طلای سیاه جان گرفت

بهاي معاملات آتي نفت برنت روز پنج‌شنبه، 33 سنت معادل 9/0  درصد افزايش يافت و به 36 دلار و هشت سنت در هر بشکه رسيد، هرچند که ديروز قيمت نفت عقبگرد کرد و هر بشکه نفت برنت درياي شمال در معاملات بازار جهاني انرژي 4/34 دلار قيمت‌گذاري شد. بالا گرفتن اختلافات تجاري بين چين و آمريکا و نگراني از طولاني‌شدن ريسک کرونا دلايل اصلي کاهش قيمت نفت در بازار عنوان شده است. بهاي معاملات آتي وست‌تگزاس اينترمديت آمريکا 20 سنت معادل 6/0 درصد افزايش يافت و به 33 دلار و 69 سنت در هر بشکه رسيد. طبق آمار اداره کل اطلاعات انرژي آمريکا، ذخاير نفت اين کشور در هفته گذشته پنج ميليون بشکه کاهش پيدا کرد، در حالي‌که تحليلگران در نظرسنجي رويترز کاهش ذخاير به ميزان 2/1 ميليون بشکه را پيش‌بيني کرده بودند. ذخاير نفت در کاشينگ اوکلاهاما که هاب تحويل معاملات وست تگزاس اينترمديت است، 6/5 ميليون بشکه کاهش داشت. تحليلگران موسسه کپيتال اکونوميکس در يادداشتي نوشتند: در حالي‌که نشانه‌هاي کاهش فشار بر ظرفيت مخازن نفت، براي قيمت وست تگزاس اينترمديت مثبت بوده است، اما گزارش‌هاي اخير نشان مي‌دهند که کاهش ذخاير به دليل توليد کمتر بوده و تحت تاثير بهبود تقاضا صورت نگرفته است. قيمت‌ها همچنين از آمار کشتيراني که نشان داد اوپک، روسيه و ساير توليدکنندگان در گروه اوپک پلاس به تعهداتشان تحت توافق کاهش توليد 7/9 ميليون بشکه در روز عمل مي‌کنند، پشتيباني شده‌اند. محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک، اظهار کرده که خود اوپک از رشد قيمت‌ها و پايبندي قوي به توافق کاهش توليد تشويق شده اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند که اين گروه اقدامات بيشتر براي حمايت از بازار را منتفي نکرده است.
ارزيابي وضعيت بازار نفت
يک کارشناس حوزه انرژي معتقد است که با توجه به اينکه توافق کاهش توليد آغاز شده، شاهد افزايش ملايم قيمت‌ها هستيم؛ به گونه‌اي که روند نزولي قيمت‌ها متوقف شده و يک روند ملايم صعودي آغاز شده است. محمد خطيبي به ايسنا افزود: پيش‌بيني مي‌شود که با ادامه اين روند مي‌توان به قيمت حدود 40 دلار اميدوار بود و اگر چنانچه تعهدات به خوبي اجرا شود، حتي قيمت‌هاي بالاتر هم مي‌توانيم شاهد باشيم البته اين موضوع بستگي زيادي به عملکرد کشورها دارد. اين کارشناس حوزه انرژي با تاکيد بر اينکه در پايان اين ماه مي‌توان عملکرد شرکت‌ها و نتيجه حاصل را بازبيني کرد، تصريح کرد: اگر حدود 80 درصد تعهدات اجرايي شده باشد، بازار نفت به اين مساله واکنش مثبت نشان خواهد داد اما اگر تعهدات در حد 50 تا 60 درصد يا کمتر عملي شود، خيلي واکنش بازار مثبت نخواهد بود. خطيبي با بيان اينکه شيب ملايم افزايش قيمت که آغاز شده نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار است، اما اينکه انتظار داشته باشيم در فاصله کم به قيمت‌هاي 60 تا 70 دلار برسيم، انتظار غير واقع‌بينانه است، گفت: با توجه به اينکه هنوز دنيا بحران کرونا را پشت سر نگذاشته است، نمي‌توان انتظار تحول بزرگ در اين صنعت را داشت. او با بيان اينکه علت اصلي کاهش تقاضا نفت در دنيا ويروس کرونا بوده و تا زماني که اين ويروس ريشه‌کن نشود، شرايط به حالت گذشته بازنمي‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر بسياري از کشورها درگير اين ويروس هستند و شرايط عادي نيست. از سوي ديگر، نجيب ساويرس، ميلياردر و تاجر مشهور مصري، تاکيد کرده است که نفت طي 18 ماه آينده به بشکه‌اي 100 دلار مي‌رسد و اين را به عرضه و تقاضا در بازار نفت مرتبط دانست. به گزارش جماران، او در پاسخ به پرسشي درباره دلايلي که باعث شد او تاکيد کند که نفت طي 18 ماه آينده به 100 دلار در هر بشکه برسد، پيش‌بيني کرد که با بازگشايي اقتصادهاي جهان کمبود عرضه ايجاد شود. ساويرس در گفت‌وگو با روسيا اليوم تاکيد کرد که دو راه براي استخراج نفت وجود دارد يکي صخره‌اي که هزينه هر بشکه آن 40 دلار است و فعاليت‌هاي آن در سايه سقوط قيمت نفت به طور کامل متوقف شد و ديگري استخراج به شکل سنتي است که هزينه استخراج هر بشکه 30 دلار است.
ايران جلوتر از قطر


در ايران اما وزير نفت ايران مي‌گويد کرونا تاثيري بر توليد نفت ايران نداشته و ما همانند گذشته توليد مي‌کنيم. بيژن نامدار زنگنه، به‌تازگي نيز گفته است: ايران در برداشت روزانه گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي از قطر جلوتر است. به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه درباره اين موضوع که پايان بخش دريايي پارس جنوبي به چه معناست، اظهار کرد: بدان معناست که تمام سکوهاي اين ميدان مشترک گازي نصب و تمام خطوطي که گاز را از دريا و سکوها به خشکي مي‌آورند، عملياتي شده‌ است. او با بيان اينکه با تکميل 27 فاز متعارف پارس جنوبي نزديک 800 ميليون مترمکعب گاز ترش از اين ميدان قابل برداشت است، افزود: اين گاز پس از ارسال به پالايشگاه و شيرين‌سازي به شبکه سراسري تزريق مي‌شود و همچنين بخشي از آن به‌عنوان خوراک پتروشيمي استفاده مي‌شود. وزير نفت درباره مقدار برداشت ايران و قطر از اين ميدان مشترک هم اظهار کرد: ايران هم‌اکنون روزانه 700 ميليون مترمکعب گاز از اين ميدان مشترک برداشت مي‌کند که تا پايان سال 50 ميليون مترمکعب به اين مقدار افزوده مي‌شود. زنگنه به اين پرسش که وزارت نفت با توجه به افت قيمت نفت و کاهش درآمدهاي نفتي چه برنامه‌اي براي گذشتن از سد تحريم دارد، اظهار کرد: هميشه گفتم ما خيلي برنامه‌هاي تحريم‌‌شکني را نمي‌گوييم. تلاشمان اين است کارهايمان را انجام دهيم و با تمام قدرت و احساس مسئوليت در مقابل دشمني که ظالمانه و غيرقانوني به حقوق ما تجاوز کرده، ايستاده‌ايم.