خرید و فروش متری خانه در بورس

در سال جهش توليد وزارت راه و شهرسازي نقش مهمي در تحقق اين شعار دارد. طبق بررسي‌ها بيش از 5/3 ميليون تقاضاي انباشته در بازار مسکن وجود دارد و ناتواني بخش عرضه در پاسخ به اين حجم تقاضا انتظار تورمي در اين بازار همچنان مشاهده مي‌شود. در چنين شرايطي گفته مي‌شود 5/2 ميليون واحد مسکوني خالي در کشور وجود دارد که تزريق آن به بازار مي‌تواند تا حدودي آرامش را به اين صنعت بازگرداند. از سوي ديگر، تورم عمومي کالاها، افزايش قيمت مواد اوليه ساخت و ساز و آغاز روند رو به صعود قيمت در بازارهاي موازي عامل ديگري براي شتاب‌گرفتن قيمت مسکن در سال 99 شناخته مي‌شود. در چنين شرايطي وزارت راه و شهرسازي اولويت برنامه‌هاي خود را روي اجراي طرح مسکن ملي استوار ساخته است. طرحي که قرار است طي دو سال با ساخت 400 هزار واحد مسکوني حداقل نياز خانه‌اولي‌ها را پاسخ دهد.
سامانه املاک در اختيار سازمان امور مالياتي
وزير راه‌وشهرسازي در رابطه با اجراي طرح مسکن ملي گفت: امروز در شرايطي هستيم که متقاضيان واقعي خود را شناسايي کرده‌ايم و در بسياري از مناطق، طرح‌ها شروع شده و در آينده طرح‌هاي بزرگ‌تري را با هماهنگي نقش‌آفرين‌ها در اين عرصه خواهيم داشت. محمد اسلامي افزايش جواز ساخت‌وساز را از ديگر برنامه‌هاي بهبود توليد خواند و تشريح کرد: در ستاد ملي کرونا اتفاقا تاکيد شد تخفيف‌هايي قائل شوند که جذابيت براي ساخت‌و‌ساز مسکن افزايش پيدا کند و ما از اين طريق توليد و اشتغال فراگيرتري را شاهد باشيم. او درباره سامانه املاک و احذ ماليات از خانه‌هاي خالي هم يادآور شد: سامانه جامعه املاک مسکن را وزارت راه و شهرسازي رونمايي کرد، اما بعد متوجه شديم اين سامانه خلاء‌هاي قانوني دارد و در حوزه اختيارات وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي نيست که اطلاعات را درون اين سامانه بارگذاري کنند، اما با مصوبه دولت در کميسيون اقتصادي هفته گذشته اين اختيار به سازمان امورمالياتي داده شد تا بتوانند از خانه‌هاي خالي ماليات اخذ کنند.
مسکن در راه بورس


خريد و فروش متري املاک از ديگر روياهايي است که متصديان وزارت راه و شهرسازي آن را در سر مي‌پرورانند که حالا در آخرين ماه‌هاي فعاليت دولت دوازدهم به نظر مي‌رسد اين وزارتخانه بورس را بهترين مسير به تحقق اين رويا يافته است. در همين زمينه معاون وزير راه و شهرسازي گفت: امکان خريد و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خريد متري مسکن شناخته مي‌شد، در بازار سرمايه وجود دارد. به گفته محمود محمودزاده بهره‌مندي و استفاده از بازار سرمايه بنا به نظر وزير راه و شهرسازي و تاکيد دولت در بخش مسکن در دستور کار قرار گرفته است و فعال مي‌شود. او ادامه داد: در چندين مورد، نظر اصلاحي روي قانون ساماندهي و توليد و عرضه مسکن وجود داشت که در جلسات متعدد، توافقاتي حاصل شد. با اصلاح قانون ساماندهي، تحرکي در بخش مسکن ايجاد مي‌شود؛ بدين معنا، علاوه بر مسئوليت در تامين مسکن، تامين خدمات توسعه شهري نيز فعال خواهد شد. محمودزاده با اشاره به اينکه براي فعال‌کردن بازار سرمايه در چندين مورد تفاهم حاصل شده، افزود: فعال‌کردن صندوق‌هاي زمين و ساختمان و تامين زمين مورد نياز توليد مسکن با اصلاح آيين‌نامه بر اساس مشکلاتي که سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران شهرهاي جديد و شرکت بازآفريني داشت، در جريان است.