خداحافظی از جمع سران

رؤسای قوا از خدمات ‌ لاریجانی قدردانی کردند خداحافظی از جمع سران شرق: هفت‌ سال از عمر دولت حسن روحانی گذشته و در تمام این سال‌ها یک نفر ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است؛ علی لاریجانی. با اینکه در این سال‌ها بارها پای وزرای روحانی به مجلس برای استیضاح باز شد و خود او نیز برای پاسخ دادن به سؤالات نمایندگان به بهارستان آمد، نشانی از اختلاف بین او و لاریجانی دیده نشد. بر همین اساس بود که رئیس‌جمهوری روز شنبه بعد از پایان پنجاهمین جلسه شورای اقتصادی سه قوه فرصت را غنیمت شمرد و از خدمات علی لاریجانی قدردانی و تشکر کرد. حسن روحانی گفت: «آقای لاریجانی به‌طور فعال در مباحث این جلسات و در نتیجه‌گیری آنها به‌خوبی حضور داشتند و نظرات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف ارائه می‌دادند و به‌طور جد از ایشان و دو نماینده مجلس که ما را در این جلسات یاری کردند، تشکر می‌کنم».
به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه لاریجانی از چهره‌های ارزشمند نظام از ابتدای انقلاب تاکنون است، افزود: «در جایگاه‌های گوناگون از جمله صداوسیما، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و بعدها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و این جلسه که برای همکاری و تعامل سه قوه در مباحث اقتصادی تشکیل شد، از وجود ایشان بهره‌مند بودیم».
اگر برجام را مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید محاسبه کنیم که بارها از سوی نمایندگان مجلس نهم مورد مخالف قرار گرفت، اما در جلسه‌‌ای که ریاست آن را علی لاریجانی بر عهده داشت، در کمتر از 20 دقیقه به تصویب رسید. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دکتر لاریجانی انسانی صاحب‌نظر، اهل مطالعه، خوشفکر و فعال در عرصه‌های گوناگون است، گفت: «حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و ریاست سه دوره مجلس کاری سخت و دشوار است که ایشان به‌خوبی از عهده آن برآمده و جلسات مجلس را به‌خوبی اداره کردند. قطعا دکتر لاریجانی همچون گذشته در دیگر عرصه‌های نظام فعال خواهد بود و نظام از وجود ایشان استفاده خواهد کرد».
 تشکر رئیس قوه قضائیه


حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز که نزدیک 15 ماه با علی لاریجانی در سطح سران قوا همکاری داشته با تجلیل از دلسوزی و همت عالی لاریجانی نسبت به اقدامات جمعی سه قوه، گفت: «همواره در جلسات از نظرات و دلسوزی و همت دکتر لاریجانی نسبت به یک کار جمعی که بین سه قوه در حال انجام است، استفاده کردیم. درست است که دولت در خط مقدم قرار دارد اما این جلسه با اراده رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مبنای همکاری قوا برای ساماندهی کارهای اقتصادی به وجود آمد. از تلاش‌های دکتر لاریجانی که البته از سابق با دیدگاه‌ها، نظرات و تلاش‌های ایشان آشنایی داشتیم ولی در این یک‌سال‌و اندی از نزدیک با هم همکاری داشتیم، تقدیر و تشکر می‌کنم».
او افزود: «شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حقیقت برای همکاری قوا در راستای تسهیل در اقدامات اقتصادی ایجاد شد تا این مجموعه بتواند علیرغم خواست دشمنان که با فتنه‌انگیزی به دنبال چوب‌انداختن در چرخ اقتصاد کشور هستند، مسائل اقتصادی را سامان دهد. خوشبختانه قوای سه‌گانه تاکنون همکاری مثبتی با هم داشتند و تلاش بر این است که علیرغم خواست دشمنان مسائل اقتصادی کشور به پیش رفته و امور مردم تسهیل شود».
 جلسات درس‌آموز
علی لاریجانی نیز فرصت را غنیمت شمرد و از حسن‌ظن رؤسای جمهور و قوه قضائیه و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکر کرد و گفت: «این شورا بنا به ضرورت‌هایی از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شد و معتقدم با توجه به شرایط تحریمی که کشور با آن روبه‌روست، بهترین راه برای صیانت از حقوق ملت همکاری بیش‌ازپیش قوای سه‌گانه در راستای برداشتن فشار از زندگی مردم است». او با بیان اینکه امروز جنس تحریم‌ها تفاوت دارد و کشور با یک تحریم وسیع و غیرقانونی مواجه است، افزود: «باید مشی سه قوه برای پس‌زدن توطئه دشمن این باشد که اهتمام لازم و همکاری بیش‌از‌پیش باهم داشته باشند. باید از نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان یک فرصت برای به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم و سه قوه تمامی بضاعت خود را برای تحقق این شعار به میدان بیاورند».
رئیس مجلس دهم جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا را برای خود درس‌آموز دانست و گفت: «در این جلسات تلاش کردیم تا سرمایه‌گذاری در کشور و امورات زندگی مردم تسهیل شود».
علی لاریجانی با ثبت‌نام نکردن در انتخابات مجلس یازدهم رسما خود را از جمع سران سه قوه خارج کرد و از چند روز دیگر یکی از منتخبان مجلس یازدهم به‌جای او خواهد نشست. با توجه به سوابق و تجربه‌های او در سطح بالای نظام آیا باید او را در یک جایگاه مهم دیگر ببینیم؟