ویروس امریکایی تحریم و ویروس کرونا، نمی توانند ملت بزرگ ایران را به زانو در آورند



گروه اقتصادی/ رئیس جمهوری، روز پنجشنبه چندین طرح ملی را در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر از طریق ارتباط زنده ویدئویی افتتاح کرد و دستور آغاز به کار یک طرح مهم را نیز داد. یکی از اینها، عملیات نصب سکو و توسعه فاز 11 پارس جنوبی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیون دلار بود که با دستور رئیس جمهوری کار آن آغاز شد. این فاز، تنها بخش توسعه نیافته میدان مشترک پارس جنوبی است که اکنون طلسم آن شکسته شده است. از افتتاح‌های مهم روز پنجشنبه به سه پروژه بخش آب استان سیستان و بلوچستان نیز می‌توان اشاره کرد. این پروژه‌ها با هزینه 356 میلیارد تومان ساخته شده و آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تأمین می‌کند. سه افتتاح مهم که حتی یکی از پروژه‌ها نه تنها به تأمین آب کمک می‌کند، بلکه از لحاظ امنیتی نیز حائز اهمیت است. به طوری که در صورت وقوع سیلاب‌هایی مشابه زمستان 1398 کاهش خسارت های ناشی از سیل را به‌دنبال خواهد داشت.
بخشی از افتتاح‌های این روز نیز مربوط به بخش کشاورزی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های این بخش بود. از آب و تأسیسات آبی گرفته تا تأمین برق ایستگاه‌های پمپاژ. کشاورزی یکی از بخش‌های برجسته اقتصاد سیستان و بلوچستان است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این طرح‌ها، با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر گفت: «بسیار خوشحالم که دو اقدام بسیار مهم در دو استان انجام گرفت، استان سیستان و بلوچستان که طرح‌های مهمی از وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی داشتند و مردم ما شاهد بودند که آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف و همچنین آب مورد نیاز 46هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان از طریق آبیاری مدرن تأمین می‌شود و شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود.»


