جولان روانشناس‌نماها در بحران روانی کرونا

بر اساس اين گزارش‌، محمدمهدي تندگويان معاون امور جوانان در نامه‌اي به معاون دادستان کل کشور در امور فضاي مجازي، خواستار مقابله با اين افراد و ممنوعيت کار آنها شده بود. بر اين اساس، جواد بابايي معاون دادستان کل کشور در امور فضاي مجازي و دبير کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، به دادستان عمومي و انقلاب تهران دستور داد که با هماهنگي و اخذ گزارش‌هاي تکميلي از معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اين افراد شياد و روانشناس‌نماها شناسايي و از فعاليت و اقدامات مجرمانه آنها جلوگيري شود.
هر ايراني يک شناسنامه سلامت روان
رئيس سازمان نظام روانشناسي در اين باره مي‌گويد: به‌دليل عدم توجه کافي ستاد ملي مقابله با کرونا و صدا و سيما‌، افراد سودجو و روانشناس‌نماهاي مبلغ فرهنگ غربي که بعضا مطالب غيرعلمي و مبتذل را ترويج مي‌کنند، تعدادشان هر روز در فضاي مجازي زيادتر مي‌شود. محمد حاتمي همچنين به وجود‌هزار کلينيک و شش‌هزار دفتر روانشناسي در سراسر کشوراشاره مي‌کند و مي‌افزايد: از نظر ستاد ملي مبارزه با کرونا مشکلي براي بازگشايي با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي ندارند و مردم مي‌توانند به‌صورت حضوري به اين مراکز مراجعه کرده و مشکلات خود را با مشاوران در ميان بگذارند؛ علاوه بر آن مشاوره‌هاي آنلاين و سامانه 4030 همواره آماده پاسخگويي و کمک به هموطنان هستند. حاتمي اعلام کرد: با توجه به اهميت سلامت رواني و نياز به مشاوره بيشتر به مردم در دوران کرونا و خصوصا پساکرونا، درخواستي در رابطه با اختصاص شناسنامه سلامت روان به هر شخص به رياست جمهوري داده شد و خوشبختانه با موافقت رياست جمهوري، وزير بهداشت پيگيري و مسئوليت راه‌اندازي ستاد سلامت روان در دوران کرونا و پس و کرونا را به عهده گرفته است؛ واضح است که با تشکيل اين ستاد، بايد تمام آحاد مردم در سراسر کشور از اين خدمات بهره‌مند شوند. با توجه به احتمال بروز مشکلات رواني در دوران پساکرونا ناشي از فشارهاي وارد شده در دوران کرونا، تمام تمرکز تيم روانشناسي در حال حاضر براين موضوع است. همچنين لزوم اختصاص شرايط ويژه جهت سوگواري بازماندگان، درمان گوشه‌گيري مبتلايان به کرونا و از بين بردن برچسب مبتلاي کرونا در جامعه از مهمترين خدماتي است که بايد به مردم در حوزه روانشناسي ارائه شود.
سياه و سپيد کرونا


با اين حال يک روانشناس جهان پساکرونا را با شماري از آسيب‌هاي روحي نظير دلمردگي و خودبيماري انگاري توصيف مي‌کند و معتقد است تقويت همدلي و همبستگي و برخي رويدادها همچون آشتي با کتاب نيز از دستاوردهاي اثربخش اين جهان خواهد بود. حسين ابراهيمي‌مقدم در خصوص جهان پساکرونا اظهار کرد: آثار و نتايج گذار از کرونا به‌طور حتم با مدت زمان اتمام و چگونگي مخاطره تغيير مي‌يابد. به‌عبارت ديگر ميزان اتلاف انرژي براساس مدت زمان گذار از يک مخاطره و به‌دنبال آن آثار و تبعات آن نيز تغيير مي‌کند، اما يکي از آثار و نتايج شيوع ويروس کرونا در کشور افزايش شمار جانباختگان است. ابراهيمي‌مقدم ادامه داد: اين اتفاق با توجه به عدم برگزاري مراسم ختم و سوگواري و همراهي و مساعدت خويشاوندان (به‌جهت جلوگيري از شيوع بيماري) بي‌شک سبب افسردگي، دلمردگي و کاهش اميد به زندگي مي‌شود. همچنين از مهمترين تبعات يک آسيب گاه افزايش ميزان خودکشي است؛ کاهش اعتقادات و ترديد در باورهاي مذهبي به‌دليل بروز آسيب و تحمل رنج و اندوه از ديگر تبعات مخرب دوران پساکرونا محسوب مي‌شود. به‌گفته ابراهيمي مقدم، احساس گناه نيز که گاه وقوع يک اتفاق دردناک را تنبيهي (از جانب آفريدگار) به جهت انجام گناه تلقي مي‌کند، پديدار مي‌شود. اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: وسواس، اضطراب، تنش و خودبيماري انگاري نيز در جهان پساکرونا بروز مي‌کند؛ افراط در شست وشو و جست وجو براي علائم بيماري که مي‌تواند جامعه را با يک بحران رواني همراه سازد. وي به موضوع جولان روانشناس‌نماها در فضاي مجازي نيز اشاره مي‌کند و با تاکيد بر اينکه در مواجهه با روانشناس‌نماها اساسا قانون خاصي وجود ندارد چراکه اصلاً در ارتباط با فضاي مجازي قانون بازدارنده‌اي وجود ندارد گفت: ما براي اين فضا هنوز قانوني نداريم که اگر فردي مطلب غيرعلمي، اغواگرايانه و گمراه‌کننده ارائه کرد چگونه بايد با آن برخورد کرد. بحث ديگر هم اين است که بسياري از روانشناسان عالم ما اعتقاد ندارند که بايد در اين فضا حضور پيدا کنند که به عقيده من اين رويکرد هم اشتباه است؛ بنابراين بايد با بهره‌گيري از فضاي مجازي و ارائه کار علمي و دقيق بينش افراد را در ارتباط با علم روانشناسي بالا برد و مانع از سوء استفاده افراد از غيبت متخصصين و صاحب‌نظران در اين فضا شد.