آیا اقدامات سیاسی و اقتصادی ترامپ می‌تواند منجر به محکومیت او شود؟ ترامپ در دوراهی کاخ سفید و زندان!

محمدرضا ستاری
با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که قرار است در آبان ماه امسال برگزار شد، دعواهای سیاسی میان دونالد ترامپ و دموکرات‌ها اوج گرفته است. از انتقادات گسترده به نحوه مواجهه دولت با ویروس کرونا تا اقداماتی نظیر اخراج بازرس کل وزارت خارجه که اخیراً صورت گرفته و دموکرات‌های کنگره آن را کاملاً غیر قانونی می‌دانند، علاوه بر شکاف سیاسی، کار را به جایی رسانده که اکنون دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا یعنی ترامپ و بایدن یکدیگر را تهدید به زندانی شدن می‌کنند.
هرچند اختلافات سیاسی در داخل آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ به امری عادی و روزمره در این کشور تبدیل شده و حتی رئیس‌جمهوری را تا استیضاح نیز پیش برده است، اما اکنون شواهد گویای تشدید این واگرایی‌هاست. ترامپ اخیراً از گزینه اوباماگیت که طرح بیمه درمانی در زمان ریاست‌جمهوری اوباما بوده و همچنین موضوع فساد اخلاقی و مالی جو بایدن برای مقابله با رقبای خود بهره می‌گیرد و از سوی مقابل موضوع فعالیت‌های اقتصادی ترامپ و خانواده او نیز دستاویزی برای مخالفان وی در جهت محکوم کردن رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا قرار گرفته است. در همین رابطه سی‌ان‌ان گزارش داد که یک قاضی فدرال آمریکا اجازه تحقیق از ترامپ و سه فرزند او را به واسطه فعالیت شرکتش صادر کرده است. این دادخواست که در سال 2018 صادر و چند ماه بعد اصلاح شد، ترامپ و خانواده او را متهم به سوءاستفاده تبلیغاتی برای جذب جوانان کرده و معتقد است این اقدام وی سودجویی از اقشار فقیر و آسیب‫پذیر آمریکا است.
ترامپ‫گیت


از سوی دیگر روزنامه گاردین نیز در گزارشی با اشاره به اینکه جو بایدن قول داده تا درصورت پیروزی در انتخابات، ترامپ را محکوم کند، آورده است: ترامپ فکر می‌کند اگر با جنجال پرونده اوباما گیت را در معرض افکار عمومی قرار دهد، می‌تواند اوباما و جو بایدن معاون وی را راهی زندان کند. با این حال روز دوشنبه ویلیام بار دادستان کل آمریکا احتمال تحقیقات درمورد اوباما و بایدن را رد و تصریح کرده که آنها اشتباهی مرتکب نشده‌اند. با ترکیدن این حباب، ترامپ در واکنش خود، طبق معمول جنگ لفظی به راه انداخته و می‌گوید: اگر اکنون من مسئول پرونده اوباما گیت بودم، مطمئن باشید تحقیقات برای محکوم کردنم ادامه می‌یافت.
آروا مهدوی نویسنده این گزارش در گاردین در ادامه می‌نویسد: معتقدم یکی از دلایلی که ترامپ علاقه دارد اوباما و بایدن را محکوم کند، درواقع هراس او برای به زندان افتادن خودش است. هفته قبل بایدن قول داده که در صورت پیروزی در انتخابات قطعاً از اختیارات قانونی خود برای محکوم کردن ترامپ استفاده خواهد کرد.
هرچند این نخستین بار نیست که یک دموکرات آمریکایی ترامپ را اینچنین تهدید به زندان و تعقیب قضایی می‌کند، اما در 1973 بر سر پرونده واتر گیت ریچارد نیکسون، شواهد نشان داد که رئیس‌جمهوری می‌تواند بنا به برخی اختیارات که وی را فراتر از قانون قرار می‌دهد از مهلکه بگریزد. موضوعی که در سال 2000 نیز مورد تایید قرار گرفت و نشان می‌دهد ترامپ مادامی که رئیس‌جمهوری باشد از تعقیب قضایی در امان خواهد بود.
با این حال زمانی که ترامپ از کاخ سفید خارج شود، موضوع کاملاً فرق خواهد کرد. اتهاماتی از جمله روسیه گیت (موضوع دخالت روسیه در انتخابات سال 2016)، اوکراین گیت (تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهوری اوکراین برای کسب اطلاعات از پسر جو بایدن) و اخذ کمک‌های تبلیغاتی از خارج، همگی از جمله مواردی است که می‌تواند ترامپ را برای ده سال راهی زندان کند. سوای این مسائل، موضوع معاملات مالی و مالیاتی او نیز از جمله دیگر دعاوی حقوقی است که ترامپ با آنها روبه‫رو است.
نبرد برای فرار از زندان
در این رابطه مسئله مهم برای ترامپ این است که تا چه مدت در قدرت باقی می‌ماند؟ در آمریکا اساسنامه محدودیت در جلوگیری از اتهامات دادگستری فقط پنج سال است و به همین دلیل برای مقامات این کشور واقعاً مهم است که تا چه زمانی در قدرت باقی می‌مانند. هرچند زندانی شدن ترامپ موجب خوشحالی بسیاری از افراد خواهد شد، اما در داخل، همه رقبای او نیز حاضر به محکومیت وی نیستند. به طور مثال اندرو یانگ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری دموکرات، قبلاً تصریح کرده بود اگر رئیس‌جمهوری شود درمورد ترامپ تحقیق نمی‌کند زیرا برازنده آمریکا نیست که با الگوبرداری از کشورهای در حال توسعه وقتی یک رئیس‌جمهوری جدید به روی کار می‌آید، نفر قبلی را روانه زندان کند.
در مقابل نیز هستند کسانی که برعکس معتقدند، الگوی تبعید از برخی کشورها که حاکمان آنها در مقابل هر اقدامی مصون باشند به هیچ عنوان برای آمریکا خوشایند نخواهد بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد ترامپ با توجه به مشکلاتی که اکنون با آنها دست به گریبان است و بحرانی که به واسطه کرونا سبب کاهش محبوبیتش شده، تمام تلاش خود را برای پیروزی دوباره در انتخابات به کار بگیرد. در واقع او اکنون نه تنها برای انتخاب دوباره، بلکه برای آزادی خود مجبور به رقابت است تا ناچار نباشد به این زودی‌ها پاسخگوی پرونده‌ای به نام ترامپ گیت باشد.