غیزانیه تشنه



گروه ایران زمین/  دیروز هم مردم روستای غیزانیه جلوی تأسیسات آبی منطقه منتظر تانکر آب ماندند اما آن‌طور که شورای دو روستای این منطقه به «ایران» می‌گویند: «مسئولین خلف وعده کردند و تانکرهای آب به منطقه نرسیدند.» آنها حتی راضی به خرید چند برابر قیمت واقعی آب از تانکر دارها هستند تا بتوانند دام‌هایشان را از تلف شدن نجات دهند.
مسئولین منطقه بعد از تجمع اعتراض‌آمیزی که منجر به زخمی شدن سه نفر از اهالی منطقه با تیرهای مشقی نیروی انتظامی شد قول داده‌بودند روزانه ۱۵ تانکر آب را به منطقه ارسال کنند. البته «رسول ساکی» بخشدار غیزانیه به «ایران»می‌گوید: مسأله خلف وعده مسئولان نیست بلکه تانکرهای آب در دو نوبت به روستاها اعزام می‌شود و نوبت ارسال تانکر اهالی روستاهایی که دیروز صبح جلوی تأسیسات آبی تجمع کردند، بعد از ظهر همان روز بود.» اهالی این منطقه اما سؤال مهم تری دارند آنها می‌گویند استاندار خوزستان سال ۹۵  قول داده بود که ظرف سه ماه مشکل شبکه آبی منطقه را حل کند. چرا با گذشت ۳ سال از وعده استاندار همچنان لب آنها و دام هایشان تشنه است!؟


مسئولان باز هم خلف وعده کردند
«ابوالزهرا بریهی» عضو شورای روستای عبدالسید دامدار غیزانیه ظهر دوشنبه به «ایران» می‌گوید: «از صبح مسئولان و خبرنگاران آمدند اما خبری از تانکرهای آب نشد و آنها هم برگشتند. خبرنگاران هم خبر خود را تهیه کردند و به محل کارشان بازگشتند. مردم هم بدون‌آب جلوی ساختمان تأسیسات منتظر مانده‌اند.»
او می‌گوید: «ما قبلاً شبکه لوله داشتیم که به طور کامل قطع شد.» به گفته بریهی جهاد کشاورزی نیز طبق قانون موظف به دادن تانکر آب برای تغذیه دام هاست اما مدت‌هاست به وظیفه قانونی خودش عمل نمی‌کند.
او می‌گوید: «خط لوله آب روستای‌شان یک خط کهنه بود که خراب شد و شرکت‌های نفت منطقه باید اعتبار تعمیر و بازسازی آن را بدهد اما نمی‌دهد.» به‌گفته او لوله‌ها پوسیده شده و آب آن در زمین هرز می‌رود. گاهی اوقات مردم از آبی که روی سطح زمین جاری می‌شود استفاده می‌کنند و این مسأله باعث شیوع بیماری‌های پوستی در آنها شده است.
بریهی می‌گوید: «۲۰روز پیش از شبکه فاضلاب آمدند و گفتند از بودجه روستا به ما پول بدهید تا شبکه را درست کنیم. ۱۵ میلیون تومان از بودجه روستا را به آنها دادیم شبکه را درست کردند اما باز هم آب به روستا نرسید.»
آب را گران می‌خریم
«جعفر مجدمی» رئیس شورای اسلامی روستای نزهه و عضوشورای بخش غیزانیه در گفت‌و‌گو با «ایران »جمعیت منطقه را نزدیک به ۳۰ هزار نفر می‌داند.
