توسل به اقدامات قهري و يا ديگر رفتارهاي قلدرمآبانه از سوي آمريکا تهديدي براي آزادي کشتيراني و تجارت بين‌المللي و جريان آزاد انرژي بوده و تجلي آشکار دزدي دريايي و نقض فاحش حقوق بين‌الملل و مغاير با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار مي‌آيد. معاون سياسي وزير امور خارجه هشدار داد هرگونه تهديد عليه نفتکش‌هاي ايراني با واکنش فوري و قاطع ايران مواجه خواهد شد و دولت آمريکا مسئول عواقب آن خواهد بود. سفير سوئيس نيز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمريکا منتقل خواهد کرد.