حسن روحانی ادامه داد: «تقریباً این اراضی960 هزار تا نزدیک به یک میلیون تن مواد غذایی را در اختیار مردم ما قرار می‌دهد و موجب یک حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهد بود. البته مشابه این طرح‌ها برای منطقه بلوچستان هم هست و استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است.»
سیستان و بلوچستان برای ما مهم است
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دولت های یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در سیستان و بلوچستان داشت، اذعان کرد: «یکی از آنها همین طرح 46هزار هکتاری در منطقه سیستان و زابل است. یک طرح بسیار مهمی که در سیستان و بلوچستان داشتیم، احیا و فعال کردن بندر مهم ما در چابهار بود که مرتب در حال توسعه است و هنوز هم ادامه دارد و برخی از فازهای مهم آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده، راه‌آهن چابهار به زاهدان است که طرحی بسیار مهم است و گازرسانی در منطقه سیستان و بلوچستان که الحمدلله این گاز به زاهدان رسید در دولت یازدهم و بعد هم به زابل و بقیه شهر‌ها ان‌شاءالله ادامه پیدا می‌کند و بخش معادن، در سیستان و بلوچستان که برای ما مهم بود، چابهار برای ما مهم بود، راه‌آهن، گاز و همچنین طرح‌های مهم آب و خاک و این 46هزار هکتار، جزو آن طرح‌های بسیار مهم بود.»
روحانی ادامه داد: «سیستان و بلوچستان یک استان بسیار مهم برای کشور ماست. از لحاظ امنیت ملی یکی از استان‌های بسیار حساس ماست، معروف است که چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است و این درست و جای خودش حرف کاملاً بجایی است. سیستان و بلوچستان استانی است که در واقع با دو همسایه بسیار خوب ما، پاکستان و افغانستان هم مرز است، سیستان و بلوچستان دارای معادن بسیار ذیقیمتی است که باید در زمینه معادن کارِ بزرگی انجام بگیرد و یک بخشی در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام گرفته، باز هم باید ادامه پیدا کند.»
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان همچنین مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است، توضیح داد: «همان کریدور ترانزیتی جنوب به شمال از این چابهار و از سیستان و بلوچستان باید عبور کند و البته الان بخشی از این طرح از هرمزگان و از بندر عباس عبور می‌کند ولی طرح اصلی آن این است. در نهایت در واقع بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است این تنها بندر اقیانوسی ماست و بسیار اهمیت دارد و از این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و منطقه آفریقا را به آسیای مرکزی و به منطقه سی.آی.‌اس متصل کنیم. قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده و خیلی آرزو دارم که بخش بزرگ راه‌آهن چابهار به زاهدان لااقل تا ایرانشهر را در این دولت افتتاح کنیم، البته همه تلاش ما این است که این طرح به پیش برود و جزو طرح‌هایی است که به‌طور منظم و مداوم آن را دنبال می‌کنم و از طرح‌های بسیار مهم ماست.»
روحانی ضمن آرزوی توفیق برای مردم سیستان و بلوچستان، گفت: «برای امنیت سیستان و بلوچستان مردم تلاش بسیار خوبی کردند. ما در این دولت هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم شاهد یک امنیت مناسب در مرزهای ما در سیستان و بلوچستان بودیم و این امنیت عمدتاً توسط خود مردم تأمین و اجرا شد و الان هم تأمین می‌شود، وحدت شیعه و سنی برای ما بسیار مهم است، از همه علمای اهل سنت و شیعه و فرهیختگان و از مقامات استانی تشکر می‌کنم به خاطر وحدت و برادری و اتحادی که در این استان شاهد هستیم.»
17 فاز تکمیل شده در دولت های یازدهم و دوازدهم
اما نکته دومی که رئیس جمهوری در سخنان خود به آن اشاره کرد، مربوط به طرحی است که در استان بوشهر کلید خورد. عملیات نصب سکو و توسعه فاز 11 پارس جنوبی که آخرین فاز در این میدان مشترک با قطر است.
روحانی با بیان اینکه پارس جنوبی برای ما بسیار مهم بود، گفت: «یک مخزن بسیار عظیم و بزرگی است که همسایه ما قطر از این مخزن استفاده می‌کرد با اینکه این مخزن مشترک بود از طرف ایران استفاده و بهره‌برداری نمی‌شد، این از دولت آقای خاتمی شروع شد بعد هم در دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد.»
رئیس جمهوری ادامه داد: «10 فاز در مجموع در این منطقه یعنی در پارس جنوبی افتتاح شد و خیلی خوشحالم که در این دولت یعنی دولت‌های یازدهم و دوازدهم 17 فاز تکمیل شده و به افتتاح رسید. یک فاز در واقع الان برای ما باقی مانده و آن فاز 11 است. در واقع می‌توانیم بگوییم که در پارس جنوبی کاری که بنا بود انجام دهیم انجام دادیم و فقط این فاز 11 باقیمانده که یک مقداری معطل شده‌ایم به‌خاطر اینکه با حضور شرکت‌های خارجی این کار انجام بگیرد.»
روحانی درباره روند توسعه این فاز توضیح داد: «دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها انجام دهیم یک هدف خیلی مهم داشتیم. الان خودمان شروع کردیم فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند و ما خودمان ادامه می‌دهیم منتها یک طرحی داشتیم و آن طرح فشارافزایی بود در چاه‌های پارس جنوبی، چارچوب آن طرحی بود که با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم این جزو طرح‌های مهم ما در این منطقه است، ما باید در چاه‌های گاز در این منطقه حفظ فشار کنیم والا افت فشار و افت تولید، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برنامه فشار‌افزایی جزو طرح‌های مهمی است که ما باید دنبال کنیم برای همین در اینجا به آقای مهندس زنگنه عرض می‌کنم که جزو مواردی که تا پایان دولت باید با همه توان‌ خود تلاش کنیم اینکه این طرح را هم بتوانیم لااقل گام‌های اولیه آن را به ثمر و نتیجه برسانیم.»
افزایش بیش از 2 برابری برداشت گاز
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آغاز دولت در سال 92 پارس جنوبی در کل 280میلیون مترمکعب در روز به ما گاز تحویل می‌داد و امروز این 280میلیون به 700میلیون مترمکعب رسیده، بیان کرد: «ان‌شاءالله امیدواریم تا سال آینده 56میلیون یا 50 میلیون مترمکعب دیگر هم به آن اضافه شود و 750 میلیون بشود. 700 میلیون مترمکعب با 280میلیون یعنی در این مدت بیش از دو برابر شده است.»
روحانی با تشکر از مهندسان، از همه شرکت‌های دانش‌بنیان، از کارگران و از مدیریت وزارت نفت، تصریح کرد: «یکی از افتخارات ما در دولت های یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است و با آمار و ارقام می‌توانیم به آن اشاره کنیم از اکتشاف عظیم و بزرگی که انجام گرفت 53میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که در سال گذشته به مردم اعلام شد.»
وی ادامه داد: «کارهای عظیم نفتی در غرب کارون انجام گرفته و ادامه پیدا می‌کند، کارهای عظیمی برای یک بندر جدید برای صادرات نفت به‌جای خلیج فارس در دریای عمان یعنی هم خلیج فارس و هم دریای عمان، این کار بزرگی است که دارد صورت می‌گیرد و پارس جنوبی جزو آن طرح‌های بسیار عظیم و بزرگی بوده که انجام گرفته و دیگر در شرف تکمیل و قدم‌های نهایی هستیم که باید این قدم‌ها را هم برداریم.»
هیچ ویروسی ما را متوقف نمی‌کند
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تحریم و فشار شدید و بی‌سابقه بر حرکت ملت ما نمی‌تواند تأثیر بگذارد؛ اظهار کرد: «امریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو دربیاورد، شاهدش این طرح‌هایی است که در سال 99 بعد از دو سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا و پیاده می‌کنیم. افتتاح این طرح‌ها، بیانگر ناکامی آنها است.» وی ادامه داد: «کرونا و مشکلاتی از قبیل اینها هم نمی‌تواند تولید ما را متوقف کند. البته هر یک از اینها ممکن است تأثیرگذار باشد هم ویروس امریکایی هم ویروس کرونا هر دو ویروس بی‌تأثیر نیستند ولی هیچ یک از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهد کرد، ما به تولید خود ادامه می‌دهیم، با تمام توان خود تلاش می‌کنیم آن هدفی که رهبر معظم انقلاب امسال برای «جهش تولید» تعریف کردند اجرایی و عملیاتی کنیم و تلاش می‌کنیم ان‌شاءالله هر هفته بتوانیم افتتاح‌های بزرگ تا پایان سال در کشورمان داشته باشیم. هدف و آرزوی ما این است و امیدواریم محقق شود.»
حسن روحانی با بیان اینکه ملت ایران سرافراز است و سرافرازتر خواهد بود و ما از این مشکلات بخوبی عبور خواهیم کرد، تصریح کرد: «نخواهیم گذاشت لبخندی روی صورت مستبدان کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم آنها همیشه در مسیر غلط سیاسی خود، شاهد غم و اندوه باشند.»
روحانی اظهارداشت: «ما نه تنها از این مشکلات بخوبی عبور خواهیم کرد بلکه دیگران را هم یاری و کمک می‌کنیم. ما همیشه یار مظلومان و یار ملت فلسطین هستیم.»