او می‌گوید: «این مردم در نزدیکی مرکز استان و منطقه نفتی که شامل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های بسیاری است زندگی می‌کنند ۷۵۰ چاه نفت فعال در منطقه وجود دارد اما مردم منطقه به‌خاطر نبود اعتبار تشنه هستند.» مجدمی مشکل مردم منطقه را از بعد از انقلاب تاکنون آب شرب می‌داند و می‌گوید: «در سال ۸۲ برای نخستین بار طرح ناقص آبرسانی در منطقه اجرا شد. جنس لوله‌ها مناسب نبود و در بهترین حالت هفته یکبار و آن هم یک ساعت آب برای روستاها پمپاژ می‌شد.» او بخش بسیار زیادی از جمعیت منطقه را دامداران می‌داند که با توجه به عدم حمایت جهاد کشاورزی هم آب را آزاد می‌خرند هم علوفه را. به‌گفته او برخی از دامداران هر تانکر آب را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌خرند و حتی حاضرند تا یک میلیون تومان هم پول تانکر آب را بپردازند تا دام‌هایشان تلف نشود با‌وجود این باز هم بدون آب می‌مانند. به‌گفته بخشدار منطقه قیمت حواله هر تانکر ۲۵تا ۲۷ هزار تومان است. مجدمی درباره راهبندان اعتراضی مردم هم می‌گوید: «شبکه آب را سال ۹۵ بازبینی کردند. در دی ماه همان سال استاندار قول داد که سه ماه دیگر شبکه آب تأمین شود. اعتبار تأمین شبکه آب باید توسط نفت تأمین می‌شد اما نفت اعلام کرد که به‌دلیل مشکلات اعتباری و ارزی قادر به پرداخت آن اعتبار نیست.» جعفر مجدمی می‌پرسد: «چطور همین الان برای تجهیز دفتر آب استان ۱۱ میلیارد تومان پول خارج از تشریفات پرداخت می‌شود اما برای تأمین آب ۸۵ روستا اعتبار وجود ندارد؟» کاربران شبکه‌های اجتماعی می پرسند اگر اعتباری برای تأمین شبکه آب غیزانیه وجود ندارد پول ساخت این همه ساختمان لاکچری و باغی در ۱۰۰ کیلومتری روستا از کجا آمده است؟ آنها می‌پرسند آیا مردم منطقه غیزانیه هیچ سهمی از ۷۵۰ چاه نفت فعال در محل زندگی‌شان ندارند؟
مجدمی درباره وعده سال ۹۵ استاندار برای ایجاد شبکه آبرسانی هم می‌گوید: «حالا در سال ۹۹ قیمت‌ها افزایش یافته است و باز هم ما با مشکل اعتبارات روبه‌رو شده‌ایم.» او عدم نظارت روی پیمانکاران تأسیس شبکه آبی منطقه را هم یکی از دلایل عدم انجام وعده مسئولان می‌داند.
رئیس شورای اسلامی روستای نزهه
عضوشورای بخش غیزانیه می‌گوید: «ما موافق راهبندان نیستیم اما مردم با بشکه خالی آب رفتند و رأی دادند تا پیام خود را به مسئولان برسانند اما متأسفانه آن پیغام هم به مسئولان نرسید.» او معترضان را علاقه مندان به نظام می‌داند که تنها مشکل آب دارند.
تا سه هفته دیگر آب غیزانیه می‌رسد
«رسول ساکی» بخشدار غیزانیه یکی از مشکلات منطقه را عدم تأمین آب برای دام‌ها می‌داند و می‌گوید: «خشکسالی‌ها باعث شد بسیاری از دامدار‌ها از منطقه بروند اما بارندگی دو سال اخیر آنها را به منطقه برگرداند.» به‌گفته او دامداران در زمستان از بارش‌ها دام‌ها را تغذیه می‌کنند اما تابستان با مشکل روبه‌رو می‌شوند. او درباره چرایی گرانی قیمت تانکرهای آب می‌گوید: «حواله هر تانکر آب بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است اما برخی از تانکرداران سوء‌استفاده می‌کنند و خارج از شبکه زیر میزی می‌گیرند. »به‌گفته محلی‌ها آنها گاهی اوقات یک تانکر آب را تا ۴۰۰ هزار تومان می‌خرند. به‌گفته او برای حل این معضل تقسیم تانکرهای آب به دهیاران سپرده شده است.ساکی وعده می‌دهد که تا پانزده روز دیگر مشکل شبکه آب منطقه غیزانیه برای همیشه حل می‌شود. مردم منطقه امیدوارند این بار مسئولان به وعده هایشان جامه عمل بپوشانند.