مجلس دهم؛ خداحافظ

گروه سیاسی _ مهدی عباسی: مجلس دهم با تمام فراز و نشیب‌هایش روز گذشته به پایان راه رسید.  3085 سوال از دولت در این مجلس پرسیده شد. که  از این تعداد در ۴۶۱ مورد در کمیسیون ها از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. همچنین از این تعداد ۱۸۱ سوال به صحن علنی مجلس ارجاع و بررسی شد و در ۲۸ مورد، مجلس از پاسخ وزیر مربوط، قانع نشد و وزرا کارت زرد گرفتند.
 ۵ سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری هم مطرح شد. در این دوره از مجلس  ۴۳ درخواست استیضاح اعلام وصول شدکه از این تعداد، استیضاح ۶ وزیر در صحن علنی مجلس بررسی شد که ۲ وزیر رای اعتماد نیاوردند و از دولت خارج شدند.
 ۲۱۷ مورد تقاضای تحقیق و تفحص نیز اعلام وصول شد که  از این تعداد ۵۲ مورد در کمیسیون تصویب و ۴۳ مورد در صحن علنی مطرح شد و ۳۲ مورد در صحن به تصویب رسید و تحقیق و تفحص ۲۸ مورد انجام شده است و ۶ مورد به قوه قضائیه ارجاع شد.
 مجلسی با این کارنامه ، روز گذشته آخرین جلسه اش را برگزار کرد تا پس از این ، بهارستان میزبان مجلس یازدهمی ها باشد. 


علی لاریجانی درآخرین نطق خود در دهمین دوره مجلس ضمن نام بردن از مهمترین قوانین تصویب شده در این مجلس با بیان این که « مجلس دهم به یک مفاهمه و همکاری خوب دست پیدا کرد» گفت: در این مدت دوستی و مودتی بین ما شکل گرفت که باید قدر آن را بدانیم. از این رهگذر باید بگویم که قوانین مهمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. تقریبا ۲۰۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد که دو سوم آن لوایح بود.
همچنین غلامرضا اسداللهی، معاون نظارت مجلس ضمن ارائه‌ی گزارش نظارتی پارلمان در سال چهارم گفت که در سال پایانی رئیس جمهور با ۲۳۶ مورد مخاطب بیشترین تذکر شفاهی نمایندگان بوده است.
وی افزود: در سال چهارم مجلس دهم ۴۰ فقره قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده که ۳۹ فقره آن از سوی رئیس جمهور و یک فقره از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی برای انتشار ابلاغ شده است.
در این جلسه نمایندگان، ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه فعالیت افراد و گروه‌های سیاسی را رفع و وزارت کشور را مکلف کردند که به امور تشکل‌های صنفی و کانون‌های بازنشستگی رسیدگی کند.
در ادامه آخرین جلسه علنی دوره دهم، نمایندگان مواد ۱۲ و ۱۳ طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را تصویب کردند تا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ساعت کاری دفاتر اسناد رسمی را تعیین کند.
طبق ماده ۱۲ ساعت کار دفاتر اسناد رسمی با توجه به مقتضیات هر محل و حجم معاملات به گونه ای که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته نباشد و به طور متعارف در طول ساعات روز برای ثبت معاملات در دسترس باشند، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می‌شود.
همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند عقود و معاملاتی که در دفاتر اسناد ثبتی به ثبت نرسیده باشد در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته 
نخواهد شد.
پس از بررسی مواد ۷ تا ۱۰ طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی، با رای نمایندگان مجلس مقرر شد هر یک از قضات یا ماموران دولتی یا عمومی که از اعتبار دادن به اسناد رسمی استنکاف نماید به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات محکوم شود.
در مصوبه‌ای دیگر در همین ارتباط نیز تکالیفی برای سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور جهت استعلام املاک ثبت شده تعیین شد.
نمایندگان در پایان جلسه در محل برگزاری جلسات مجلس عکس یادگاری گرفتند.
۲۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از زحمات اعضای هیئت رئیسه و به خصوص از تدبیر علی لاریجانی تشکر و قدردانی کرده و برای  منتخبین مجلس یازدهم آرزوی موفقیت در خدمت رسانی به مردم داشتند.
اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم گفت که مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم را هیات رئیسه سنی به ریاست آقای تقوی اداره می‌کند و رئیس جمهور در این جلسه حضور خواهد داشت.
لازم به ذکر است رئیس مجلس آخرین جلسه دوره دهم را با این شعر تمام کرد که مجلس تمام شد اما باید گفت: در تو پایان نیست آغاز دگر باید تو را.
زنگ پایان آخرین نشست علنی مجلس شورای اسلامی هم  رأس ساعت 11 و 45 دقیقه به صدا درآورد.در پایان نمایندگان که قرار بود بیرون و در حیاط مجلس عکس یادگاری بگیرند، این عکس را در صحن علنی به خاطر بارندگی شدید گرفتند.بدین ترتیب ، جلسات علنی مجلس دهم پایان یافت اما کار این مجلس تا شش خرداد ادامه خواهد داشت و هفت خرداد مجلس یازدهم آغاز به کار می‌کند.