نقشه راه مدیران جدید آستان قدس

با حضور تولیت آستان‌قدس رضوی، مراسم معارفه مدیران جدید این آستان برگزار شد. به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین «مروی» در این مراسم اهداف و برنامه‌های مدنظر  برای تحقق در آستان قدس را تبیین کرد که اهم صحبت‌های وی به شرح زیر است :
* اکنون ساختار آستان قدس نهایی شده و زمان کار و تلاش جهادی فرا رسیده است.
* نسبت به آستان‌قدس دو نگاه می‌توان داشت، یک نگاه مستقل و منفک دیدن این آستان مقدس از نظام، انقلاب و کشور است و این‌که ما آستان‌قدس هستیم، یکسری موقوفات داریم و تنها باید به امور حرم مطهر رسیدگی کنیم؛ اما بر اساس نگاه دوم، آستان‌قدس رضوی نه تنها جزو انقلاب بوده بلکه خاستگاه انقلاب نیز است؛ لذا نسبت به این نظام مقدس، انقلاب اسلامی، اهداف آن و تدابیر بلند رهبر معظم انقلاب مسئول هستیم و باید فعالانه نقش ایفا کنیم.
* رهبری‌معظم، تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، باید بدانیم آستان‌قدس و بخش‌های مختلف آن در تحقق این تمدن نوین چه نقش، مسئولیت و وظیفه‌ای خواهند داشت و در جهت آن حرکت کنیم.


* در حوزه اقتصاد هدف ما کسب درآمد از هر طریق و به هر شیوه‌ای نیست؛ اگر جایی بین درآمد و سود با یک رفتار ارزشی تعارض بود، قطعا عمل ارزشی را ترجیح می‌دهیم. ما تنها از روش‌های سالم و پاکیزه کسب درآمد خواهیم داشت.
* خدمت به زائران تنها در محدوده خدمات رفاهی تعریف نمی‌شود، ما حتما باید در حوزه فرهنگ و معرفت‌افزایی زائران کار و سرمایه گذاری کنیم.
* حرم مطهر به مدیریت جهادی نیاز دارد و این عملی است؛ در این ایام که حرم مطهر تعطیل بود، کارهای بسیار خوبی انجام شد و تا حدودی کار جهادی عینیت یافت.
*  ایجاد منابع پایدار، تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باید در بخش اقتصادی آستان قدس مورد توجه باشد... . دستگاه‌های وابسته به رهبر انقلاب باید در عملیاتی کردن تدابیر ایشان برای دیگران الگو باشند.
* روایت حضرت رضا(ع) که فرمودند «خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده کند» شعار محوری آستان‌قدس است، باید امر حضرت رضا(ع) را احیا کنیم و معاونت تبلیغات و سازمان فرهنگی و علمی باید در حوزه معرفی ائمه اطهار(ع) و معرفت‌افزایی فعالیت کنند.
* نباید در ایران کسی باشد که به‌خاطر فقر نتواند حداقل یک‌بار در عمرش به حرم مطهر مشرف شود؛ بنیاد کرامت رضوی روی این موضوع برنامه‌ریزی کند.
* رسیدگی به وضعیت دفاتر استانی آستان‌قدس از دیگر وظایف بنیاد کرامت رضوی است.شناسایی توان و ظرفیت‌های مردمی در راستای برطرف کردن فقر و محرومیت‌ها در جامعه حائز اهمیت بوده، برای این امر شفافیت در کار مهم است.
* موضوع بررسی راهکارهای دستیابی به صرفه‌جویی در سازمان و میانه‌روی در هزینه‌کردها باید مورد توجه جدی مدیران باشد.
* یکی از دغدغه‎های بنده عمل صحیح به نیات واقفان است،  امانت‌داری در اجرای نیات واقفان یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها و وظیفه ماست که باید روز قیامت در قبال آن پاسخگو باشیم.