زنگنه: در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و پروژه‌هایمان فعال است

عملیات نصب پایه نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B این فاز (11B) یکی از پروژه‌های کلید خورده در روز پنجشنبه بود. جکت سکوی ۱۱B پارس جنوبی که ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال بارگیری شده بود، توسط شناور صدف ۳۰۰۰، به‌آب‌اندازی و درعمق ۷۱ متری خلیج فارس قرار گرفت.
جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند. طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو موقعیت مخزنی B و A هر کدام با ۱۲ حلقه چاه تولیدی و دو سکوی تولید گازهر یک با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب در حال اجراست. طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی سال آینده انجام و برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این فاز آغاز شود.
به‌گزارش شانا، دراین خصوص وزیر نفت می‌گوید: «با نصب این جکت و حفاری پنج حلقه چاه امکان برداشت روزانه ۱۴میلیون مترمکعب از این فاز ظرف ۱۴ ماه آینده میسر می‌شود.» بیژن زنگنه از پایان بخش دریایی پارس جنوبی و تکمیل ۱۷ فاز در دولت تدبیر و امید خبرداد و گفت: «آنچه در شرایط کنونی مهم است اینکه ما در دوران تحریم متوقف نمی‌شویم و با وجود تحریم کارمان را پیش می‌بریم و همه پروژه‌هایمان اعم از میدان‌های مشترک، پروژه گوره – جاسک، پروژه‌های غرب کارون و پتروشیمی فعال است.» وی درباره افزاش برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تصریح کرد: «امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب به این مقدار افزوده می‌شود. خوشبختانه برای نخستین باردراین دولت آنچه خواست ملت ایران در برداشت متناسب با سهم‌مان از این میدان بود، محقق شده است.»
وزیر نفت ادامه داد: «این فعالیت‌ها در شرایطی انجام شده است که با مشکلات مالی روبه‌رو بودیم و نفت ۱۰۰ دلاری هم نداشتیم البته صندوق توسعه ملی در این مدت کمک زیادی به ما کرد.»
زنگنه با بیان اینکه موضوع فشارافزایی از دو مسیر دریایی و خشکی در حال بررسی است، ادامه داد: «نتیجه این بررسی احتمال دارد مهر یا آبان‌ماه مشخص شود و می‌توانیم دراین زمینه تصمیم‌گیری کنیم.»

