فقدان اعتماد؛ - مطالبات مردم «تغيير روش» هاست

غلامرضا انصاري در گفت و گو با آرمان ملي:
اعدام سلاطين برداشتن معلول‌هاست نه عاملان
فقدان اعتماد؛ - مطالبات مردم «تغيير روش» هاست
آرمان ملي- نسترن فراهاني: پيشامد مشکلات اخير در کشور علاوه بر تغيير برخي سياست‌ها اين الزام را ايجاد کرده که با در نظر گرفتن دوران پسا کرونا يا حتي پساتحريم برخي سياست‌ها را بازتعريف کنيم، چراکه به نظر مي‌رسد بخشي از مطالبات مردم تغيير روش‌هاست، البته نمي‌توان گفت راهکار ساده‌اي براي آن وجود دارد و در شرايط امروز اعمال تغييرات کار چندان آساني نيست. غلامرضا انصاري در گفت وگو با «آرمان ملي» در اين رابطه به ابعاد بيشتري از ضرورت تغييرات اشاره کرده است.


ايجاد شرايط تعاملي در پس بحران کرونا، فکر مي‌کنيد اين رابطه دستخوش چه تغييراتي شود؟
براي مديريت بحران‌هاي اقتصادي در دوران پساکرونا به شرايطي نياز داريم تا رابطه دولت - ملت را مجددا باز تعريف کنيم و بر اساس اصولي که در قانون اساسي ما وجود دارد و مباحث استقلال و آزادي و عدالت در چهارچوب‌هاي قانوني مشخص و تعريف شده در کشور عملياتي کنيم تا ارتباط دولت و ملت رابطه اي معقول و ارگانيک نباشد همراهي و همکاري مردم با مجموعه نظام سياسي و اجتماعي به‌طور مطلوب نخواهد بود قطعا در چنين شرايطي نه ظرفيت‌هاي داخلي ما جوابگوي تاب آوري مان در بحران‌ها خواهد بود و نه امکان استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه در فضاي بين الملل وجود خواهد داشت. اگر به ظرفيت‌هاي داخلي کشور توجه کنيم متوجه خواهيم شد که منابع اوليه بسيار گسترده‌ و نيروي انساني ارزان و توانمندي در کشور وجود دارد و همچنين آموزش عالي و نيروهاي تخصصي در کشور ما بالاست.
با اين وجود چه پارامترهايي نياز به بازتعريف دارند تا مطالبات مردم بيشتر در نظر گرفته شود؟
اگر بحث آزادي هاي سياسي و همچنين دموکراسي به شکل واقعي اجرا شود و الزامات مردم‌سالاري در مجموعه بخش‌هاي فرهنگي و سياسي و اجتماعي به شکل منسجم به‌وجود بيايد، به طور طبيعي مي توانيم بهترين استفاده را از ميانگين سني جمعيت کشور داشته باشيم که در حال حاضر جزو جوان‌ترين کشورهاي دنياست و ما مي توانيم از اين وضعيت حداکثر استفاده را داشته باشيم اما اگر استفاده‌اي مطلوب نبريم با توجه به پايين آمدن رشد جمعيت و ميل کردن نزديک به صفر شايد در ده سال آينده با کشوري سالمند بدون نيروي کاري بايسته مواجه شويم. قطعا شکستن انحصارات يکي از عوامل اصلي است که بايد در بخش سياسي و اقتصادي کشور انجام شود. انحصار عامل انحطاط اخلاقي و سياسي و ايجاد رانت منشا فساد در کشور است. انحصار زدايي در حال حاضر بايد در اولويت قرار بگيرد اگر ما امروز در رسانه‌ها و لابلاي اخبار شاهد و ناظر بر موضوعات مربوط به فساد اقتصادي هستيم و در چند سال گذشته سلاطين شکر، روغن، سکه و خودرو با احکام سنگيني چون اعدام از رده خارج شده‌اند اما در حقيقت معلول‌ها را از بين برده‌ايم با شدت و غلظت برخورد‌ها فساد از بين نمي رود ولي با انحصار زدايي گسترش فساد ناممکن مي‌شود.
با توجه به شرايط موجود کشور، چه ميزان ترميم ارتباط دولت- ملت ضرورت دارد؟
با توجه به شرايط حال حاضر و ابرچالش خروج آمريکا از برجام و تحريم هايي که عليه ما وضع کرده‌اند و از طرفي بحران کرونا که دامنگير کشور شده است شرايط کشور بسيار حساس و خاص است. قطعا تغييرات اجتماعي و سياسي و اقتصادي اي در اين دوران و پس از سپري شدن اپيدمي خطرناک کرونا شامل حال ما خواهد شد. قطعا بخشي از اتفاقات قابل پيش بيني است و برخي از مسائل متناسب با شرايط زمان و مکان بروز و ظهور پيدا مي‌کند. يکي از نکات اساسي که مي توان روي آن نظر داد ناهنجاري‌ها و مشکلات اجتماعي است که در ارتباط با کرونا دامن کل جهان از جمله ايران را خواهد گرفت. دوم بحران هاي اقتصادي است. با توجه به اينکه بخش قابل توجهي از منابع مالي جهان در صنايع نفربر و هزينه بر و مکانيزه به‌کار گرفته شده است و با توجه به پيشرفت دانش هوش مصنوعي و ارتقاء ابزارهاي نوين در آينده اقتصاد نقش سرمايه و نيروي انساني و فعل و انفعال و رفت آمد را در مبادلات آينده اقتصادي بسيار کاهش مي دهد. و بسياري از کارهاي خدماتي و تخصصي را که امروز بحث تردد در آنها مطرح است در آينده نزديک از طريق شبکه اينترنتي و با ابزارهاي نوين به انجام مي رسند. حتي بخشي از اعمال جراحي سختي که امروز به حضور جراح و متخصص نياز دارد را مي توان در آينده با توجه به رشد علم توسط ابزار هاي پيشرفته و بدون حضور و فقط با نظارت دنيا انجام داد.
با اين تفاسير دورنماي شما از آينده سياسي کشور چه تغييراتي را شامل خواهد شد؟
با درس از بحران‌ها و تصميم‌گيري دقيق هم انتخابات ما رقابتي خواهد بود و هم در بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي رقابت جايگزين ايجاد خواهد شد. و مي‌توان شرايط آينده را براي کشور قابل قبول کرد. فرصت ما بسيار محدود است و اگر در بحث انحصار‌زدايي چنين امکاناتي را در کشور ايجاد کنيم در آينده شرايط خوبي خواهيم داشت. چنانچه به دنبال اين برنامه‌ها باشيم و اگر فشار هاي بين‌المللي بيش از امروز باشد مي‌توان با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي خلأهاي اجتماعي و اقتصادي را پر کرد و ناهنجاري هاي اجتماعي در آينده سياسي و اجتماعي ما کمتر ظهور و بروز خواهند داشت.