* شفافیت و پاسخگویی از دیگر موضوعات مهم بوده که باید مدنظر مدیران باشد، هیچ بخشی در آستان‌قدس از حسابرسی مصون و مستثنا نیست، هیچ حیاط خلوتی در آستان‌قدس رضوی وجود ندارد و همه جا باید حسابرسی انجام شود، در این زمینه باید با همکاری بخش‌های مختلف منشوری تهیه و ابلاغ شود.
* در انتصابات جدید، تلاش شده است از ظرفیت نیروهای داخلی آستان‌قدس، بیشتر استفاده شود و شاخصه تدین، تخصص و انقلابی در همه این انتصابات مورد توجه باشد، همچنان که هیچ‌کس در آستان‌قدس با سفارش منصوب نشده و نخواهد شد.
* از مسئولان محترم می‌خواهم نسبت به حفظ حرمت و شخصیت افراد حساس باشند، البته این امر به معنای چشم‌پوشی از تخلفات و عدم برخورد قاطع با متخلفان به‌ویژه در مسائل مالی نیست.
ساختار جدید آستان قدس
در این جلسه «مصطفی خاکسار قهرودی» قائم مقام تولیت آستان‌قدس نیز درباره انتصابات جدید این آستان نکاتی را مطرح کرد. به گفته وی ساختار جدید آستان‌قدس رضوی در قالب پنج سازمان و بنیاد عملیاتی و یک ستاد مرکزی طراحی و سازمان‌دهی شده است. حرم‌مطهر، سازمان مرکزی، سازمان علمی و فرهنگی، بنیاد بهره‎وری موقوفات و بنیاد کرامت رضوی از ارکان این سازمان نوبنیاد هستند.
* بر اساس احکام جدید صادر شده توسط تولیت آستان‌قدس رضوی، مالک رحمتی به عنوان رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات، محمدحسین استادآقا به سمت مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی‌مهر به عنوان رئیس سازمان علمی و فرهنگی، حجت‎الاسلام والمسلمین حجت گنابادی ‌نژاد به سمت مشاور و معاون تبلیغات اسلامی، ابوالفضل خودمانی به عنوان مشاور و مدیرکل بررسی و نظارت راهبردی، مصطفی فیضی به سمت رئیس مرکز بازرسی و حسابرسی داخلی آستان‌قدس و علیرضا اسماعیل‌زاده به عنوان مدیر کل نذورات آستان‌قدس رضوی انتخاب شده‌اند.
* همچنین در احکام دیگری از سوی قائم‌مقام تولیت آستان‌قدس، مرتضی فیروز آبادی به عنوان معاون طرح و برنامه، محمدکاظم ملازم الحسینی رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، محمد قاسمی زهان مدیر بحران و پدافند غیرعامل حرم مطهر و آستان‌قدس، غلامرضا پرنده مدیر نظارت بر موقوفات، امیرعباس علاقه‌بندان مدیر دفتر حقوقی آستان‌قدس، عبدالعلی وریدی مدیر امور مهمانسراهای حضرت رضا(ع) و امین بهنام به عنوان مدیر امور رفاه زائران آستان‌قدس معرفی شدند.
* دیگر احکام جدید ذیل بنیاد کرامت رضوی به این شرح اعلام شده‎اند: سیدوحید موسویان جانشین مدیرعامل کرامت رضوی، حامد صادقی معاون خدمات اجتماعی بنیاد، سیدوحید سعادت معاون طرح و برنامه بنیاد، علیرضا حبیبی معاون پشتیبانی و نظارت بنیاد، علی اکبر عصارنیا مدیر مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، سعید اصغری نکاح مدیر مرکز جامع مشاوره رضوی، فاطمه دژبرد مدیر مرکز امور بانوان و خانواده، حمزه سپهریان مدیرعامل موسسه موقوفه خدمات زائر رضوی، علیرضا تاج فیروز مدیرعامل موسسه تربیت بدنی و مجتبی مختاری مدیرعامل موسسه جوانان و تشکل‌های انقلابی آستان قدس رضوی.