وزیر نیرو خبر داد: افزایش 45 درصدی ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌های سیستان و بلوچستان

سه پروژه صنعت آب استان سیستان و بلوچستان به ارزش 356میلیارد تومان روز پنجشنبه در چهارمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه‌گذاری آنها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، طرح مهم سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه در کنار طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ سیستان در شهرستان زابل بعد از سیلاب‌های وسیع سال گذشته به اجرا درآمد و اجرای این طرح سبب شد سیلاب‌های این منطقه در سال‌جاری بخوبی مدیریت شده و این سیلاب‌ها به سمت هامون هیرمند هدایت شوند. پروژه دیگر، طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده که اجرای این طرح برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در شهرستان‌های زابل، هامون و نیمروز سودمند است. بنا بر این گزارش، دو پروژه سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، در شهرستان زهک با هدف تأمین بهینه آب آشامیدنی شهرها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی نیز به بهره‌برداری رسید. در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی، مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به‌صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌هاست.
در مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها، وزیر نیرو گفت: «پنج میلیارد و 800 میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور داریم که در دو سال اخیر حدود یک میلیارد متر مکعب از این میزان کسری جبران شده است.» رضا اردکانیان بیان کرد: «از مجموع 150 تالاب کشور، 50 تالاب اصلی و مهم از 40 تا 100 درصد آبگیری شده‌اند.»
 وزیر نیرو همچنین با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان پس از سیلاب‌ بهار سال 98 اظهار داشت: «بعد از سیلاب بهار 98 در این استان بیش از 3 میلیون متر مکعب رسوب‌برداری از رودخانه‌های اصلی داشتیم که باعث شده ظرفیت آب‌گذری رودخانه سیستان را از 3100 مترمکعب در ثانیه به 3600 متر مکعب افزایش دهیم.»  وی ادامه داد: «تمام سردهنه‌ها لایروبی و موجب شد ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌ها تا 45 درصد افزایش یابد.» وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت تأمین 400 میلیون متر مکعب در سال برای 46 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، در پاسخ به سؤال رئیس جمهوری در خصوص نحوه تأمین آب این اراضی در سال‌های خشکسالی گفت: «مخازن سدها و مخازن نیمه طبیعی با عنوان چاه‌نیمه‌ها با حجمی حدود 1.5 میلیارد متر مکعب به گونه‌ای مدیریت خواهد شد که بتوانیم دوره‌های خشک را هم با ظرفیت‌های حداقلی تأمین کنیم.» وی گفت: «بخش تأمین آب که به عهده وزارت نیرو بوده در قالب سه پروژه افتتاح ‌شد.»

بهره‌برداری از ده‌ها طرح‌ ملی استان سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی

افتتاح‌های روز پنجشنبه استان سیستان و بلوچستان، ده‌ها پروژه بخش کشاورزی را نیز در برمی گیرد. به طوری که فاز اول طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان شامل احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۹ مترمکعب در ثانیه، تأمین ۵۲ مگاوات برق برای ایستگاه‌های پمپاژ و ۵ هزارو ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به بهره‌برداری رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، همچنین ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید در ۵ هزار و ۹۷۴ هکتار و مرمت و بازسازی قنوات مشمول بر۲۳۰ رشته و ۲۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب به مزارع با اعتبار ۶۹۶ میلیارد ریال با دستور رئیس جمهوری در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.
با دستور رئیس جمهوری، همچنین ۴ پروژه منابع طبیعی شامل عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار متر مکعب با اعتبار ۱۹۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
رئیس جمهوری پس‌از دریافت گزارش وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: «احیای اراضی سیستان از آرزوهای من در آغاز دولت تدبیر و امید بود و خوشحالم که اکنون کار بسیار بزرگی انجام شده و با عملی شدن قول من در سال 93 به مردم، بهره‌برداری 32 هزار هکتار از طرح 46 هزار هکتاری اراضی استان را شاهد هستیم و امیدوارم تا پایان سال، کل این طرح به بهره‌برداری برسد.»